دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۰

جزئیات طرح مسکن اجتماعی

پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 326752
تکذیب برنامه وام مسکن ۶ برابر ودیعه مسکن، ساخت سالانه ۵۰هزار «مسکن اجتماعی» برای ۱۶درصد مردم،انتقاد نماینده مجلس از تاخیر اعلام جزئیات برنامه های دولت برای بخش مسکن وتشکیل شورای تامین مسکن مهر استان ها از جمله اخبار مسکن این هفته بود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، خبرهای حوزه مسکن این هفته از امضای پیش قرارداد ۸۵۰ نفر ثبت نام کنندگان مسکن ویژه آغاز و به عدم پاسخگویی وزیر راه و شهرسازی در خصوص جزئیات مسکن ویژه و اظهارات مشاور مالی اش ختم شد.

اداره راه و شهرسازی استان تهران در اولین روز شنبه طی اطلاعیه ای اعلام کرد ۸۵۰ نفر از ثبت نام کنندگان مسکن ویژه تهرانسر پیش قرارداد عرصه و اعیان واحد خود را امضا کردند.

این در حالی است که حدود نیمی از ثبت نام کنندگان این طرح به دلیل افزایش حدود ۴۵ میلیون تومانی قیمت مسکن ویژه در محل این پروژه و در مقابل مجلس شورای اسلامی چند تجمع اعتراض آمیز داشته اند.

*شورای تأمین مسکن مهر استان‌ها


در دومین روز هفته قائم مقام وزیر راه وشهرسازی از فعال شدن شورای تأمین مسکن مهر استان‌ها خبر داد و گفت: شناسایی پروژه‌های مشکل‌دار در مرحله نهایی قرار دارد.

احمد اصغری مهرآبادی افزود: پروژه‌های مسکن مهر در حال ساخت است و پیگیر رفع مشکلات موجود واحدهای این طرح در سراسر کشور به‌صورت شبانه‌روزی هستیم.

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه وزیر راه و شهرسازی به استانداران در خصوص پیگیری و رفع مشکلات طرح مسکن مهر، تصریح کرد:‌ برای این اساس شورای تأمین مسکن مهر فعال شده و قرار است ماهانه گزارش پیشرفت کار را برای بنده ارسال کنند.

*مجلس پیگیر جزئیات طرح دولت برای بخش مسکن

در این روز عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از تاخیر وزیر راه و شهرسازی در خصوص اعلام جزئیات برنامه‌ بخش مسکن از پیگیری مجلس در این رابطه خبر داد.

منصور آرامی تصریح کرد: با توجه به شناختی که آخوندی از مسکن دارد و همچنین تغییرات این بخش در حوزه شهرنشینی انتظار داریم که وی هر چه سریعتر نسبت به ارائه جزئیات برنامه‌هایش برای بخش مسکن اقدام کند.

*وام مسکن ۶ برابر ودیعه نداریم


بدون تردید مهم ترین اتفاق هفته مسکن مربوط به سخنان مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در برنامه پایش بود.عبده تبریزی که یکشنبه شب برای اعلام جزئیات برنامه مسکن دولت به این برنامه آمده بود در پایان هر گونه اطلاع رسانی در این زمینه را به وزیر راه و شهرسازی حواله داد.

اما چالش برانگیزترین سخنان عبده تبریزی تکذیب اظهارات وزیر راه وشهرسازی در خصوص تنظیم وام مسکن ۶ برابری ودیعه بود.

وی در این باره با اشاره به این‌که «کسی از چند برابر وام» صحبت نکرده است، اظهار کرد:‌ «در مطبوعات این بحث مطرح شده و ظاهرا در یک پرسش در حال حرکت از وزیر پرسیده شده است، وی مثل زده مثلا پس‌انداز مسکن ۶ برابر می‌دهد. به هیچ وجه وزیر نمی‌تواند بگوید بانک چند برابر وام بدهد. بستگی دارد به این‌که که رقم وام چقدر است، نرخ چقدر است. آن زمان بانک می‌تواند اعلام کند که چند برابر ودیعه وام می‌دهد.»

وی همچنین از پرداخت تفاوت سود تسهیلات بانکی توسط دولت به عنوان یکی از برنامه های احتمالی در حوزه مسکن نام برد و گفت: طبعا اگر کسی بخواهد سود ۲۵ درصدی بانک‌ها را بدهد نمی‌تواند صاحبخانه شود و قسط یک سوم حقوق هم خیلی سنگین است. بنابراین در مسکن حمایتی که در طرح جامع مسکن آمده است دولت می‌تواند وارد شود و از طریق پرداخت تفاوت سود کمک کند.

*ساخت سالانه ۵۰هزار «مسکن اجتماعی» برای ۱۶درصد مردم


مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی وام ۶ برابر ودیعه را از اساس تکذیب کرد و با اعلام ساخت سالانه ۵۰ هزار مسکن اجتماعی برای ۱۶درصد مردم گفت: بقیه مردم با پس‌انداز مسکن بخرند که دولت می تواند با تخفیف سود بانکی از آنها حمایت کند.

وی با تاکید بر این‌که جزئیات طرح مسکن اجتماعی و حمایتی توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام خواهد شد، گفت: پرداخت تفاوت سود تسهیلات یکی از برنامه‌های دولت است.

وام چقدر اضافه می‌شود، گفت: در برنامه تلویزیونی نمی‌توان گفت. باید حساب کنیم که جریان ورودی چقدر است و یک بحث ریاضی است و باید محاسبه شود.

وی با بیان این‌که مسکن به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود، تاکید کرد: قشری از جامعه اصلا نیازی به حمایت دولت برای تامین مسکن ندارند، اما یک حوزه به مسکن اجتماعی معروف شده که این قشر جامعه نمی توانند پس‌انداز موثری برای خانه‌دار شدن انجام دهند. برای این قشر که ۱۶ درصد خانوارها را تشکیل می‌دهند دولت منابع و زمین را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

*بدهی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دولت به بانک ها

در این روز همچنین معاون نوسازی بنیاد مسکن از توقف ۲ساله پرداخت یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی خبر داد و گفت: دولت هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است.

عزیز‌الله مهدیان افزود: هر ساله دولت باید مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی را به بانک ها پرداخت کند این نرخ ۹ درصد است که سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی تصریح کرد: در ۴ سال اخیر پرداخت یارانه سود وام مسکن روستایی کند شد که این روند در دو سال گذشته به طور کامل متوقف شد. بر این اساس در حال حاضر بانک‌ها تمایل چندانی به پرداخت تسهیلات به نوسازی و بازسازی مسکن روستایی ندارند.

*پرداخت ۲۵ میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن با شرایط


دیروز هم مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به روش‌های بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات خرید، تعمیر و ساخت، گفت:مشتریان می‌توانند در صورت کسب امتیاز و شرایط لازم از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید مسکن استفاده کنند.

محمد هاشم بت شکن با اشاره به این‌که بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی فعال در بخش مسکن از سال‌ها قبل نسبت به طراحی حساب صندوق پس‌انداز مسکن اقدام کرده است، اظهار کرد:‌ براساس آن مشتریان می‌توانند با سپرده گذاری در این حساب از تسهیلات بانکی جهت خرید، ساخت و تعمیر واحد مسکونی استفاده کنند.

لازم به ذکر است وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان هواشناسی به سئوال خبرنگاران درباره مسکن ویژه پاسخ نداد و آنرا به آینده موکول کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *