جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۱

توجه به دیپلماسی پارلمانی برای رفع تحریم

يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 323241
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آمریکا پله پله از جایگاه خود تنزل یافته است، گفت: نطق اوباما در مجمع سازمان ملل اعتراف به صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مبارزه با استکبار یک مبارزه بی‌پایان تا محو کامل استکباری است و رویارویی حق و باطل اقتضای مبارزه دائمی دارد. مذاکره با آمریکا نشانه کنار نهادن روحیه و عمل استکباری از سوی آمریکا نیست که تصور کنیم مبارزه با آمریکا پایان یافته و منتهی به مذاکره شده است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با گذشت ۳۵ سال از برگزاری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران،‌آمریکا در برابر ایران موقعیت خود را در شرایط جدیدی احساس می‌کند. جایگاه نظام ایران در ابعاد سیاسی، علمی، اقتصادی و نظامی پله پله بالا رفته و منطق انقلاب اسلامی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافته و ملت‌های مختلف منطقه حوزه نفوذ مواضع و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران شده است اما در مقابل آمریکا پله پله از جایگاه خود تنزل یافته و غیر از ایران تعدادی از کشورهای دیگر از قلمرو سلطه آمریکا خارج شده است و نقشه‌های استکباری آمریکا در عراق، افغانستان، فلسطین و اخیرا در سوریه نقش بر آب شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: از این رو در انتخابات دوره اول ریاست جمهوری اوباما شعار تغییر مطرح شد و این تصور پدید آمد که دولت آمریکا از نفرت جهانی به شدت رنج می‌بردو در صدد تغییر در سیاست خارجی و جبران اشتباهات گذشته خود است و نسبت به جمهوری اسلامی نیز رویکرد تازه‌ای خواهد داشت اما فتنه ۸۸ دولتمردان آمریکا را بار دیگر دچار اشتباه کرد و راه تقابل در ملت بزرگ ایران را ادامه دادند. در طول دوران ریاست جمهوری اوباما چندبار برای مذاکره مستقیم با ایران اعلام آمادگی کرد و این حکایت از نیاز ضروری آمریکا برای ارتباط با ایران می‌کند.

مصباحی مقدم اظهار داشت: در ادامه این نیاز هم زمان آمریکا تحریم‌ها را نیز تشدید کرد که نشانه عدم صداقت دولت آمریکا بوده است؛ پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ظهور حماسه سیاسی بزرگ در ایران، استحکام این نظام در داخل برای استکبار جهانی جلوه‌ای دوباره یافت و ضرورت کنار‌آمدن با این نظام تاثیرگذار در اندیشه و عمل دولتمردان آمریکا مطرح شد و بی‌تاثیر بودن فشارهای سیاسی و تحریم‌ها و تهدیدات نظامی در رفتار ملت و دولت ایران از سویی و دستیابی به پیشرفت‌های علمی و فنی و از جمله گسترش غنی‌سازی اورانیوم آشکار شد و در کنار آن همه بحران‌های منطقه‌ای که آمریکا در آفریدن آن نقش داشته، بدون قبول نقش ایران در حل آن همچنان لاینحل باقی خواهدماند.

وی گفت: هدف امریکا از مذاکره با ایران دست یافتن به راه حلی برای برون رفت از بحران‌های منطقه با استفاده از حضور ایران در حل آنها است و هدف جمهوری اسلامی ایران از مذاکره، حل مسئله تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی است، زیرا فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها بهانه‌ای برای تحریم‌ها است و دولت آمریکا از غیرنظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای باخبر است و اطلاعات اطمینان بخشی از آن دارد، اما به صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها اعتراف نمی‌کند.تا بتواند تحریمها را ادامه دهد .

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: اظهارات اوباما در نطق مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر اطلاع از فتوای رهبری در مورد حرمت به کارگیری سلاح‌های هسته ای اعتراف به صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران است. تقاضای مکرر اوباما برای ملاقات حضوری با رئیس جمهور ایران قبل و بعد از سفر نیویورک و رد این تقاضا از سوی رئیس جمهور و تقاضای تخفیف یافته مبنی بر ملاقات غیررسمی در حاشیه ضیافت دبیرکل که نتیجه آن واکنش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر تحقیر آمریکا به رئیس جمهور آن از سوی اقای روحانی شد، همه و همه نشان‌دهنده نیاز دولت آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران است.

مصباحی مقدم تاکید کرد: اکنون آمریکا از داخل با چالش جدی از سوی کنگره و سنا روبرو است و همه آنها تحت تاثیر لابی رژیم صهیونیستی و دول عربی منطقه هستند؛ از این رو دست‌یابی به نتیجه در مذاکرات هسته‌ای دشوار،‌پیچیده و زمان‌بر است و ما نباید شتاب‌زده منتظر نتیجه مذاکرات باشیم و راه حل مشکلات اقتصادی کشور را در گرو آن بدانیم. در این میان علاوه بر نقش دیپلماسی دولتی، میان دو کشور باید در مورد نقش دیپلماسی پارلمانی و حل مسئله تحریم‌ها تحرک نشان دهیم.

وی ادامه داد: آیا هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این باره کار کرده و تصمیمی گرفته‌اند. می‌دانیم که دولت‌های اروپایی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در ایران و سخنرانی ریاست جمهوری در سازمان ملل رویکرد مثبتی به گسترش روابط با ایران داشته‌اند. در این میان برخی دولت‌های اروپایی موضع بهتری گرفته‌اند. شاید بتوان با فعال سازی دیپلماسی پارلمانی به دیپلماسی دولتی به ویژه در رابطه با اروپا کمک کرد. لذا حضور هیئتی از مجلس شورای اسلامی در پارلمان اروپا و پارلمان کشورهای مهم اروپایی می‌تواند در لغو تحریم‌های ظالمانه ک از سوی اروپا وضع شده است، موثر باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: اکنون ملت ما در سالهای اخیر در جنگ طولانی سیاسی و اقتصادی به سر برده و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در پیش است. دشمن همه ترفندهای خود را به کار بسته و به نتیجه‌ای دست نیافته است، لذا در این شرایط نباید ملت‌ ما آرایش مقاومت خود را به هم بریزد و نباید از موضع ضعف،‌ انفعال و شیفتگی با موضوع مذاکره روبرو شد، بلکه باید با حفظ آرایش مقاومت نرمش قهرمانه نشان داد و با قدرت از موضع برابر با آنها گفت‌وگو کرد

مصباحی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: ما ضمن حمایت از دولت در بحث مذاکره با آمریکا، حفظ روحیه مقاومت در برابر استکبار را ضروری می‌دانیم و در راهپیمایی روز ۱۳ آبان شرکت خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید
تا ابدالدهر مرگ بر آمریکا.