دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

شیرزاد:دولت جدید بیش ازحدواهمه دارد

شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 327127
یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد که دولت روحانی وضعیت کشور را به حالت منجمد شده نگه داشته است و چرخ سیاست در داخل کشور خیلی به راه نیفتاده و یک نوع واهمه و ملاحظه برای این کار وجود دارد.
به گزارش جهان، احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با  مهر درباره ارزیابی اش در مورد سیاست داخلی دولت روحانی در سه ماه گذشته گفت: دولت روحانی وضعیت را به حالت منجمد شده نگه داشته است، مانند غذایی که از فریزر در می آوردند و عجله ای ندارند که آن را از انجماد خارج کنند، چرخ سیاست در داخل کشور خیلی به راه نیفتاده و یک نوع واهمه و ملاحظه برای این کار وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این شرایط همه دورخیز اندکی دارند و فضای احتیاط در جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی حاکم است، افزود: هیچ کس نمی خواهد دست به ریسک بزند و همه منتظرند شرایط مناسب تر شود، اصولگریان بعد از شک اولیه بعد از باخت در انتخابات و پس از آن که روحانی را اصولگرا معرفی کنند یا نکنند به این نتیجه رسیدند در نقش منتقد دولت یا کند کننده ظاهر شوند و و ما این را به خصوص در رای اعتماد به دو سه وزیر آخر دولت دیدیم.

شیرزاد ابراز عقیده کرد که دولت روحانی در تلاش نیست که به طور ناگهانی ظرف غذا را از فریز در آورد ودر ماکروفر بگذارد و به سرعت به ذوب یخ بپردازد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه دولت روحانی بیش از حد واهمه دارد گفت: دولت واهمه این را دارد که همه چیز با سرعت طی شود و ابن همه واهمه، باعث فرصت سوزی می شود.

نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه عمده وقت دولت به انتصابات گذشته است و همچنین با انتقاد از کندی عملکرد دولت در انتخاب استانداران گفت: استاندران سابق نه می توانند خودشان را با دولت تطبیق دهند نه می توانند در این شرایط کار مهمی انجام دهند، علی رغم سرعت خوب در انتخاب وزیران، روی هم رفته وزارت کشور کارش را به کندی انجام داد، البته انتخاب استانداران به سمت افراد اصلاح طلب و اصولگرایان میانه رو بوده است که شاهد اعتراضاتی از سوی اصولگریان بودیم.

وی درباره آزادی های اجتماعی و فضای باز سیاسی به وجود آمده در دولت روحانی اظهار داشت: قضاوت در این باره مشکل است و به روشنی اختیار کار در دست رییس جمهور نیست روحانی در نطق های انتخاباتی گفت که این امر فقط دست دولت نیست و سعی می کنیم با تعامل با سایر قوا این مشکلات را حل کنیم وعده آزادی زندانیان سیاسی در عید غدیر دست قوه قضایی بود و دولت روحانی تسلطی بر قوه قضایی ندارد.

شیرزاد با بیان اینکه این انتقادکه"وعده های آزادی سیاسی محقق نشده است" از سوی اصلاح طلبان و بیشتر از طرف خارج از کشور گفته می شود، ادامه داد: انتظار از روحانی این است که حداقل حرفش را بزند و مطرح کند که بگوید ما دوست داریم که این کار انجام شود یا حداقل ما این کار ها را انجام داده ایم، آقای روحانی واهمه دارد اگر وارد این عرصه گفتمان شود وضع بدتر شود و قطبی شدن فضا منجر به دیرتر حل شدن شود.

وی گفت: ذهنیت دولت مردان این است اگر وارد این فضاهای گفتمانی بشوند و به سبک خاتمی دیدگاههای خودشان را مطرح کند کسانی در اردوگاه اصولگرایان تندرو بیشتر بر روی تنگ نگه داشتن فضای کشور مصر می شوند و فضا به همان سمتی که اصولگرایان تندرو در نظر دارند کشیده می شود ، هزینه این احتیاط این است که دولت تیرهای بلا را به جان بخرد.

شیرزاد ادامه داد: کسانی که به روحانی رای دادند صرفا به این اعتقاد که ما می دانیم دولت تلاش خودش را می کند و در پشت صحنه دنبال حل مساله است، نمی توانند خودشان را قانع بکنند.

نماینده سابق مجلس افزود: انصاف این است که بیش از اینکه روی سخن با روحانی باشد باید ازقوه قضاییه بخواهیم فضای سیاسی کشور را درک بکند البته در خواست از دولت ایراد ندارد، یادآوری قول ها مصداق امر به معروف است اما اینکه دولت را شریک وضعیت قبلی بکنبم چون دستمان به کس دیگری نمی رسد و همه تیرها را به روحانی بزنیم دور از انصاف است، تذکر منطقی است اما بیان خواسته ها باید کلی باشد.

شیرزاد درباره فعالیت احزاب اصلاح در این دوره و اینکه احزاب اصلاح طلب می توانند فعالیت بیشتری داشته باشند،گفت: بله این مساله وجود دارد،اما اشتباه بزرگ را اقتدار گریان می کنند که فکر می کنند می تواند فضای ۸۸ تا ۹۲ را ادامه دهند و با آن انتخابات برگزار کنند .واقعیت این است که اگر در چنین وضعی قرار بگیریم در آستانه انتخابات مجلس شاهد فوراران های غیر قابل کنترلی خواهیم بود که این درست نیست. بهتر است واقعیت فضای جدید را همه درک کنند و نیروهای را که وجود دارد، دید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که بهترین راه ورود برای اصلاح طلبان برای انتخابات چیست، پاسخ داد: باستی فضا باز شود، اصلاح طلبان دارند کارشان را انجام می دهند هر کاری از دستشان برآید انجام می دهند و با هم جلساتی دارند ، در دستگاه های اجرایی نیز راه پیدا کردند ، همه در یک فضایی از امید و انتظار هستند .

شیرزاد با بیان اینکه تضاد هایی در شرایط کنونی می بینیم که دور از انتظار است،گفت: گاهی چنان برخورد می شود که احساس می شود فضای اصلاحات ۷۶ است و در جاهایی آن چنان بسته برخورد می شود که انگار در اوج ۸۹ هستیم .فضا در یک ملغمه دور از پایداری است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود این رییس جمهور باید انتخابات مجلس متفاوت باشد، اظهار داشت: به هر حال اصلاح طلبان تلاششان را می کنند مجموعه کاندیداهای پیدا کنند که فعال و اثر گذار باشند و حساسیت هایی برای تایید صلاحیتشان وجود نداشته باشد، اما طرف مقابل باید یک روش منطقی در نظر بگیرد و حدودی از امکانات باز سیاسی به وجود آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *