يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

جزئیات تازه‌ای از شنود مکالمات تلفنی

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 324302
روزنامه «ال‌موندو» فاش ساخته است، آمریکا علاوه بر شنود مکالمات تلفنی بیش از ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان در اسپانیا شماره‌ تلفن‌ها‌ و اطلاعات مربوط به محل برقراری این تماس‌ها را ضبط کرده است.
به گزارش جهان به نقل از خبر، روزنامه اسپانیایی «ال‌موندو» چاپ مادرید به قلم «گلن گرین‌والد» فاش ساخته است، آمریکا بین دسامبر سال ۲۰۱۲ و ژانویه ۲۰۱۳ علاوه بر شنود مکالمات تلفنی بیش از ۶۰ میلیون و پانصد هزار نفر از شهروندان در اسپانیا شماره‌ تلفن‌ها‌ و اطلاعات مربوط به محل برقراری این تماس‌ها را ضبط کرده است.

بر این اساس آژانس امنیتی اسپانیا نه تنها از فعالیت‌های آمریکایی‌ها اطلاع داشته، بلکه با آنها همکاری کرده‌اند. روزنامه اسپانیایی «ال پاییس» نیز پیش از این با استناد به اظهارات محافل امنیتی اسپانیا گزارش داده بود، پیش‌بینی می‌شود در اسپانیا میلیو‌ن‌ها مکالمه تلفنی شنود شده و در مورد میلیون‌ها ایمیل و «اس ام اس» نیز جاسوسی انجام گرفته است. هرچند محتوای این مکالمات تاکنون انتشار نیافته است اما گفته می‌شود آمریکا اطلاعات مربوط به ایمیل‌، فیس‌بوک و توییتر کاربران اسپانیا را نیز ضبط و گردآوری نموده است.

طبق اخبار منتشره واحدی به نام "S۲C۳۲" که مسئول اروپا بوده تلفن های مرکل و بسیاری از شخصیت اروپایی را شنود کرده است. بر اساس سند محرمانه‌ای به تاریخ سال ۲۰۱۰، واحدهای مشابهی که در سال‌های پایانی دهه ۱۹۷۰ پایه‌گذاری شده‌اند، در ۸۰ نقطه مختلف جهان برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا جاسوسی می‌کنند. در این میان ۱۹ پایگاه در قاره اروپا قرار داشته و در پاریس، مادرید، رم، پراگ و ژنو مستقر می باشند.

یکی از مدارک آژانس امنیت ملی آمریکا به نام «اشتراک اطلاعات فعالیت‌های اینترنتی با شرکای خارجی» نشان می‌دهد که چطور آمریکا به همکاری دیگر کشورها از جمله اسپانیا در زمینه دسترسی به اطلاعات اطمینان داشته است. آمریکا همکاری با کشورها را به چهار گروه تقسیم بندی نموده است: گروه اول شامل کشورهای انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزلند می‌شود. گروه دوم که اسپانیا نیز یکی از آنهاست شامل ۱۹ کشور می‌شوند که به غیر از ژاپن و کره‌جنوبی همه آنها اروپایی هستند. منابع اطلاعاتی آمریکا مدعی‌اند شنود میلیون تماس تلفنی در طول یک ماه در اسپانیا از سوی مرکز ملی اطلاعاتی این کشور انجام شده است و البته این عمل در خارج از مرزهای این کشور صورت گرفته است.

روزنامه الموندو همچنین فاش ساخته است آژانس امنیت ملی آمریکا یک آنتن مشترک با CIA‌ در شهر مادرید مستقر کرده است که این آنتن به یک مرکز مشترک از سوی چند نیروی اطلاعاتی در کنسولگری آمریکا در شهر بارسلونا متصل بوده است.

ژنرال سانز رولدن رئیس مرکز ملی اطلاعاتی اسپانیا (CNI) در واکنش به اظهارات رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا مبنی بر انجام شنود تماس‌های تلفنی شهروندان اسپانیایی از سوی سرویس اطلاعاتی این کشور تاکید کرده است:«ما در چارچوب قانون کار می‌کنیم و قانون اجازه اطلاع رسانی در خصوص همکاری با دیگر سرویس های اطلاعاتی را نمی‌دهد».

هرچند ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا در واکنش های اولیه خود مدعی شد مدارکی در دست ندارد که جاسوسی آمریکا در اسپانیا را ثابت کند، اما دولت اسپانیا با احضار جیمز کاستوس سفیر آمریکا در اسپانیا مراتب نگرانی خود را از اینگونه گزارش ها که در صورت صحت داشتن، مغایر با شئون و غیرقابل پذیرش در میان شرکا و دوستان است، اعلام نمود و همین امر نشان داد حاکمان مادرید از سوی افکار عمومی کاملا تحت فشار قرار گرفته اند.

وی با اشاره به نشست اخیر سران اتحادیه اروپا که در آن، موضوع جاسوسی های آمریکا از شهروندان اروپایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، یادآور شد دولت اسپانیا اطلاعات منتشره در رسانه‌های جمعی در باره فعالیت‌های احتمالی سازمان امنیت ملی آمریکا در اسپانیا را جدی گرفته است. وی در نهایت در دیدار با به نمایندگان پارلمان این کشور تاکید کرد:«در صورتی که جاسوسی گسترده آمریکا از تماس‌های تلفنی در کشورش اثبات شود، جاسوسی دوستان و متحدان از یکدیگر اقدامی نامناسب و غیرقابل قبول است.

رئیس سازمان اطلاعات اسپانیا (CNI) باید برای شهادت دادن در مقابل یک «کمیسیون اسرار رسمی» کنگره پارلمانی این کشور حاضر شود. نکته کلیدی این است که آنچه رخ داده را روشن کنیم و اعتمادی ایجاد کنیم، در غیر این صورت کارکردن برای منافع و حقوق و آزادی‌های شهروندان ما بسیار دشوار است. من نه طرف مرکل هستم و نه طرف اوباما. بلکه از منافع کلی اسپانیایی‌ها حمایت می‌کنم. تلاش می‌کنم تصمیم هایی بگیرم که فکر می‌کنم عادلانه، متعادل، درست، معقول و در جهت منافع اسپانیایی‌ها باشد.»
آلفردو پرز روبالکابا رهبر سوسیالیست های این کشور به عنوان بزرگترین حزب مخالف دولت در جریان حضور نخست وزیر در پارلمان، موضوع جاسوسی‌های آمریکا از شهروندان اسپانیایی را مورد توجه قرار داد و از احضار مدیر مرکز ملی جاسوسی اسپانیا برای توضیح در باره این رسوایی حمایت کرد. به گفته وی موضوع مهمی که باید به آن پرداخته شود، از دست رفتن اعتماد بین سازمانهای جاسوسی است که ماموریت اساسی آنها باید در مسیر تبادل اطلاعات به عنوان یک اقدام بنیادی باشد و چنین کاری نیز مبتنی بر اعتماد متقابل است. وی از دولت اسپانیا خواست موضوع جاسوسی‌ها را با جدیت بررسی تا اگر این جاسوسی‌ها بر نهادهای کشور تاثیر گذاشته باشد، باید از مساله خیانت سخن گفته شود. دادستان کل اسپانیا نیز دستور داده است یک پرونده قضایی برای بررسی موضوع این جاسوسی‌ها و برخورد با متخلفان احتمالی در این ماجرا تشکیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *