چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

کودتای نافرجام در سودان جنوبی

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 331741
در پی درگیری داخلی در ارتش سودان جنوبی، رئیس‌جمهوری این کشور با تایید وقوع کودتا اعلام کرد که تمامی مناطق حساس در دست ارتش بوده و کودتا شکست خورده است.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از رویترز نوشت: به دنبال شنیده شدن صدای تیراندازی و انفجارهایی در جوبا، برخی رسانه‌های خبری امروز (دوشنبه) گزارش دادند که این تیراندازی‌ها به علت درگیری داخلی گروه‌های مختلف ارتش سودان جنوبی است.

سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی با تایید خبر کودتا از سوی برخی از مسوولان این کشور تاکید کرد: گروهی وجود دارد که تلاش می‌کند علیه نظام سودان جنوبی کودتا کند. ارتش اکنون بر تمامی مناطق حساس پایتخت تسلط دارد و بخشی از کودتاچیان دستگیر شده‌اند. کودتا از دیروز آغاز شد و مدارکی از جنایت‌هایی که آنها علیه ملت سودان جنوبی انجام داده اند در دست است که به زودی به دادگاه ارائه خواهد شد.

سالوا کر در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره پناهنده شدن برخی از کودتاچیان به سفارت آمریکا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: این مساله را باید از سفارت آمریکا پیگیری کنید.

درگیری‌ها از شب گذشته به صورت پراکنده در جوبا آغاز شده بود اما ساعت شش صبح به وقت محلی درگیری‌ها تشدید شد و صدای انفجار به گوش رسید. هیات سازمان ملل در سودان جنوبی نیز اعلام کرده است که درگیری‌ها ادامه دارد و نیروهای این سازمان در خطر هستند.

رئیس جمهوری سودان در جریان سخنرانی خود که با لباس نظامی انجام داد، منع آمد و شد در جوبا اعلام کرد که قرار است از امشب اجرا شود و تا اطلاع ثانوی، هر روز از شش عصر تا شش صبح اجرا می‌شود.

منابع محلی گفتند که صدای انفجارها و تیراندازی‌ها در اطراف سفارت آمریکا نیز شنیده شده است، اما صدای تیراندازی‌ها بیشتر از اطرف پادگان‌های نظامی مستقر در جوبا شنیده می‌شود.

سفارت‌های آمریکا و انگلیس در جوبا از شهروندان خود خواسته‌اند تا از منازل خود خارج نشوند و جوانب احتیاط را رعایت کنند.

درگیری‌ها از ماه ژوئیه، همزمان با اخراج شدن ریک ماشار، معاون سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی افزایش یافته است. گفته می‌شود که علت اخراج وی از سوی سالوا کر، کشمکش بر سر قدرت بوده است؛ ادعایی که دو طرف به شدت رد می‌کنند.

ریک ماشار که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۵ اعلام آمادگی کرده بود، پس از اخراجش گفت: اگر قرار است کشوری متحد باشیم،‌ بنابراین نمی‌توانیم حکمرانی یک فرد یا دیکتاتوری را تحمل کنیم.

پس از اخراج این مقام ارشد سودان جنوبی، سالوا کر تمام کابینه را اخراج کرد و پس از آن شایعاتی مبنی بر کشمکش بر سر قدرت میان این دو مقام منتشر شد.

سخنگوی ارتش سودان جنوبی نیز با ابراز تاسف از شرایط به وجود آمده، اعلام کرد شرایط تحت کنترل است و درگیری‌ها تاکنون تلفاتی بر جای نگذاشته است.

سفارت آمریکا همچنین با انتشار بیانیه‌ای، با هشدار به شهروندانش اعلام کرد که گزارش‌های معتبری از وقوع تیراندازی و درگیری در مناطق مختلف جوبا از جمله در اطراف این سفارتخانه خبر داد. سفارت آمریکا هم‌چنین انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه معاون سالوا کر در این سفارتخانه پناه گرفته است، رد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر در خبری فوری گزارش داد، این درگیری به علت حمله گروه‌های مختلف ارتش سودان جنوبی به یکدیگر روی داده است و تدابیر امنیتی شدیدی در جوبا حکمفرما شده و صدای تیراندازی‌های پراکنده از اصلی‌ترین پایگاه نظامی مستقر در جوبا شنیده می‌شود.

روزنامه «سودان تریبیون» نیز در وب‌سایت خود گزارش داد، درگیری‌ها اواخر روز یکشنبه تیراندازی میان اعضای گارد ریاست جمهوری سودان جنوبی آغاز شده است که برخی از این نظامیان از حامیان ریک ماشار هستند.

رئیس اندیشکده «سود» در سودان جنوبی به خبرگزاری رویترز گفت که سربازان وفادار به معاون سابق سالوا کر این درگیری را آغاز کرده‌اند.

به گفته وی، درگیری‌ها در دو پادگان ارتش به نام‌های «بیلپام» در شمال فرودگاه جوبا و «جبل» در جنوب جوبا اتفاق افتاده است و اعضای گارد ریاست جمهوری در پایگاه جبل مستقر هستند.

به گفته این مقام، درگیری‌ها شب گذشته آغاز شده بود و از صبح امروز تشدید شد و این درگیری‌ها از سوی کسانی آغاز شده که وفادار به معاون سابق سالوا کر بودند.

یک تحلیل‌گر سودان جنوبی نیز از این درگیری‌ها با عنوان «نافرمانی و شورش» نظامیان کشورش یاد کرد.

از سوی دیگر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: از تمام طرف‌های درگیر می‌خواهم که خشونت‌ها را کنار گذاشته و فورا به درگیری‌ها خاتمه دهند. ما همچنین با رهبران اصلی سودان جنوبی در تماس هستیم و آن‌ها را به آرامش فرا می‌خوانیم.

یکی از سربازان مستقر در پایگاه بیلپام در تماس با رویترز عنوان داشت که به این نیروها حمله شده است. در زمان انجام این گفت‌وگو صدای تیراندازی به گوش می‌رسید.

از سوی دیگر آتنی وک آنتی، سخنگوی ریاست جمهوری سودان جنوبی به رویترز گفت: درگیری‌ها میان اعضای گارد ریاست جمهوری در پادگان جبل آغاز شد و هم‌اکنون نیروها در صدد کنترل اوضاع هستند.

شبکه خبری العربیه نیز گزارش داد: خبرها حاکی از آن است که این درگیری‌ها با هدف تلاش برای کودتا انجام می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *