جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۸
۸
گزارش "جهان نیوز" از نقش دولت در قیمت ارز

تاخت و تاز سیاسی دولت اعتدال با شیب معتدل در بازار ارز +نمودار

جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 445181
علی رغم اینکه دولت یازدهم بارها نسبت به اقدامات دولت قبل در مداخله در بازار ارز و دستکاری بازار انتقاد نموده ولی در عمل خود نیزهمان راه را می پیماید. دولت تدبیر و امید به چند دلیل به افزایش قیمت در بازار ارز به ویژه در شرایط کنونی نیاز دارد.
تاخت و تاز سیاسی دولت اعتدال با شیب معتدل در بازار ارز +نمودار
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ علی رهبری: بازار ارز، به دلیل مشکلات ساختاری اقتصاد کشور همواره بازار جذابی برای سودآوری به ویژه برای دولت ها بوده است.

تجربه نشان داده که دولت ها به دلیل وابستگی شدید به درآمدهای نفتی و ارز حاصل از آن، با عرضه ارز خود در بازار همواره از این فرصت استفاده نموده و بیشترین منفعت را کسب نموده اند. براین اساس هیچ دولتی از کاهش نرخ ارز به دلیل تامین منافع کوتاه مدت استقبال نکرده و نمی کند و حتی اگر بتواند ارز را افزایش خواهد داد. این قانون نانوشته بین تمامی دولت ها حاکم بوده است.

انگیزه های دولت برای استقبال از افزایش قیمت ارز

واقعیت های کنونی بازار ارز حاکی از آن است که دولت تدبیر و امید نیز از این قانون مستثنی نبوده است. علی رغم اینکه دولت یازدهم بارها نسبت به اقدامات دولت قبل در مداخله در بازار ارز و دستکاری بازار انتقاد نموده ولی در عمل خود نیزهمان راه را می پیماید. دولت تدبیر و امید به چند دلیل به افزایش قیمت در بازار ارز به ویژه در شرایط کنونی نیاز دارد که در عمل نیز بر همین رویه در حال حرکت است.

اول آنکه دولت به دلیل کاهش شدید قیمت نفت به شدت با کسری منابع مواجه است. این در حالی است که از طرف دیگر برخی از منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد شده است لذا منابع ارزی هرچند اندک در حال افزایش است. این شرایط بهترین فرصت برای تبدیل ارز به ریال در بازار با بالاترین قیمت ممکن است تا دولت بتواند بخشی از کسری منابع خود به ویژه هزینه های جاری را تامین نماید.

دوم آنکه جریان با نفوذ اقتصادی با مرکزیت سیف، رئیس کل بانک مرکزی به هیچ عنوان مایل به کاهش قیمت ارز نیستند. سیف بارها در اظهارات خود رسما از قیمت کمتر از ۳۰۰۰ تومان انتقاد و تلویحا از افزایش قیمت تا حد ۴۰۰۰ تومان نیز حمایت نموده است.

سوم دولت تدبیر و امید بنا به گفته دولتمردانش در همان ابتدای کار، کلید تمامی مسائل داخلی کشور از جمله اقتصاد را به دست وزارت خارجه داده است و در دو سال اخیر تمامی تلاش خود را نموده تا با گره زدن مسائل اقتصادی به حل
دولت تا نهایی شدن برجام نیاز به افزایش قیمت در بازار ارز دارد تا بعد از توافق نهایی و کاهش قیمت ارز، شرطی سازی را در عمل نشان دهد.
مسائل سیاسی، اقتصاد و انتظارات نهاده های اقتصادی را شرطی نموده است. دولت تا نهایی شدن برجام نیاز به افزایش قیمت در بازار ارز دارد تا بعد از توافق نهایی و کاهش قیمت ارز، شرطی سازی را در صحنه عمل نشان دهد.

