يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۵
۱۲

دو عامل انفجار مقابل سفارت ايران در لبنان را بهتر بشناسيم

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب: 327838
نضال چندي پيش، از ازدواج خواهر عدنان با يك جوان شيعي به شدت انتقاد و اعلام كرده طبق فتاوي شيوخ سلفي، عدنان مي تواند خواهرش را كه از يك جوان شيعي حامله شده، بكشد چراكه خواهرش با اين اقدام كافر شده است. تحقيقات اوليه نشان مي دهد كه نضال عدنان را همراه خود به سوريه برده و احتمال نقش داشتن وي در انفجار اخير وجود دارد.
دو عامل انفجار مقابل سفارت ايران در لبنان را بهتر بشناسيم
جهان نيوز - ياسر مرادي: تنها چند روز پس از انفجار بي سابقه مقابل سفارت كشورمان در بيروت از هويت دو عامل اين انفجار پرده برداشته شد اما سوالي كه پيش مي آيد كه چگونه هويت اين دو فرد كشف شد چرا كه كارت هاي شناسايي ارائه شده به هتل 4 ستاره شرايتون بيروت كه آنها در آن سكونت داشتند، همگي جعلي بوده است؛ در واقع پليس لبنان دو خط موبايل را پيدا كرد كه دو تروريست اين عمليات هيچ گاه از آنان استفاده نكردند اما شماره موجود بر روي جعبه اين تلفن ها در هتل، پليس را به محلي كه آنها اين دو خط را خريداري كرده بودند، رساند. 

صاحب مغازه مي گويد كه شب قبل از انفجار دو جوان كه گويا يكي از آنها تازه از سفر آمده بود وارد مغازه شدند و درخواست  سيم كارت كردند اما من به آنها گفتم كه هر نفر بيش از دو خط نمي تواند بخرد لذا يكي از آنها اعلام كرد كه سيم كارت نمي خواهد و فرد ديگر دو خط را خريداري كرده و همانجا فعال كرد؛ بعد هم طبق قوانين لبنان مقابل دوربين كوچك مغازه قرار گرفت تا تصويري از وي به عنوان مدارك احراز هويت نگهداري كنم؛ زماني كه مقابل دوربين قرار گرفت؛ لبخند تلخ و عجيبي زد؛ گويي كه مي دانست اين عكس فردا در همه رسانه ها پخش خواهد شد و همه را به نقش شيخ احمد الاسير (شيخ سلفي تندروي جنوب لبنان كه چند ماه است كه فراري است) و شاگردان وي در اين عمليات آگاه خواهد ساخت. وي فرد اولي است كه با انفجار خود توانست در سفارت را منفجر كند.

اما شناسايي عامل دوم عمليات كه با منفجر كردن خودروي خود باعث كشتار 24 تن شده هم كار سختي نبود چراكه ارتش تصوير الصاق شده بر روي كارت شناسايي جعلي وي كه در هتل وجود داشت را منتشر كرد و موسي المحمد در عدنان فورا با شناسايي پسرش لب به اعتراف گشود.
 
شاگرد شيخ فتنه

اولين عامل اين افجار معين أبو ظهر جوان 21 ساله اهل صيدا (شهري در جنوب لبنان كه زادگاه رفيق حريري و پايگاه دوم گروه‌هاي تكفيري لبنان است) بود.
 

پدر اين فرد راننده كاميون است و اظهار داشته كه پسرش طي چند ماه اخير چندين بار از سوريه با وي تماس گرفته، بدون آنكه دليل حضورش در آن كشور را براي پدرش توضيح دهد اما آخرين بار 5 روز قبل از عمليات با پدرش تماس گرفته و از وي خواسته تا او را ببخشد. او در اين اواخر عمرش داراي گرايش های تند سلفي شده و در صفحه فيس بوكش به عنوان آخرين متن نوشته است: : «قسماً سننتقم لك يا شيخ أحمد» يعني خطاب به شيخ احمد الاسير نوشته كه قسم مي خورم كه انتقام تو را خواهيم گرفت.(با اشاره به حمله ارتش به پايگاه وي و متواري شدن او)

خانواده معين درهاي منزلشان را اين روزها بسته اند تا از سوالات خبرنگاران و شبكه هاي خبري فرار كنند. ارتش نيز تدابير گسترده اي را در نزديكي منزل آنها به كار گرفته تا آنها را از هرگونه تعرض احتمالي مصون دارد.

خاندان ابوظهر طي بيانيه اي رسمي از انفجار تروريستي اخير و اينكه عامل آن فردي از بين خانواده آنها بوده به شدت ابراز ناراحتي كرده و براي مجروحان آرزوي شفاي عاجل نموده است؛ در عين حال معين را فردي شرور خوانده و از وي اعلام برائت كرده اند؛ موضعي كه پيش از اين و هنگام مشاركت معين و پسر عمويش فادي در درگيري عليه ارتش لبنان و در حمايت از شيخ احمد الاسير كه منجر به دستگيري آنها شد، اتخاذ نشده بود.

معين در سالهاي اخير و پس از ظهور شيخ احمد الاسير همواره به مسجد بلال بن رياح مي رفته و خط فكري خود را از الاسير دريافت كرده است. وي پس از درگيري سلفي ها با ارتش لبنان، اسلحه به دست گرفت و با ارتش وارد جنگ شد و پس از صدور حكم بازداشتش به دانمارك، كويت و سوريه رفت و در جنگ عليه نظام سوريه شركت فعالي داشت.

اطرافيان وي از او نقل مي كنند كه او تفكر عمليات انتحاري را از شيخ الاسير گرفته چراكه وي قائل به دادن جان در راه مبارزه با نظام سوريه و حاميان آن بوده است.

وي داراي مادري شيعه به نام كوثر عموري است كه به اعتراف اهالي منطقه الزهراني(زادگاه مادرش)، تاثيري در تربيت وي نداشته چراكه از دوران نوجواني از ديدن مادرش محروم شده است. 
 
فلسطيني ناخلف

دومين عامل اين انفجار جوان 21 ساله فلسطيني به نام عدنان المحمد است كه همراه خانواده اش در منطقه الببساريه در حاشيه منطقه زهراني واقع در جنوب لبنان و نزديكي شهر صيدا زندگي مي كرده است. اين جوان پيش از اين هم در سال 2012 به جرم ايجاد درگيري شخصي مذهبي بازداشت شده بود. خانواده او هم چند ماهي از وي بي خبر بودند و اعتراف كردند كه وي تنها چند هفته قبل از سوريه با آنها تماس گرفته است و حتي يكبار از طريق اسكايپ با خانواده خود صحت كرده است.

اين جوان فلسطيني پيشتر در يك تعميرگاه اتومبيل كار مي كرده و صاحب كار وي به نام محمود .ع  بعد از اطلاع از انفجار سفارت ايران متواري است.

 
منطقه البيساريه از سالها پيش محل زندگي تعدادي از آوارگان فلسطيني است كه برخي از جوانان آنها به تفكرات سلفي گرايش پيدا كرده اند. 

خانواده عدنان از سال 1976 به اين منطقه آمدند و البته در دوره اشغال جنوب لبنان مدتي به اردوگاه يرموك در سوريه رفتند.
فاطمه كايد عكاويه مادر اين تروريست از اقدامات پسرش ابراز برائت كرده و حتي اعلام كرده كه حاضر نيست جنازه پسرش را تحويل بگيرد. حتي بعضي همسايگان وي اين جوان را به فردي سبك مغز توصيف مي كنند كه بيشتر اوقات حتي در محل كار خود حالتي عادي نداشته و احتمالا از روي اختيار و در حالت عادي اين اقدام را انجام نداده است. برادر عدنان كه 24 سال سن دارد هم از مشتريان پر و پا قرص مسجد احمد الاسير بوده اما پس از توصيه هاي جدي مادرش از رفتن به اين مسجد مدتي است منصرف شده است اما نضال م. جوان 24 ساله و دوست صميمي عدنان كماكان به اين مسجد رفت و آمد داشته و تفكرات و دستورات سلفي ها را به دوستان خود منتقل مي كرده است. نضال مدتي است مخفي شده و پدرش مدعي است وي به دستور شيخ الاسير مدتي است براي جنگ با نظام سوريه عازم القصير شده است.

نضال چندي پيش، از ازدواج خواهر عدنان با يك جوان شيعي به شدت انتقاد و اعلام كرده طبق فتاوي شيوخ سلفي، عدنان مي تواند خواهرش را كه از يك جوان شيعي حامله شده، بكشد چراكه خواهرش با اين اقدام كافر شده است. تحقيقات اوليه نشان مي دهد كه نضال عدنان را همراه خود به سوريه برده و احتمال نقش داشتن وي در انفجار اخير وجود دارد.
 
 جنازه هاي بر زمين مانده

حدود يك هفته از انفجار بيروت مي گذرد اما جنازه دو جوان سركش و خودسر روي دست ارتش لبنان مانده و هنوز تصيميمي براي تحويل اين جنازه ها به خانواده هايشان گرفته نشده است؛ در عين حال خانواده عدنان اعلام كرده كه جنازه فرزندانشان را تحويل نخواهد گرفت. در همين حال شهروندان و نمايندگان شهر صيدا نيز از اين دو جوان اعلام برائت كرده و از مردم لبنان بويژه شيعيان خواسته اند تا حساب مردم اين شهر را از عوامل انتحاري جدا كنند. اين روزها حتي حزب الله و حركت امل به نيروهاي امنيتي كمك مي كنند تا كسي به خانواده اين افراد تعرضي نكند.

از سوي ديگر در حالي شيخ زريقات از شيوخ وهابي لبنان اعلام كرده كه اين عمليات توسط كتائب عبدالله عزام صورت گرفته اما بررسي هاي ميداني نشان مي دهد كه اين گروه در شهر صيدا و مشخصا اردوگاه عين الحلوه(واقع در جنوب صيدا) كه بزرگترين اردوگاه فلسطيني هاي آواره در لبنان است، حضور نداشته و فعاليتي نمي كنند بلكه اين عمليات از داخل خاك سوريه طراحي و مقدمات آن در شمال لبنان و در شهر عرسال فراهم شده است. در واقع چنين به نظر مي رسد كه اظهارات زريقات براي گمراه كردن افكار عمومي از انجام اين اقدام توسط گروههاي معارض سوري در مناطقي كه توسط عربستان سعودي پشتيباني مي شوند، صورت گرفته است؛ البته فرضيه همكاري زريقات با الاسير و مخالفين سوري هم منتفي نيست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
روح شهدای این انفجار شاد
این منفیه منو کشته حالا از شاد شدن چند نفر بی گناه تو این حادثه چی از تو کم می شه حتی اگه شهید نباشند!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
روح مادر شماهم شاد روانشاد
United States
مرگ بر تروریست
آشنا
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر اونهایی که به این دوپیام اول منفی دادن!!!
United States
بیشتر شدن الان
عشق مرگن ظاهرا
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر سعودی جنایتکار
United States
شاید دست اونها هم آلوده باشه در این انفجارها
United States
کار حرومزاده های صهیونیسته
مجید مجد
United States
خداییش دولت لبنان و تیم امنیتی این کشور باید هر چه سریعتر این تروریست ها رو دستگیر کرده و به سزای اعمالشون برسونه
اخوی ! حمله انتحاری بوده
United States
مرگ بر دشمنان اسلام و مسلمین