دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۰
۸
تاملی در تخلفات بزرگ یک بانک خصوصی؛

از بازار "مبل و موبایل" تا تاسیس پی‌درپی بانک

شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 222410
سؤال اینجاست که چرا باید بانکی که از همان ابتدای کار با انجام تخلفات گسترده و برقراری روابط ناسالم و خارج از چارچوب با برخی از مسئولان دولتی، مجوز دریافت کرده و در این مسیر مرتکب تخلفات عدیده شده، حال و پس از افشای این تخلفات، مجددا بتواند صرفا با تغییر یک نام و لوگو به فعالیت خود ادامه دهد.
سرویس اقتصاد جهان - عبدالله داودی:  هفته گذشته خبر انحلال رسمی "بانک تات" پس از لغو مجوز از سوی شورای پول و اعتبار و به دلیل انجام تخلفات عدیده و طی نکردن مسیر قانونی تاسیس منتشر شد. 

ریاست هیئت مدیره بانک تات در ابتدای آغاز به کار این بانک بر عهده "علی انصاری" بود که نام وی با بازار موبایل کشور، بازار مبل، اسپانسر استقلال و ... گره خورده بود و در واقع انصاری، مرکز ثقل این بانک محسوب می‌شد و انتخاب نام "تات" ـ نام زبان و قوم زادگاه پدری انصاری در منطقه‌ بوئین‌زهرای قزوین ـ برای این بانک نیز حکایت از همین حقیقت داشت.

اما در مهر ماه سال گذشته بانک مرکزی بدون اعلام دلیل خاصی به بانک تات مهلت داد تا قبل از پایان مهر ماه، رئیس جدید هیئت مدیره این بانک را مشخص کند که این امر به برخی شائبه‌ها در خصوص این بانک و علی انصاری دامن زد.

بر همین اساس بانک تات مسئولیت ریاست هیئت‌ مدیره خود را به علی‌اکبر اصغری واگذار کرد و علی انصاری به عضویت در هیئت مدیره این بانک اکتفا کرد.
 
اما پیش از انحلال رسمی بانک تات، یکی از اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از لغو مجوز یکی از بانک‌های خصوصی خبر داده و گفته بود: هیئتی در این ستاد وجود دارد که به تخلفات رسیدگی می‌کند و مقرر شد تمام بانک‌هایی که مسیر قانونی تاسیس را طی نکرده‌اند، مجوز فعالیت آن لغو شود؛ این بانک قطعاً مسیر قانونی برای دریافت مجوز فعالیت را طی نکرده است.

اما از همان ابتدایی که زمزمه‌ احتمال لغو مجوز بانک تات مطرح شد، برخی مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از ادغام این بانک با 2 مؤسسه مالی و اعتباری خبر داده بودند.

در حال حاضر و پس از انحلال بانک تات آن هم به دلیل انجام تخلفات عدیده و طی نکردن مسیر قانونی تاسیس، قرار شد این بانک پس از ادغام با مؤسسه مالی و اعتباری "پیشگامان" و "صالحین"، در قالب بانک بزرگ‌تری به نام "مردم" فعالیت کند.

اما سؤال اینجاست که چرا باید بانکی که از همان ابتدای کار با انجام تخلفات گسترده و روابط خارج از چارچوب با برخی از مسئولان، مجوز دریافت کرده و در این مسیر مرتکب تخلفات عدیده شده، حال و پس از افشای این تخلفات، مجددا بتواند صرفا با تغییر یک نام و لوگو به فعالیت خود ادامه دهد آن هم با تشکیلات عریض و وسیع‌تر و در قالب بانکی که 2 موسسه مالی را نیز در درون ساختار خود هضم کرده است.

آیا صرفا تغییر نام یک بانک متخلف و حضور مجدد آن در عرصه اقتصادی کشور با نام جدید و بدون آنکه تغییر خاصی در تشکیلات و مناسبات آن ایجاد شود به نوعی دور زدن قانون و به تبع آن ایجاد زمینه برای بروز مفاسد اقتصادی کلان در سیستم اقتصادی کشور نیست؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
1- تات زبان بوئین زهرائی ها نیست متعلق به تاکستان است. زبان بوئین زهرائی ها ترکی است.
2- با آتش سوزی اخیر بازار مبل، آه مردم مظلوم بازار مبل این خاطی را با خاک یکسان کرد. کاش بودید و بر سر خود زدن این فرد را میدیدید.
شاهین
مطمئن باش موقه آتش سوزی با خیال راحت تو خونه نشسته بود، چون یک هزارم داراییشم نبود. بترکه چشم حسود و کسی که چشم نداره ببینه. اگه میدونسی چند نفر سر سفرش دارن نون میخورن این حرفارو نمیزدی دوست من.
بهتر است با اعمال قوانین صحیح جلوی تخلف از ریشه گرفته شود وگرنه خوشحالی برای سوختن بازار مبل دردی از مردم دوا نمی کند
Iran, Islamic Republic of
من دو تا موضوع رو به شما عرض کنم اولا که برکناری ایشون از ریاست هیئت مدیره متن قانون و همچنین کم بودن سابقه مدیریت بانکی ایشون بوده ثانیا در راستای نظر دوستمون که گفتند بر سر می زدند بگویم بنده تا ساعت هشت شب در منطقه بودم و ایشون نبودند حالا این آقا چه کسی رو اشتباه گرفته با ... نمی دونم
سیاست ها و روابط غلط اقتصادی است که منجر به بروز این پدیده ها می شود؟ سوال اینحاست چرا در دوران دولتی که داعیه دار مبارزه با فساد است فساد به طرز چشم گیری افزایش یافته است؟
Iran, Islamic Republic of
اگر شما بااین تبحر و ازادی در مورد این بانک اظهار نظر می کنید وصداقت وازادی قلمتان قابل تعمیم است در ملاحظه خود لیست بانکهای دیگر را نیز اضافه کنید
Iran, Islamic Republic of
اغلب بانكهاي خصوصي باانواع ترفند باپولهاي دولتي تاسيس مي شوند
Iran, Islamic Republic of
یک سوال وجود دارد و آن اینست که مگر مدیران دولتی که بدون رعایت ضوابط به ایشان مجوز تاسیس بانک داده اند به سزای عمل خویش رسیده اند که بانک را تعطیل میکنید.؟ اگر توبیخ یا اخراج شده اند بگویید تا دیگران هم بدانند.جرم رشوه گیرنده اگر بیشتر از رشوه دهنده نباشد کمتر نیست.ضمنا تکلیف پول مردم بیچاره چی میشه؟