جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

کاهش شدید مبادلات تجاری ایران با کشورهای غربی+جدول

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 323489
کاهش ۳۶ درصدی مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی و کاهش ۵۸ درصدی با کشورهای آمریکایی نشان می‌دهد مراودات تجاری جهان غرب با ایران، روندی معکوس با سیاست‌های دیپلماتیک دارد.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، ارزش مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی و آمریکایی در هفت‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری نشان می‌دهد.

بر اساس آمار گمرک، مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی از ۶/۹ میلیارد دلار در هفت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۱ به ۲/۶ میلیارد دلار در هفت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۲ کاهش پیدا کرده است.

مبادلات تجاری ایران با کشورهای آمریکایی نیز از ۶۹۶ میلیون دلار در هفت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۱ به ۲۹۲ میلیون دلار در هفت‌ماهه نخست امسال کاهش یافته است.

هرچند در هفت‌ماهه نخست امسال، به طور کلی مبادلات تجاری ایران نسبت به سال قبل کاهش یافته است، اما روند نزولی مبادلات تجاری با کشورهای غربی نسبت به کشورهای آسیایی، بسیار شدیدتر است.

میزان کاهش مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی ۳۶ درصد و با کشورهای آمریکایی ۵۸ درصد است. این در حالی است که مبادلات تجاری ایران با کشورهای آسیایی در همین مدت ۱۵ درصد کاهش یافته است.

همچنین وزارت بازرگانی آمریکا در گزارشی از نصف شدن صادرات این کشور به ایران در ماه اوت سال جاری میلادی نسبت به ماه قبل از آن خبر داده بود.

بر اساس این گزارش صادرات آمریکا به ایران در ماه جولای امسال ۲۳.۲ میلیون دلار اعلام شده بود. این رقم در ماه اوت با کاهش ۴۹ درصدی به ۱۱.۸ میلیون دلار کاهش یافته است.

واردات آمریکا از ایران در ماه اوت نیز صفر بوده است. آمریکا در ماه قبل از آن ۰.۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

وزارت بازرگانی آمریکا در پایان این گزارش آورده است که ؛کاهش شدید مبادلات تجاری دو کشور در ماه اوت در حالی است که دولت جدید ایران بیش از دو ماه است که آغاز به کار کرده و برخی تحلیلگران با توجه به استقبال غرب از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیش بینی کرده بودند که مبادلات ایران با کشورهای غربی توسعه یابد.

این آمارها با توجه به رویکرد دولت یازدهم در بهبود روابط سیاسی با کشورهای اروپایی، جالب توجه است. در حالی که انتظار می‌رفت چراغ سبزهای دیپلماتیک ایران به کشورهای غربی، موجب بهبود روابط تجاری با این کشورها شود، آمارهای گمرک نشان می‌دهد فعلا نه تنها از بهبود روابط اقتصادی خبری نیست، بلکه گویا کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال محدودتر ساختن مبادلات خود با ایران هستند.



نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *