جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نهاوندیان:تحریم‌های بانکی شکسته شد

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 327768
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه زنگ حماسه سیاسی با توافقنامه ژنو در کشور زده شد، گفت: دیروز صدمین روز آغاز دولت بود که خوشبختانه گفته رئیس جمهور مبنی بر اینکه نگرانی‌های منطقی را در بحث هسته‌ای برطرف خواهیم کرد، محقق شد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ فرصت‌ها و چالش‌های فراروی دستیابی به توافقنامه جامع هسته‌ای شب گذشته - ۴‌ آذرماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمد نهاوندیان" رئیس دفتر رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد نهاوندیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین شاخص‌های توافقنامه ایران و ۱+۵ چیست؟ گفت: ابتدا باید به ملت ایران، مقام معظم رهبری تبریک گفت که بعد از یک استقامت طولانی مدت توانستیم تراز جهانی خود را برای کشورهای دیگر به عرصه نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه ایران وارد باشگاه قدرت‌های بزرگ جهان شد، افزود: قدرت‌های بزرگ جهان درصدد بودند تا حق هسته‌ای ایران را انکار کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه برای جهانیان ثابت شد که کسی نمی‌تواند با ایران به زبان تحریم صحبت کند، خاطرنشان ساخت: اگر با زبان منطق و احترام متقابل آنها با ایران روبرو می‌شدند، می‌توانستند به یک شرایط با امنیت بالاتری درجهان دست یابند.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه اکنون جهان در شرایط امن‌تری قرار دارد، اظهار داشت: ایران هرگز بر جهان منزوی نشده بود این در حالی است که ما انزوای کشورهای دیگر را در عرصه بین المللی شاهد هستیم.

نهاوندیان با اشاره به انزوای رژیم صهیونیستی در عرصه بین المللی گفت: این رژیم جعلی در حال انزوا است به طوری که توافقنامه به عمل آمده را خطرناک ارزیابی می‌کند.

* زبان گفتگو با ایران عوض شد/ جهانیان حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه اکنون همه قدرت‌های جهان از اینکه در کنار ایران هستند احساس امنیت می‌کنند، خاطرنشان ساخت: این موضوع یکی از دستاوردهای عظیم توافقنامه حاصل شده در ژنو است، زیرا زبان گفتگو با ایران عوض شده و همه جهانیان حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته‌اند.

* زنگ آخر حماسه سیاسی با توافقنامه ژنو زده شد

وی با اشاره به اینکه زنگ آخر حماسه سیاسی با توافقنامه ژنو زده شده است، ادامه داد: در طی یکسال گذشته مردم ایران در لبیک به مقام معظم رهبری توفیق یافتند به گونه‌ای که همه زنجیرهایی که بر پای این دونده توانا زده شده بود، به یکباره زنجیرها باز شدند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در حماسه اقتصادی نیاز به کمک‌های خارجی نداریم زیرا متکی به خود هستیم، افزود: کشوهای غربی درصدد بودند تا جلوی این دونده توانا را بگیرند اما خوشبختانه ایران با تمام قدرت ایستادگی کرد و: انشاءالله ما در عرصه اقتصادی هم با استفاده از منابع خودمان به خودکفایی خواهیم رسید.

* ۶ ماه پیش رو مدت زمان بسیار مهمی است


نهاوندیان با اشاره به اینکه کشورهای غربی ناچار شدند تا موانع را آرام ارام از سر راه ایران بردارند، خاطرنشان ساخت: ۶ ماه پیش رو مدت زمان بسیار مهمی است که باید همگان در این مسیر به جلو با قدمهای متین و مستحکم پیش بروند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا میان اعضای تیم مذاکره کننده ایران علی رغم وجود سلایق متفاوت اجماع ملی وجود دارد، اضافه کرد: خوشبختانه در هیچ یک از ادوار مختلف صدای نامتعارفی از سوی مسئولین شنیده نشده است به طوری که نزد این رویکرد متحد و انسجام ملی را باید در دوران دفاع مقدس جستجو کنیم.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران با پیروزی در انقلاب اسلامی به خوبی نشان داد که در مقابل فشارهای خارجی سر خم نخواهد کرد، اظهار داشت: ملت ایران در هر زمان و مقطعی که احساس کند بیگانگان و خارجیان می خواهند برایمان تعیین تکلیف کنند استقامت خود را به خوبی نشان خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه موضوع هسته‌ای ایران یک پیشرفت تکنولوژیک به حساب می‌آید، گفت: ایران درصدد است تا در حوزه‌های مختلف دیگری هم به پیشرفت‌های شگفتی دست یابد.

*به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبودیم و نیستیم

نهاوندیان با اشاره به اینکه ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبودیم و نیستیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران به دلیل مسائل اخلاقی و دینی هرگز حاضر به ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد بود، ملت ایران به رهبری مقام معظم رهبری خوشبختانه توانستند از زیربار فشارهای سنگین موجود بیرون برآیند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه پیام مقاومت ملت شریف ایران را در مقابل فشارها به جهانیان و سایر افکار عمومی منتقل خواهیم کرد؟ گفت: در این فرصت کوتاه رویکرد دولت جدید در تحرک دیپلماسی نشان داده شد طوری که با تغییر زبان و با استفاده از مهارت‌های مذاکره توانستیم به پیروزی عظیمی دست یابیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه در اصل مطلب و اصل ادب هیچ تفاوتی میان دوره‌های قبلی وجود نداشت، اضافه کرد: همه ملت ایران از توفیق حاصل شده خوشحال هستند.

نهاوندیان با بیان اینکه این بار از طریق افکار عمومی جهان منطق مستدل به گوش جهانیان خواهد رسید، افزود: ملت ایران از طریق منطق محکم و مستدل خود توانست به توفیق مورد نظر دست یابد.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با خشونت و افراطی‌گری مقابله خواهد کرد، گفت: برای جامعه غرب متاسفانه تصویرسازی‌های غلطی از ایران ارائه شده بود که دولت و مردم ایران تصویرسازی غلط را از ذهن جهانیان پاک خواهند کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نزد جهانیان صدای صلح و اعتدال ایران اسلامی به گوش همگان خواهد رسید، ادامه داد: در نظرسنجی‌های به عمل آمده در میان ملت آمریکا اینگونه مطرح شد که حرف منطق ایران را باید شنید و نباید ساده لوحانه فکر کرد که یک شبه مقامات دولتی قلب و مغزشان را عوض کرده‌اند.

نهاوندیان با اشاره به دستاوردهای بزرگ توافق ژنو خاطرنشان ساخت: متاسفانه در سنوات اخیر کشورهای غربی توانسته بودند رویکرد خود را به برخی از قدرت‌های بزرگ دیگر جهان تحمیل کنند اما اینبار ایران اسلامی توانست در مذاکرات به توفیق عظیمی دست پیدا کند و مذاکرات را آنگونه که در گفتمان برد - برد طراحی کرده بودند پیش ببرد.

* رویکرد تعامل سازنده پیروز است

وی با اشاره به اینکه رویکرد تعامل سازنده حتما پیروز خواهد بود، اضافه کرد: رویکرد تعامل سازنده در دهکده جهانی و هم در رفتار داخلیمان به خوبی نمایانگر خواهد بود.

نهاوندیان با بیان اینکه نباید توقع داشته باشیم تا بتوانیم همگان را تابع و مطیع خود بسازیم، تصریح کرد: باید موضع خود را از روی منطق و به صورت مستدل و متواضعانه مطرح سازیم، به طوری که باید بتوانیم طرف مقابل را قانع کنیم تا این منطق را برای رسیدن به برد بپذیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه ما این گفتمان تعامل سازنده را در مسائل اقتصادی هم به خوبی درک کرده‌ایم، خاطرنشان ساخت: در این معامله هردوطرف به برد دست یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید در این ۶ ماه به توفیقات بزرگی دست یابیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران حقوق هسته‌ای خود در نزد جهانیان مورد رسمیت شناخته شد.

* تقویت روحیه امیدواری اولین دستاورد توافق ژنو است


نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه باید در این ۶ ماه از فرصت‌ها در حوزه های ختلف داخلی استفاده کرد؟ گفت: به نظر بنده اصلا این دستاورد تقویت روحیه امیدواری در نزد ملت ایران است که این امر پس از انتخابات به خوبی در کشور نمایان شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه این‌ آرامش و امید را ما در حوزه اقتصادی هم مشاهده خواهیم کرد، افزود: اکنون دیگر تولیدکنندگان ما دسترسی‌شان برای تولید و صادرات بیشتر خواهد شد.

نهاوندیان با بیان اینکه متن هنوز کامل نشده است، افزود: این یکی از دستاوردهای مرحله‌ای ایران به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه محصولات پتروشیمی کشورمان دارای ویژگی‌های خاصی است، افزود: باید در محصلات پتروشیمی به تولید ارزش افزوده روی آوریم زیرا این محصولات جزء استثنائاتی هستند که در این توافقنامه صادراتش بدون محدودیت روبرو شده است، به طوری که ما با محدودیت‌های انتقالی روبرو بودیم که دیگر این محدودیت‌ها وجود نخواهد داشت.

وی یکی دیگر از محدودیت‌های کشور را در حوزه بانکی دانست و عنوان کرد: محدودیت‌های بانکی بیشتر فشار را بر اقتصاد ما وارد می‌کرد به طوری که این فشاها سبب بالارفتن هزینه‌های مبادلاتی کشور می‌شد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه قیمت متوسط کالاهای وارداتی کشور بالارفته بود، خاطرنشان ساخت: این افزایش قیمت هزینه‌های ظالمانه‌ای را برای کشور متحمل کرده بود که نهایتا مصرف کننده نهایی هزینه را پرداخت می‌کرد.

* حجم تجارت خارجی کشور در حال افزایش است

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی کار با ایران را در زیر ذره بین برده بودند تا در نظام بانکی بین الملل برای کشورمان مشکل ایجاد شود، ادامه داد: علی رغم تشدید تحریم‌ها حجم تجارت خارجی کشور مرتبا در حال افزایش است.

نهاوندیان افزایش حجم تجارت خارجی کشور را نشان دهنده بنیه اقتصاد ایران و مناسبات بین المللی اقتصاد ایران دانست که دیگر تحریم پذیر نیست.

* تحریم‌های بانکی در توافقنامه ژنو شکسته شد


رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم بانکی قید و بندی بود که در پای این دونده توانا بسته شده بود، خاطرنشان ساخت: خوشبختانه در این توافقنامه تحریم‌های بانکی شکسته شد.

وی با اشاره به اینکه جو تحریم سبب پایدار ماندن آن تاکنون شده بود، افزود: اگر این جو شکسته شود صادرات کشور آزاد خواهد شد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه فعالان اقتصاد ما باید با هوشیاری دست به ابتکارات عمل فراوانی بزنند همانطور که در طول ۳۰ سال گذشته توانستند به انواع روش‌های مختلف در برابر تحریم‌ها مقاومت کنند، گفت: سازمان تحریم دیگر ترک خورده است.

وی با اشاره به اینکه شهدای هسته‌ای توانستند در طول ۳۰ سال گذشته به خوبی از پس تحریم‌ها برآیند، گفت: دولت باید بتواند درصدد برداشتن موانع برآید و همچنین بسترهای لازم را برای فعالان اقتصادی به منظور تلاش‌های مختلف در حوزه های اقتصاد فراهم کند، به طوری که الان وقت آن رسیده است که فعالان و تشکل‌های اقتصادی مناسباتشان را احیا کنند.

نهاوندیان در ادامه با اشاره به اینکه باید هیئت‌های تجاری به رفت و آمد بپردازند تا کارکردن با آنها منافع متقابلی را داشته باشد، خاطرنشان ساخت: باید هیئت‌های خارج با ایران جدید آشنا شوند زیرا برخی از این کشورها به صورت طولانی از ایران فاصله گرفته‌اند و تصویرشان از اقتصاد ایران تصویر کهنه و قدیمی از ۳۰ سال قبل است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیتهای عظیمی در رشد پایدار اقتصاد ایران نهفته است، اظهار داشت: اکنون هر ایرانی که با دنیا سر و کار دارد چه فعالان اقتصادی چه دانشجویان و چه کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، باید به عنوان سفیر، قدرت، عظمت و حکمت ایران را به جهانیان بشناساند.

* باید ایران جدید را به جهانیان بشناسانیم


وی با اشاره به اینکه این ۶ ماهه را باید به ۶ ماه حضور منطقی متین و عزت مندانه در صحنه بین المللی تبدیل کنیم، خاطرنشان ساخت: بدخواهان ایران درصدد بودند تا کشور را به انزوا بکشانند که خوشبختانه با توافقنامه به عمل آمده نقشه آنها نقش بر آب شد زیرا برای نخستین بار یک توافق با دولت‌های بزرگ جهان در عرصه بین‌المللی به وجود آمد.

نهاوندیان با بیان اینکه ایران در عرصه بین المللی نقش آفرین است، ادامه داد: عزتمندی با غرور فرق می‌کند زیرا ما به صورت اخلاقی و اسلامی موظف هستیم از غرور پرهیز کنیم اما باید بدانیم که عزت گاهی در ارائه منطق مستدل و متواضعانه قرار می‌گیرد پس بنابراین باید از عزت پاسداری و حراست کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید از فرصت حضور در عرصه‌های بین المللی به خوبی استفاده کنیم زیرا برگشت به گذشته غیرممکن است، اضافه کرد: باید پیشرفت همه جانبه اقتصاد ایران را در دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه قرار است ایران طبق سند چشم انداز توسعه در منطقه رتبه اول را در حوزه های مختلف علمی، صنعتی، کشاورزی ، اقتصادی، فرهنگی و ... کسب کند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه رسید به اهداف سند چشم انداز توسعه باید دارای رشد متوازنی باشد، خاطرنشان ساخت: نباید در یک قسمتی رشد داشته باشیم و در سایر قسمت‌های دیگر عقب بمانیم.

نهاونیان با بیان اینکه ما در حوزه فناوری هسته‌ای به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کده ایم اما باید مشابه این پیشرفت‌ها را هم نیز در حوزه پتروشیمی، صنعت فولاد، انرژی، کشاورزی و خودروسازی هم شاهد باشیم.

* باید از ظرفیت‌های مختلف کشور به خوبی استفاده کنیم


وی با اشاره به اینکه باید رشد به صورت متوازن صورت گیرد تا پایدار بماند، اظهار داشت: الان وقت آن است که از ظریفیت‌های مختلف صنعت استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید به طور جدی برای رسیدن به اهداف مورد نظرمان اقدام کنیم، گفت: متاسفانه در برخی از شهرهای ما شهروندان ما از آب شیرین برخوردرا نیستند و یا اینکه با مشکلات عدیده ای در آب کشاورزی مواجه هستند.

* اقتصاد مقاومتی یعنی رشد متوازن پایدار


نهاوندیان با اشاره به اینکه همانطور که در بحث هسته ای مقاومت کردیم باید بتوانیم در سایر بخش‌ها همچون بخش اقتصادی هم مقاومت داشته باشیم، افزود: مقام مظعم رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی تاکید فراوانی دارند پس بنابراین باید گفت اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه در کارهای سرمایه‌ای همچون صنعت، معدن، کشاورزی باید شاهد رشد متوازن پایداری باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های عظیم کشور در بخش معدن است، افزود: نباید در شرایط اولیه بمانیم و به منابع تحت الارضی‌مان بنازیم پس باید از این معادن برای ایجاد فرصت شغلی استفاده کنیم تا ۳.۵ میلیون بیکارمان از بیکاری رهایی یابند.

وی با اشاره به اینکه در بحث هسته ای بدخواهانمان بر روی ما فشار آوردند و ما نیز مقاومت کردیم، افزود: جمهوری اسلامی به خوبی نشان داد که تسلیم ناپذیر است.

*باید در کل اقتصادمان مقاومت پذیر باشیم


نهاوندیان با بیان اینکه در چند سال اخیر فشارهای عظیمی بر روی اقتصاد کشور از سوی بیگانگان وارد شده است، ادامه داد: ما باید در کل اقتصادمان نشان دهیم که تسلیم ناپذیریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه نشان دادن مقاومت تنها در شعار نیست بلکه باید آن را در آمارهای اقتصادی دنبال کنیم، اضافه کرد: به طور متوسط رشد اقتصادیمان در ۸ سال گذشته ۳.۵ درصد بود که متاسفانه با اهداف سند چشم انداز توسعه فاصله زیادی داریم زیرا قرار بود تا در این سند به رشد بالای ۸۰ درصد دست یابیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد کسری شد داریم خاطرنشانس ساخت: این کسری رش را می توان در بیکاری مردم مشاهده کرد.

* ۶ ماهه فرصتی عظیم برای حضور در عرصه بین المللی است


رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه این فرت ۶ ماهه فرصت عظیمی برای حضور در عرصه‌های بین المللی به حساب می‌آید، گفت: باید به صورت هدفگذاری شده به جلو پیش برویم، به طوری که یکی از مزایای متن امضا شده این است که از همین الان پایان کار ترسیم شده است زیرا پایان کار در این متن روشن است و یکسال زمان گذاشته شده است ت به توافق نهایی دست یابیم.

وی افزود: انشاءالله ، متخصصان و همه مسئولین بتوانند از رسانه‌ها مکتوب دیداری و شنیداری برای برجسته کردن ابعاد مختلف این توافقنامه استفاده کنند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در اقتصاد استفاده کنیم، گفت: نباید اینطور باشد که آن چیزی که دنیای خارج از اقتصاد ما می‌بیند فقط نفت باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران باید در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، به موفقیت های عظیمی دست پیدا کند تا به اقتصاد جهانی وصل شود، گفت: باید همه دست در دست هم دهیم تا اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری حاصل شود.

* کشورهای منطقه بیشترین منتفعان توافقنامه هستند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیامدهای این توافقنامه بر روی موضوعات منطقه‌ای چیست؟ گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند نفوذ ایران را در سطح منطقه کتمان کند چراکه بیشترین منتفعان این توافقنامه کشورهای منطقه هستند.

نهاوندیان با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ جهانی پس از یک ساعت از گذشتن توافقنامه با ایران می‌گویند که حالا دیگر جهان امن تر شده است، ادامه داد: آنها مدعی هستند که توافق با ایران امنیت است بنابراین در سطح منطقه هم کسی نمی تواند امنیت ایران را منکر باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران بنا به دلایل مذهببی به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و این موضوع را بارها و بارها در طول مذاکرات و در حوزه‌های گوناگون مطرح کرده بود، گفت: در اظهارنظر وزیر امور خارجه و رئیس جمهور آمریکا به فتوای مقام مظعم رهبری نیز اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه برای منطقه حصول توافق ۱+۵ با ایران قابل اتکا خواهد بود، افزود: ما در توافقنامه ژنو ثابت کردیم که با منطق و استدلال در صدد رفع نگرانی‌ها خواهیم بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه در صدمین روز از فعالیت دولت نگرانی‌های منطقی در بحث هسته‌ای برطرف ساخته شد، خاطر نشان کرد: این منطق جمهوری اسلامی ایران توانست بر کرسی بنشیند و با حصول توافق، نگرانی‌ها رفع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *