شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

اصل 55 قانون اساسی کشک است!

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 339849
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این دوره مسئولین قبل از انتصاب مرحله شنوایی سنجی را طی کرده‌اند و من امیدوارم که این شنوایی همچنان استمرار پیدا کند و ما شاهد دیدگاه‌های صاحب نظران، اقتصاد‌دان‌ها و ... باشیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مراسم «میثاق مسئولین با جامعه مدنی برای آسمان آبی» عصر امروز با حضور جمعی از هنرمندان و فعالان زیست محیطی در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

بنابراین گزارش، معصومه ابتکار ضمن تشکر از شرکت کنندگان در این مراسم عنوان کرد: خیلی خوشحالیم از اینکه که تحولی بوجود آمد که مردم بتوانند حرف خود را بزنند و انتقادات خودشان را بدون ترس و استرس از عواقب آن مطرح کنند تا مسئولین شنونده باشند.

وی افزود: در این دوره مسئولین قبل از انتصاب مسئولین مرحله شنوایی سنجی را طی کرده اند و من امیدوارم که این شنوایی همچنان استمرار پیدا کند و ما شاهد دیدگاه‌های صاحب نظران، اقتصاد دان‌ها و ... باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از تنوع زیستی بگوییم که گوزن زرد در زیستگاه خودش با بیماری مواجه است یا از پلنگ بگوییم، از پارک‌ها و محیط‌های حفاظت شده بگوییم که عده آن را بخشیدند و رفت. از بی‌توجهی‌هایی که در بحث توسعه کشور اتفاق افتاده، مشکلات خیلی زیاد است ولی امروز اعجاز شما بارقه امیدی را ایجاد کرد که قانون اساسی هم آن را پیشنهاد کرده که اگر بخواهیم محیط زیست حفظ شود باید از درون مردم این مطالبه‌ ایجاد شود.

ابتکار افزود: ما خیلی خوشحالیم که این فقط در دولت آقای روحانی پیش آمده است، من از قول سه وزیر محترم که امروز نتوانستند بیایند صحبت می‌کنم. تلاش می‌کنیم تا با همت شما هنرمندان و حقوقدانان با همه قوت و عشق و تشکل‌های مدنی این مشکلات را پشت‌ سر بگذاریم.

وی در ادامه از پروژه‌های اخیر انجام شده توسط وزیر نفت خبر داد و افزود: آقای زنگنه با پیگیری‌های که داشتند در اراک بنزین یورو ۴ توزیع شد و در بحث وزارت نیرو یکی از وعده‌‌هایی که رئیس جمهور داد این بود که چند روز آینده آب شرب برای اهواز به طور قطع یقین تهیه خواهد شد.

ابتکار ادامه داد: وزارت صنایع هم کار جدیدی را روی خودروهای برقی شروع کرده است که ما در موضوع موتور سیکلت‌ها از موتورها خودروهای برقی استفاده کنیم و این جز جهت‌‌گیری‌های است که دولت انجام داده و تا چند وقت آینده خودروهای برقی در پارک پردیسان تعبیه خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: متأسفانه ما بدترین الگو را در هدر دادن آب داریم، واقعاً یارانه‌ها در این موضوع نقش داشتند و در هدفمندسازی یارانه‌ها این دیدگاه از طرف جامعه‌ مدنی پیشنهاد شد که اقدام بزرگی است که گفتند حاضریم یارانه را به نفع محیط زیست مملکت برگردانیم، این اقدام بسیار بزرگی است و باید از هنرمندان تشکر کنیم.

* زیباکلام: اصل ۵۵ قانون اساسی مبنی بر حفاظت محیط زیست کشک است


صادق زیباکلام استاد دانشگاه در ادامه این مراسم گفت: چرا در مملکت ما توجه به محیط زیست باب نیست، مثل NGO‌ها و تشکل‌های سبز، چرا رهبران سیاسی، اصولگرایان، ائمه جمعه واقعاً دغدغه‌ محیط زیست را ندارند، آخرین برنامه‌ مذهبی در خصوص محیط زیست چه زمانی از رسانه ملی پخش شده است؟ فکر می‌کنم بی‌توجهی به محیط زیست در ایران فقدان توسعه زیستی کشورمان است، اگر در جامعه ما توسعه مثل جوامع دیگر اتفاق افتاده بود این موضوع یتیم نمی‌ماند و من هم به خانم ابتکار نامه سرگشاده نمی‌دادم که خانم ابتکار ما یتیم هستیم شما سرپرستی ما را قبول کنید.

