چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

تلاش اروپا برای تولید واکسن ایدز

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 328525
اول دسامبر روز جهانی بیماری ایدز و فرصتی برای ارزیابی پیشرفت‌ها در عرصه مطالعات و آزمایش‌های پزشکی برای مقابله با این بیماری است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، آمار نشان می‌دهد که هم‌اکنون ۳۵ میلیون فرد آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی که عامل بیماری ایدز از در جهان زندگی می‌کنند که ۲۵ میلیون نفر از آنها در آفریقا هستند. این ویروس حدود دو میلیون نفر را در سال آلوده می‌کند.

سال‌ها است که دانشمندان به دنبال کشف واکسنی هستند و این بار نیز برنامه‌ای تحت عنوان «یورونوت ۴۱» که شامل هفده شرکت داروسازی و پزشکی اروپایی می‌شود در تلاش برای تولید واکسنی موثر برای این عفونت کشنده هستند. هدف از اجرای این برنامه مسدود کردن راه ورود اچ‌آی‌وی به بدن توسط یک واکسن جدید است که برای تولید آن از نوعی پروتئین موجود در ویروس موسوم به «جی‌پی ۴۱» استفاده می‌شود.

یک شرکت فرانسوی، با استفاده از یک نسخه بهبودیافته از این پروتئین قصد دارد موثرترین واکسن را برای مقابله با این بیماری تولید کند و بهترین پاسخ ایمنی را از این واکسن به دست آورد.

«نیکولا موز»، مدیر این شرکت فرانسوی می‌گوید: پروتئین «جی‌پی ۴۱» را انتخاب کردیم زیرا در سطح ویروس قرار دارد و بنابراین در سیستم ایمنی دیده می‌شود. همچنین این پروتئین نقش مهمی در مکانیزم سلولی ویروس بازی می‌کند.

وی افزود: ویروس اچ‌آی‌وی همواره تغییر می‌کند تا سیستم ایمنی بدن را گمراه کند اما «جی‌پی ۴۱» تغییر نمی‌کند و می‌توان گفت که این پروتئین در واقع نقطه ضعف ویروس ایدز است. اگر بدن انسان پادتن‌های خنثی‌کننده این پروتئین را تولید کند، واکسن می‌تواند علیه انواع مختلف ویروس موثر باشد.

تاکنون بیش از ۴۰ نسخه از این پروتئین برای بهینه‌سازی پاسخ ایمنی ایجاد شده است و فرد انتخاب شده برای بررسی تاثیر واکسن از میان زنان داوطلب سالم در مرحله اول آزمایش بالینی در انگلیس مورد آزمایش قرار گرفت.

«دیوید لوییس»، متخصص ایمنی‌شناسی در یک مرکز پژوهش‌های بالینی در انگلیس که ناظر این آزمایش بوده می‌گوید: اگر واکسن را از راه بینی تزریق کنیم، پاسخ مناسب‌تری از نحوه کارآیی آن دریافت می‌کنیم. بنابراین نکته جدید در این آزمایش، آغاز تزریق واکسن از طریق بینی در سه دوز است. این روش بدن را برای واکنش موثرتر در برابر ویروس از ناحیه اندام‌های تولیدمثلی آماده می‌کند تا با تولید پادتن‌ها مانع از آلودگی شود.

 هرچند تاکنون واکنش ایمنی قطعی در بدن هیچ‌ یک از داوطلبان ایجاد نشده اما مرحله دوم آزمایش بالینی، موثر بودن یا نبودن واکسن را تعیین خواهد کرد. با این حال کارشناسان معتقدند که رسیدن به نتیجه مطلوب، زمان خواهد برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *