جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

اظهارات مقامات امریکایی مصرف داخلی دارد

چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب: 330853
کارشناس مسائل سیاست خارجی و بین الملل در خصوص مواضع مقامات امریکایی درباره توافق ژنو گفت: ملت باید یکپارچه این دقت را داشته باشد که اینگونه صحبت ها برای خوراک داخلی است و نمی توانند برای جبهه‌گیری های جدید بر علیه ایران باشد.
به گزارش جهان، پیروز مجتهدزاده کارشناس مسائل سیاست خارجی و بین الملل در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره صحبت های اخیر جان کری و اوباما در خصوص توافقنامه ژنو و برنامه هسته ای ایران بیان کرد: تا جاییکه در جریان هستم این صحبت‌ها بر ضد توافق ژنو نبود.

وی با بیان اینکه در ژنو توافق نهایی صورت نگرفت، اظهار داشت: توافق ژنو میان‌دوره ای بود و اگر درست اجرا شود، طرفین به سمت توافق نهایی حرکت می کنند.

مجتهدزاده گفت: باید این مساله را نیز مدنظر قرار دهیم که همانطور که حسن روحانی و ظریف باید در داخل تبعاتی از اجتماع را قانع کنند، ایالات متحده، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور نیز در داخل کشور خود با مشکلاتی طرف هستند که باید طرف های داخلی را قانع کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی و بین الملل تصریح کرد: در آمریکا وضع از داخل ایران بدتر است به این دلیل که ما در اینجا یک لابی نیرومند خارجی که بر تصمیمات تاثیرگذار باشد نداریم. ایالات متحده دچار یک چنین وضعیت غم انگیزی است که البته اصلاح آن مربوط به خود آمریکایی ها است.

وی ادامه داد: آمریکایی ها باید سرانجام روزی تصمیم بگیرند که استقلال ملی خود را حفظ کنند و البته لاجرم نیز ما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که وقت زیادی از مباحثی که از سوی مقامات آمریکایی مطرح می شود، برای قانع کردن لایه های داخلی است.

مجتهدزاده افزود: در عین حال شاهد هستیم که اوباما و کری علنا در این باره صحبت می کنند و اجازه نخواهند داد این مذاکرات بی ثمر بماند. البته حرف هایی می زنند که طرف مقابل و لابی صهیونیستی را نیز نگه داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی و بین المللی با تاکید بر اینکه یکی از نکات مهم این است که مقامات آمریکایی جلوی تصویب تحریم های جدید در آمریکا را بگیرند، خاطر نشان کرد: ما شاهد هستیم که رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند جلوی تحریم های جدید را بگیرد و وزیر امور خارجه ایران به درستی هشدار داد که تصویب تحریم های جدید به معنای پایان دادن به توافقات ژنو است.

وی تصریح کرد: سیاست اجرایی اوباما متناقض و چند جانبه است و وقتی یک تصمیم گیری متناقض است باید این نکته را در نظر گرفت که حرف هایی که برای دلخوشی عده ای زده می شود جنبه اجرایی پیدا نمی کند. آنها تلاش می کنند جلوی تحریم های جدید را بگیرند و ما باید به عمل نگاه کنیم نه حرف.

مجتهدزاده تاکید کرد: تا این لحظه آنچه از طرف مقابل در عمل مشاهده کرده ایم جلوگیری از اجرای تحریم های جدید بوده و ما باید در مقابل حرف ها، هوشیاری لازم را داشته باشیم.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود داردکه حرف های گفته شده به عمل نزدیک نشود، بیان کرد: تضمینی در کار نیست اما آنهایی که به دنبال تضمین هستند باید جواب دهند که آمریکایی ها چه تضمینی در کار دارند.

وی اظهار داشت: من فکر می کنم باید در این برخوردها منافع ملی را در نظر بگیریم نه رقابت های حزبی و جناحی. ملت باید یکپارچه این دقت را داشته باشد که اینگونه صحبت ها برای خوراک داخلی است و نمی توانند برای جبهه‌گیری های جدید بر علیه ایران باشد.

مجتهدزاده تصریح کرد: در ژنو تعهدهای مشخصی داده شده به هر حال طرف مقابل نیز مشکلاتی دارند آنها حرف‌های ضد و نقیضی می دهند آقای کری در اسرائیل یک حرف و در ابوظبی حرف دیگری می زند که این برای مخدوش کردن فضا است و ما باید ببینیم آنها در عمل چه می کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی و بین الملل ادامه داد: در حال حاضر مقداری تندروی در جامعه صورت می‌گیرد و به اندک مطلبی توافق های موقت شش ماه با قرارداد ترکمانچای مقایسه می شود که اینجور برخورد درست نیست و به منافع ملی لطمه می زند.

وی در پایان بیان کرد: عده ای بر این باورند که در ژنو هیچی نداده ایم و هیچی نگرفته ایم در این صورت هیچ ناراحتی نباید وجود داشته باشد امیدوارم در روابط سیاسی به سرانجامی رسیده باشیم که در روابط خارجی به فکر منافع ملی به کل جامعه و نظام باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


غح - ط
Iran, Islamic Republic of
با سلام :
جناب آقای مجتهد زاده کارشناس محترم بین الملل شما مگر کارشناس نیستی (معلم نیستی )؟ لطفا این تناقض را برای ما حل کنید
چرا اوباما و جان کری در آمریکا برای قانع کردن افکار عمومی تبعاتی از اجتماع خود که احتمالا منظور شما مخالفین و معترضین باید باشدیا حتی دلگرمی موافقین ، دائم برابر نظر آنها صحبت میکنند و با استدلال و مواضع محکم از دست خالی بودن ایران و عقب نشینی ما و از کار انداختن هسته ای ایران و .... میگن اما در داخل کشور به مخالفین میگن شما نمیفهمید و ما همه چیز را داریم و فعلا نمیشود گفت محرمانه است و اصلا اینها گروه فشار هستند و تندرو هستند و ای مرتجع و .....؟