دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۵

بانک جهانی: رشد جمعیت ایران 64 درصد از منطقه عقب است

يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 324619
طبق آمار بانک جهانی، نرخ رشد جمعیت ایران از میانگین رشد جمعیت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار عقب مانده است.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» با اشاره به اهمیت موضوع جمعیّت و ضرورت فرهنگ‌سازی برای اقناع نخبگان در ارتباط با نیاز کشور به افزایش جمعیت، خاطر نشان کرده بودند: مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی، مهم و تعیین کننده است و کشورهایی که در دنیا دچار پیری جمعیت شده‌اند به دشواری راه علاجی برای مشکلات ناشی از آن یافته‌اند که لازم است برای حل این مشکل کار علمی، عمیق و اساسی صورت پذیرد و امروز کشورهایی که در دنیا دچار پیری شده اند و قدرت زاد و ولد خودشان را از دست داده اند، بدُشواری میشود گفت که راه علاجی برای حلّ این مشکل دارند. ما هم طبعاً با همین مشکل مواجه خواهیم شد؛ و نباید بگذاریم به اینجا برسد.

چند هفته بعد از این پیام بانک جهانی از نرخ رشد جمعیت کشورهای جهان گزارشی ارائه داده که در آن گزارش، نرخ رشد سالانه جمعیت ایران در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ از میانگین منطقه بیشتر بود اما از آن پس با نزولی شدید مواجه شد به طوری که در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ رشد جمعیت ایران حتی به کمتر از رقم میانگین جهانی رسید.

پس از آن تا سال ۱۹۹۸ رشد جمعیت ایران دوباره اندکی افزایش یافت ،اما مجددا از سال ۱۹۹۹ موج دوم کاهش رشد جمعیت ایران آغاز شد.

در سال ۲۰۱۲ نرخ رشد جمعیت ایران کمی بیشتر از میانگین جهانی است و البته فاصله قابل توجهی نسبت به رشد جمعیت منطقه‌ای دارد.



طبق این آمار، میانگین رشد جمعیت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در ۱۰ سال اخیر ۶۴ درصد بیشتر از رشد جمعیت ایران بوده است.

میانگین رشد جمعیت ایران در ۱۰ سال گذشته ۱.۲۱۵ درصد بوده در حالی که میانگین منطقه ۲ درصد است.

صندوق جمعیت ملل متحد نیز در گزارشی به کاهش رشد جمعیت در ایران اشاره کرده و نوشته است: «جمعیت ایران در نیمه دوم قرن بیستم به شدت افزایش یافت. اگرچه در سال‌های اخیر نسبت تولد در ایران به حد چشمگیری کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کندی نسبت رشد جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ که در بالای ۹۰ میلیون نفر تثبیت می‌شود، ادامه خواهد یافت.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لطفا دانشگاها بررسی کنند چرا؟
ای کاش آمار بیکاری، گرانی، تورم و رشد اقتصادی را می دادید تا علت مشخص بشود. با دستور و سمینار و کنفرانس که ازدواج و فرزند ایجاد نمی شود.
مملکتی که هر روز ملتش تجربه اصحاب کهف را در مورد قیمت ها دارد، مملکتی که پول و منابعش توسط چین ، هند و روسیه غارت می شود، مملکتی که نمی توان برای یک هفته برنامه ریزی کرد، مملکتی که در آن اختلاس و دزدی می شود، مملکتی که بزرگان از هم پرونده فساد دارند چه انتظاری در مورد پیشرفت و تعالی آن دارید؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
خيلي باحال گفتي وقتي هزينه روزمره زندگي به دلار آزاد و درامد با ريال دربند باشد خانواده هر سال چند سال از زندگي عقب مي افتد و خناسان و پول پرستان نمي گذارند كمر راست كند . تنها يك راه وجود دارد كه اقتصاد مردم به سامان برسد و آن اينكه درامد مردم هم به دلار آزاد پرداخت شود در اين صورت هم جلوي قاچاق توليدات كشور به كشورهاي همجوار گرفته مي شود و هم يك تعادلي ميان دخل و خرج مردم حاصل مي شود .

وقتي دلار گران شده قاچاقچي برايش صرف مي كند محصولات داخل از جمله بنزين و گازوئيل را به ريال خريده و به دلار به خارجي ها بفروشد. مادام كه چنين است قاچاق هم هست و نارضايتي هم هست. بنزين را با قيمت منطقه يكي كنيم و درامد مردم را هم بشرح ايضا". اقتصاد دانها پس چه مي كنند ؟ بسيار ساده است اينقدر هم كبري و صغري نمي خواهد .
نسلمون داره منقرض میشه!!!
ما که ازدواج نکردیم اونها که ازدواج کردن بجنبن لطفا!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دل تو بزدن به دريا برادر يا خواهر ازدواج كن بالاخره يه جوري ميشه نترس برو جلو خدا بزرگه .