وی تاکید کرد: اصل ۵۵ قانون اساسی مبنی بر اینکه عمومی بودن وظیفه حفاظت از محیط زیست کشک است. کشوری که به فضا میمون می‌فرستد و موشک‌هایی می‌سازد که می‌توانند هزاران کیلومتر پرواز کند و بزنند، واقعاً در سپاه، وزارت اطلاعات و ارتش چقدر هلیکوپتر داریم ولی برای آتش‌‌سوزی گرگان هلکوپتر نداریم. اشکال اساسی به گمان من نبود قبولی محیط زیست است، اینکه قانون اساسی می‌گوید حفاظت از محیط زیست، کشک است. همه چیز در این مملکت صاحب دارد جز حفاظت محیط زیست، ‌باید کاری کنیم که محیط زیست متولی پیدا کند و همین راهی که شما می‌کنید به این مسیر کمک می‌کند.

زیباکلام خاطرنشان کرد: من معتقدم باید در کوتاه‌مدت باید به یک کودتای رسانه‌ای دست بزنیم، باید از امشب که از این سالن بیرون می‌رویم بدون خنده به همدیگر بگوییم که دریاچه ارومیه در آمریکاست، چون اگر در آمریکا بود موضوع برنامه‌های صداوسیما دریاچه ارومیه در آمریکا می‌شد. باید خیلی جدی به مسئولین بگوییم دریاچه زاینده رود در آمریکا است شاید با راه انداختن چنین کودتای رسانه‌ای صداوسیما حواسش را جمع کند و مسائلی که من و شما در مورد آن حرف می‌زنیم را به تصویر بکشد و برای انجام این کار شما هم به من بپیوندید و برای خانم ابتکار بنویسید که ما هم یتیم و بی‌سرپرست هستیم.

در ادامه این مراسم رویا تیموریان بازیگر سینما و تلویزیون متنی را قرائت کرد که به شرح زیر است:

میراث فرزندان ما چه خواهد بود؟ زمانی که برای فرزندان‌مان از آسمان آبی حرف می‌زنیم چگونه بیان کنیم که منظورمان از رنگ آبی چیست، زمانی برای فرزندان‌مان از هوای تازه حرف بزنیم در صورتی که باید پنجره را ببندند.

زمانی که از فرزندان‌مان از نقش عمیق حرف می‌زنیم بگوییم که این سم ذره ذره وارد بدن‌شان می‌شود، زمانی که برای فرزندان‌مان نباید از آب و هوا و زندگی حرف بزنیم باید به جای قصه پریان از آب و هوای سالم قصه‌ها تعریف کنیم، روزی بود روزگاری، روزی که آب سالم بود و زندگی، زندگی بود. باورتان نمی‌شود آسمان صاف صاف بود، دریاچه چیست، مادرجان، دریاچه‌ای نمانده تا ببینی، رودخانه چطور؟ رودخانه‌ای نمانده تا ببینی، سالها بعد طبیعت پاک قصه‌ای تخیلی است، فرزندان فردا را به دنیا می‌آوریم اما امروز دنیای برای فردای آنان باقی نخواهیم گذاشت. من از همین امروز از فرزندان فردا شرمنده‌ایم، دست‌های همه به آلودگی هوا آلوده است، بیاییم به خرد جمعی بار دیگر سرزمین‌‌مان را دوست بداریم.

* درویش: هنوز تن لرزه‌های تعطیلی خانه سینما را فراموش نکردیم

احمدرضا درویش کارگردان سینما و پروژه سینمایی «رستاخیز» هم از دیگر مهمانان این مراسم بود که طی سخنانی گفت: بعد از سال‌ها با فضایی روبه‌رو هستیم که مردم می‌توانند حرف بزنند و مسئولین بشنوند، ما هنوز تن لرزه‌های تعطیلی خانه سینما را فراموش نکردیم، من هنوز در روزه سکوت قرار دارم و اینجا هستم برای اینکه ترسیدم. نمی‌دانم چه زمانی این روزه را می‌شود افطار کرد و این افطار زمانی اتفاق خواهد افتاد که دیالوگ‌هایی که این روزها می‌شنویم عملی شود.

این کارگردان سینما در ادامه سخنانش متنی را قرائت کرد که به شرح ذیل است:

براساس نگرش دیرینه ما ایرانیان ریشه فقهی هم دارد اگر یک ره‌گذر در هنگام رد شدن از یک باغ میوه بخور حلال است تحلیل و تفسیر این نگره با کمی دقت درست می‌شود، درست است که باغبان با عرق جبین و انتظار به ثمر رسانده است آن عنصر هوا است که اگر نباشد نه از باغ نشان می‌ماند و نه از باغبان آنچه از این عنصر بهره‌ می‌برد لاجرا برداشت محصول از طرف رهگذار است بنابه آموزه‌های الهی آیات و نشانه‌های خلقت ایه باری‌تعالی است، انسان از دو وجه عشق و قدرت بهره می‌برد، قدرت به معنی عدل و عشق به قدرت هویت می‌بخشد باغ و دیارها در ایامی نه چندان دور در کابوی هولناک بود نفت در قنات جاری شد تا در باغ به جای آب نفت و به جای باغ انگور خشخاش کشت کند، ما در آوردگاهی نخست در پی نجات پاسخ برخواستیم، آرزوی ما برچیدن دیوار باغ‌ها، رسیدن انگور و انار به آن سوی ابرها بود، در پی آشتی قدرت با عشق عهد بستیم که در آب و خاک و هوا سهیم باشیم،‌ما سرمت از شراب انگور باغ به سرانگشت تدبیرگران قدرت سپردیم باران اسیدی نفرت بر بار همسایه باریدن گرفت ما دوباره سینه اشک و گلوله را پیشانی شدیم تا عطر بلوط بماند، بلبل نخلستان بخواند دریغ اما دریغ که ما در راه بازگشت راه را گم کرده‌ایم، حالا حاضر شده‌ایم در بی آبی، دست هیچ کس به طبقه ۴۳ برج سفید نمی‌رسد تا بچیند باغ انگور آرزوها را کاش آنکه شعر بانوی گل سرخ درباغ آرزوهایش را سرود داستان ما را به تصویر بکشد و بگوید آهای باغبان سخنور بر سر آرزوهای ما چه آمده ما عهد بستیم.

فرهاد توحیدی نویسنده و عضو هیئت مدیره خانه سینما نیز در ادامه متنی را قرائت کرد به شرح ذیل است:

ما در این عصر زمستانی گرد آمدیم تا پای میثاقی با دولت را در میان کنیم خطاب من به خودم است و تمام کسانی که مسئولیتی ندارند، در این عبارت اگر مراد از بی‌مسئولیت نداشتن پست دولتی باشد احساسی نداریم، اگر ما شهروندان مسئولی بودیم هرگز در دقیقه ۹۰ دقیقه آشنای ابر این‌ها جمع شدیم تا در آستانه نابودی بنشینیم. در سینما نمونه اعلام قهرمان غافل دیده می‌شود در انگار است، انگار معمولاً یکی از نکات ضعف شخصیتی است او تا در بر این ضعف غلبه نیابد در حد پیش داوری نیست حتی در حاکم‌ترین شرایط با امید خدا ترجیح می‌دهیم دنبال معجزه باشیم من از خشک شدن دریاچه‌ها و پایین رفتن عمق آبها حرف نمی‌زنم، درعالم سینما قائده بر آن است که قهرمانان فرافکن مسئولیت خویش را فهم کنند. شوربختانه در عالم واقع این واقعیات سرسخت هستند که ما را رساندند. از دولت تقاضای پاسخگویی داریم حتی اگر این دولت دولت تدبیر و امید باشد.

منیژه حکمت تهیه کننده سینمای ایران نیز به عنوان آخرین سخنران از طیف هنری کشور روی سن حاضر شد و به قرائت متنی به این عنوان پرداخت:

بار دیگر سرزمینی که دوست می‌دارم، چه فراموشی کار شده‌ایم فرزندان ناسپاس زمین، بیش از اینکه زمین‌گیر شویم باید به دامان طبیعت برگردیم، ما مردمان سرزمین بر سر یک سفره نشسته‌ایم و مروت سفره دریاچه‌ها را روی زمین نگه نگذاشته‌ایم، درخت به درخت از عمر زمین کاسته‌ایم برای فرار از شهری که خود ساخته‌ایم دست به دامن کوهپایه شده‌ایم، گلوله به گلوله روی نام حیوانات بی‌زبان قلم گرفتیم و زبان مشترک انسان و زمین را فراموش کرده‌ایم. امروز اما میثاق ما مردمان، دولتمردان و صاحبان صنایع نه میثاقی بین هنرمندان بلکه میثاقی بین همه است، میثاقی که ما را در هر جایگاهی که هستیم مسئول و شهروند را به اطاعت از آسمان و طبیعت الزام می‌کنند و ما امضا کنندگان این میثاق نامه از زبان مادری سخن می‌گوییم این میثاق‌‌نامه عهدی است میان همه مادران و فرزندان زمین پیمانی است میان همه ما حتی کارگزاران دولت تا شگفتن گل خرسندی بر این میثاق وفادار بمانیم.

در این مراسم چهره‌های از جمله: معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط ریست، فرهاد توحیدی، منیژه حکمت، مسعود روشن پژوه، سیدعباس سجادی، احمدرضا درویش، سعید ابراهیمی‌فر، رویا تیموریان و ... حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *