دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۳
۲

سه توافق عراقچی و اشمید

يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 336856
با حل و فصل اختلافات درباره ۳ موضوع باقی مانده از مذاکرات کارشناسی به نظر می رسد اجرای گام اول توافق ژنو از حدود روز ۲۰ ژانویه آغاز خواهد شد.
سه توافق عراقچی و اشمید
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، علی شاهدیان، ایران هسته ای- با حل و فصل اختلافات درباره ۳ موضوع باقی مانده از مذاکرات کارشناسی به نظر می رسد اجرای گام اول توافق ژنو از حدود روز ۲۰ ژانویه آغاز خواهد شد.

منابع دیپلماتیک می گویند عباس عراقچی و هلگا اشمید در مذاکرات انتهای هفته گذشته خود درباره ۳ موضوع زیر که در مذاکرات کارشناسی حل نشده بود، به تفاهم رسیده اند:

۱- نصب تعداد بیشتری از ماشین های سانتریفیوژ نسل های جدید در بخش تحقیق و توسعه نطنز

۲- نحوه تعلیق یکی از تحریم هایی که ۱+۵ در توافق ژنو متعهد به تعلیق آنها شده است.

۳- نحوه همزمان سازی اقدامات دو طرف در گام اول

برخی منابع می گویند ایران در موضوع استفاده از ماشین های جدید در فعالیت تحقیق و توسعه دیدگاه خود را تغییر نداده است.

با این حال احتمال دارد درباره زمان بندی و گستره این کار توافقات جدیدی شده باشد.

درباره تعلیق تحریم های وعده داده شده در توافق ژنو هم موضوع حل و فصل شده و هیچ آیتمی از تحریم های مورد بحث در این توافق تعلیق نشده باقی نمی ماند.

همچنین، به نظر نمی رسد ۱+۵ درباره مسئله هم زمانی تغییر عقیده داده باشد و ۱+۵ عملا تعهدات خود را با یک تاخیر چند هفته ای نسبت به ایران انجام خواهد داد.

با این حال، پرسش اصلی این است که آیا سرجمع توافق ژنو و تفسیر مورد توافق از آن میان دو طرف منافع ایران را تامین کرده است؟

برخی کارشناسان می گویند توافق ژنو در اصل یک توافق بد بود و اکنون به توافقی بدتر تبدیل شده است چرا که متن تفسیری مورد توافق دو طرف عملا کفه تعهدات ۱+۵ را باز هم سبک تر و کفه الزامات ایران را سنگین تر کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امين
Iran, Islamic Republic of
"توافق ژنو در اصل یک توافق بد بود و اکنون به توافقی بدتر تبدیل شده است"

خدا به ملت رحم كنه
Iran, Islamic Republic of
... آنان با علم وآگاهی که این توافق دست کشور در انرژی هسته ای را می بندد امضاء‌کرده اند و همه جوره با هر امتیازی قصد اجرایی کردن آن را دارند و مخالفان نیز تندرو هستند و افراطی نامیده می شوند بالاخره مردم لبوفروش و راننده تاکسی و نماینده مجلس که نبایددر موضوع دخالت نمایداین مشاورین رپیس جمهور و اعضای دولت هستند که بیانگر پیام ۲۴ خردادند و حق برای تعیین سرنوشت کشور چون ژنرالند و خبره و منتخب مردم بقیه همه منتخب خارجی ها هستند ونباید حرف بزنند