به این سه دلیل دولت نه تنها از افزایش قیمت در بازار ارز به ویژه در مدت زمان کوتاه تا نهایی شدن برجام ناراحت نیست بلکه با ابزارهای فنی و روانی خود سعی در افزایش قیمت است. البته دولت، با تدبیر مبادرت به افزایش قیمت در بازار نموده است. نمودار قیمت ارز در طول یک ماه گذشته به خوبی نشان می دهد که دولت افزایش قیمت با شیب ملایم و با بازدهی بالا را در دستور کار قرار داده است.

نمودار ذیل قیمت معامله ارز در ابتدا و انتهای هر روز در طول یک ماه گذشته ترسیم شده است. سقف هر ستون قیمت معامله ابتدای روز و کف هر ستون قیمت معامله شده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000445/nf00445181-1.jpg

واقعیت های این نمودار گویای برنامه دولت در بازار ارز است:

اول در این نمودار اختلاف قیمت بین آخرین معامله صورت گرفته و اولین معامله صورت گرفته در روز بعد، بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان است. این یعنی به طور میانگین حدود ۷۵ تومان در هر دلار نصیب فروشندگان ارز به ویژه دولت به عنوان اصلی ترین بازیگر ارز در بازار می گردد. حاشیه سود ۷۵ تومان در حال حاضر برای دلالان بازار ارز بسیار جذاب است که این موضوع سبب تحریک تقاضا در جهت افزایش قیمت خواهد شد.

دوم میانگین قیمت معامله شده در هر روز طی یک ماه گذشته به ویژه بعد از توافق هسته ای افزایشی بوده است.

سوم شیب افزایش قیمت ارز در بازار کاملا ملایم است.

چهارم دولت با ظرافت به گونه ای در بازار دخالت و بازار را مدیریت نموده که افزایش نهایی قیمت در یک سیکل نوسانی صورت گیرد و نه در روند با شیب تند تا کسی نتواند اتهامی را متوجه دولت نماید.

با عنایت به این واقعیت ها به نظر می رسد دولت یازدهم نیز همچون دولت های گذشته در شرایط کسادی بازار نفت و افت شدید قیمت نفت دست به گریبان بازار ارز شده است تا بتواند هزینه های خود را تامین و به دیگر اهداف خود برسد. نحوه دخالت کنونی دولت در بازار ارز بیشترین منفعت با کمترین هزینه را برای دولت به همراه داشته چرا که مسئولین دولت بارها عنوان نموده اند که قیمت ارز در بازار را تقابل عرضه و تقاضا تعیین می کند و دولت هیچ دخالتی در بازار نمی نماید و صرفا دولت موظف است از شوک تند در بازار جلوگیری نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Saeid tabar
New Zealand
پس مثل زمان احمدى نژاد توى ٤ ماه قيمت ارز سه برابر بشه خوبه؟
جعفر
چاره دولت چیه؟ ازکجا بیاره؟احمدی نژاد با نفت ۱۵۰ دلار یک کاری کرد (همن پول بابرکت امام زمان) که همه میخواند هزینه برداشتنش رو گردن این دولت بندازند.
علی
البته واضح است که در این کار از اشخاص و افرادی استفاده میکند که یکی از این اشخاص و نورچشمی‌ها ... است!‌ که در این دولت علاوه بر فعالیت های اقتصادی سالهای دور وی از جمله در زمینه واردات روغن پالم(از زمان تصدی بر سفارت ایران در مالزی)، فعالیت در حوزه ارز هم به وی واگذار شد!! درست همزمان با شروع بکار وی در تیم هسته‌ای(!).
نغمه
دولت راستگویان! هستند دیگه خودشون از هر خلافی بری هستند!
Romania
به دولت صدای ما را هم برسانید...
منتظرین جون مردم بگیرند؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
United States
دلار مال پولدارهاست به ما چه ! گرون بشه بهتر
Iran, Islamic Republic of
خاهش میکنم اگه کشوری رو سراغ دارین که کسر بودجه خودشو از جیب مردم تامین میکنه بگین
امین
عزیزم تمام کشورهای توسعه یافته کسری بودجه خودشون رو از جیب مردم تامین می کنند با مالیات و کسر حقوق کارمندان و مستمری بگیران