پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

عواقب احتمالی نقض توافقنامه ژنو

سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 330596
سخنگوی سازمان انرژی اتمی از توافقنامه ایران و گروه ۱+۵ به عنوان برنامه مشترک یاد کرد و گفت: در صورتی که گروه ۱+۵ به آنچه در مورد آن توافق کرده پایبند نباشد، ما نیز الزامی برای رعایت چارچوب آن نداریم.
به گزارش جهان، بهروز کمالوندی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر مواضع جمهوری اسلامی ایران برای داشتن انرژی هسته‌ای اظهارداشت: در روابط بین‌المللی، چیزی به عنوان «الزام» و «تعهدات» کشورها نداریم مگر اینکه مبانی حقوق بین‌المللی باشد یا تعهدات ۲ طرفه.

وی افزود: آنچه موجب می‌شود ۲ طرف به تعهداتشان پایبند باشند، اعتبار کشورها است.

کمالوندی تصریح کرد: اسم توافقنامه‌ای که جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ آن را امضاء کرده‌اند، برنامه مشترک است و موافقتنامه نیست. باید با جهان تعامل داشته باشیم و به اعتماد دوطرفه دست پیدا کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره عواقب احتمالی نقض توافقنامه توسط طرف مقابل ایران گفت: این توافقنامه قابل برگشت است و در آن مقرر شده تا ۲ طرف به آن پایبند باشند.

سفیر سابق ایران در زیمباوه و اندونزی افزود: طبیعی است در صورتی که گروه ۱+۵ به آنچه در مورد آن توافق کرده است، پایبند نباشد، ما نیز الزامی برای رعایت چارچوب توافق‌نامه نخواهیم داشت.

وی گفت: بهتر است انتقاد درباره توافقنامه به حوزه حقوقی آن مربوط شود نه دیگر مسائل.

کمالوندی خاطرنشان ساخت: به مردم اطمینان می‌دهیم که از حق مسلم ایران در دستیابی به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای نمی‌گذریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *