يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

سرطان معده شایع‌ترین سرطان در ایران

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 337257
عضو هیأت‌مدیره انجمن آنکولوژی ایران، سرطان معده را شایع‌ترین سرطان در کشور اعلام کرد و گفت: مقدمات تدوین و ابلاغ راهنمای بالینی استاندارد سرطان در کشور فراهم شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسین فودازی در نشست خبری هشتمین همایش سالانه کلینیکال آنکولوژی و تازه‌های تشخیص و درمان سرطان در ایران اظهار داشت: هشتمین همایش در تاریخ ۲۶ و ۲۷ دی در محل سالن‌های همایش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می‌شود.

وی مهمترین بحث‌های مطرح شده در این همایش را سرطان سینه، پستان، دستگاه‌ گوارش، سیستم ادراری و تناسلی عنوان کرد و گفت: قرار است در این همایش کارگاه‌هایی در مورد تکنیک تازه و جدید رادیوتراپی و نحوه استفاده از این روش‌های جدید برپا شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن آنکولوژی ایران تصریح کرد: بیوپسی از غدد لنفاوی پیشاهنگ تکنیک جدیدی است که در کارگاه‌هایی با وجود اساتید به نام در این همایش بررسی می‌شود و این روش یکی از ابزارهای محدود کردن جراحی سینه است که متأسفانه در خیلی از مراکز پزشکی از جمله دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هنوز اساتید جراحی از انجام این کار بی‌بهره‌اند.

فودازی بیوپسی از غدد لنفاوی پیشاهنگ را کمکی بر محدود کردن جراحی سینه عنوان کرد و گفت: با استفاده از این روش می‌توان جراحی را محدود کرد و از انجام جراحی بزرگ زیر بغلی پرهیز کرد و حتی این روش می‌تواند به قطع سینه منجر نشود.

وی سرطان را بیماری قابل درمان عنوان کرد و افزود: باید تمام ابعاد این بیماری از مراقبت در منزل تا مراقبت بین درمان را لحاظ کرد که این ارتباط رشته سرطان با سایر رشته‌های پزشکی و کاردرمانی را بیش از پیش مشهود می‌سازد.

وی مشکل موجود در حیطه رادیو‌تراپی را ابزار پزشکی عنوان کرد و گفت: ما دانش رادیو‌تراپی را در کشور داریم اما در زمینه ابزار و تجهیزات از دنیا عقب افتاده‌ایم. خوشبختانه در این همایش که در دولت جدید اتفاق افتاده قسمت تجهیزات پزشکی نمایشگاهی ما پر رنگ‌تر است و ‌آخرین نمونه‌های دستگاه‌های رادیو‌تراپی در این همایش عرضه می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن آنکولوژی ایران تصریح کرد: همه ما واقفیم که تمام مشکلاتی که سرطانی‌ها با آن مواجهند به هزینه درمان نیز برمی‌گردد که این هزینه درمان مشکل بیماران خاص و صعب‌العلاج است و در صدر اخبار است که ما در این انجمن که پیشرو درمان سرطان است می‌خواهیم یک گاید‌لاین تعبیه کنیم تا خط مشی درمان سرطان را مشخص‌تر سازیم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن آنکولوژی ایران افزود: میزان موجودی و سرانه درمان محدود است. ما با برگزاری این همایش می‌خواهیم به اطلاعاتی دست یابیم که بتوانیم بهترین روش درمان را که بهترین بهره و کمترین هزینه را دارد استخراج کنیم.

فودازی تأکید کرد: طراحی و تدوین گاید‌لاین بومی برای درمان سرطان‌های بومی علاوه بر بروز‌رسانی اطلاعات از اهداف بزرگ انجمن و همایش هشتم انکولوژی است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن آنکولوژی ایران خبر داد: اولین نشست گاید‌لاین سرطان معده با توجه به آخرین دستاوردهای علمی و موجودی سرانه درمان در طول هشتمین همایش سالانه کلینیکال انکولوژی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برپا می‌شود.

وی سرطان معده را ششمین سرطان شایع در دنیا و شایع‌ترین سرطان در ایران مطرح کرد و گفت: ما با استفاده از گاید‌لاین یا راهنمایی بالینی درمان می‌خواهیم با استفاده از تجارب متخصصان پرتجربه خط مشی درمان مشخصی را تنظیم کنیم تا بر اساس آن همه آحاد جامعه بتوانند به نحو مساوی از خدمات استفاده کنند.

وی افزود: برای درمان سرطان باید عدالت ایجاد شود و بیمه و نظام سلامت باید در بهداشت، درمان و سلامت برای تمام افراد اعمال شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن آنکولوژی ایران تصریح کرد: ما مشکلاتی داریم و باید برای رفع مشکلات موجود، نظام بیمه و سلامت کاملاً فراگیر و همسان شوند و برای این کار باید راهنمای بالینی تدوین و عملیاتی شود تا در درمان سرطان عدالت ایجاد شود.

وی درمان همگن و همسان برای همه افراد مبتلا به سرطان را عدالت در سلامت و درمان سلامت دانست و افزود: ما فکر می‌کنیم بیمه باید به سمت فراگیر شدن و پوشش یکسان قدم بردارد تا همه افرادی مبتلا به سرطان برای جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی به یک حد و اندازه تحت پوشش قرار گیرند.

وی این اقدام انجمن انکولوژی را بازوی اطلاع‌رسانی و مشورتی وزارتخانه عنوان کرد و گفت: ما باید ابتدا نیازسنجی کنیم و بدانیم که چقدر نیاز و محدودیت رادیوتراپی داریم و بعد بر اساس آن تقاضا کنیم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن آنکولوژی ایران گفت: تکنولوژی گرانقیمت و هزینه‌‌بر این دستگاه‌ها باعث شده که خیلی از مراکز معمولی آن را نداشته باشند. ما می‌توانیم با این نیاز‌سنجی کمبود‌ها را بسنجیم و ان‌شاءالله با تشکیل دولت جدید دستگاه‌ها و تجهیزات به روز وارد کشور شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *