دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۲

لغو دائمی تحریم ها فقط با کنگره است!

چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 427154
یک رسانه غربی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، به نقل از دیپلمات ها عنوان داشت که امکان لغو تحریم های غیر هسته ای تهران نیز در صورت حصول توافق وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، موضوع لغو تحریم های ایران علاوه بر آنکه با اختلاف نظرهایی میان کشورهای ۱+۵ مواجه است گویا در داخل دولت آمریکا نیز با پیچیده گی هایی همراه شده است.

در همین رابطه آسوشیتدپرس در گزارش خود به نقل از دیپلماتها و افراد دخیل در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، می نویسد: ممکن است دولت آمریکا به وعده خود مبنی بر اینکه در صورت توافق با ایران فقط تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران از میان برداشته شوند، عمل نکند.

به نوشته این رسانه، امکان آن وجود دارد که برخی از تحریم های غیر هسته ای ایران نیز در صورت رسیدن به توافق جامع، از سوی دولت آمریکا لغو شوند.

البته در این میان این امکان نیز وجود دارد که تحریم های غیر هسته ای لغو شده به بهانه ای جدید مجددا علیه ایران اعمال شوند که این کار قطعا واکنش ایران را درپی خواهد داشت.

آسوشیتدپرس می نویسد: اوباما این توانایی را دارد که تمامی تحریم های اعمال شده علیه ایران را بصورت موقت لغو کند اما از میان برداشتن کلی و همیشگی این محدودیت ها فقط از طریق مصوبه کنگره امکان پذیر است.

در ادامه این گزارش به تحریم های مختلفی که آمریکا در طول سال های گذشته علیه ایران اعمال کرده اشاره شده و آمده است: آمریکا در طول سال های گذشته علاوه بر اعمال تحریم علیه برنامه هسته ای ایران، افراد مرتبط با این فعالیت و همچنین افرادی را که در برنامه موشکی این کشور فعالیت داشتند را نیز تحریم کرده است.

علاوه بر آن به موجب حمایت ایران از گروه هایی همچون حزب الله و حماس، تحریم های دیگری نیز علیه تهران اعمال شده اند.

با این همه برخی مقامات آمریکایی از جمله «جک لی یو» وزیر خزانه داری این کشور، می گویند تحریم هایی که به موجب حمایت ایران از گروه های خاص اعمال شده همچنان باقی خواهند ماند.

هر چند آمریکا متعهد شده که فقط تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران در صورت حصول توافق جامع از میان برداشته می شوند و تحریم های دیگر کماکان به قوت خود باقی خواهند بود اما «آدام سزوبین» مسئول تحریم های ایران در وزارت خزانه داری آمریکا، در این ارتباط می گوید: هنوز برنامه روشنی برای این کار (لغو تحریم ها) نهایی نشده است.

مقامات دولت آمریکا می‌گویند در حال بررسی دایره گسترده‌ای گزینه‌ها هستند که تعلیق برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای در کنار تحریم‌های هسته‌ای از جمله آن‌ هاست.

با این حال، چنین اقدامی به نوشته آسوشیتدپرس می‌تواند با واکنش منفی کنگره روبرو شود.

یکی دیگر از سناریوها، خارج کردن برخی از مجموعه‌ها و افراد تحریم‌شده به دلایل ترکیبی و سپس بازگرداندن آن‌ها به لیست تحریم به بهانه‌ای دیگر است.

اما این اقدام نیز قطعا واکنش تهران را به همراه خواهد داشت، چراکه چنین اقدامی را فریبکاری در اجرای توافق تلقی خواهد کرد.

 این گزارش در حالی منتشر شده که قرار است از امروز چهارشنبه ۲۰ خرداد دور جدید مذاکرات نمایندگان ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع آغاز شود.

بر اساس اعلام مقامات بحث اصلی این دور از مذاکرات نحوه لغو تحریم های ایران در صورت حصول توافق جامع است.

پیشتر اختلافات میان کشورهای ۱+۵ در مورد نحوه لغو تحریم ها و نحوه بازگرداندن آنها در صورت تخطی ایران از توافق جامع بود اما در ماه گذشته کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین به همراه آلمان (۱+۵) به توافقی در این رابطه دست یافتند که احتمال رسیدن به توافق جامع را بیشتر کرد.

تحریم های سیتم بانکی و وضعیت نامشخص آن


باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این از احتمال آزادسازی ۱۵۰ میلیارد دلار دارایی بلوکه‌شده ایران صحبت کرده است.

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید نحوه آزادسازی این مبلغ نیز از دیگر موارد در دست بررسی است.

به نوشته آسوشیتدپرس، بانک مرکزی یکی از نمونه‌های بارز چالشی است که دولت آمریکا در نحوه برداشتن تحریم‌ها، با آن روبروست.

در سال ۲۰۱۱ توسط اوباما و کنگره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را «مایه اصلی نگرانی در زمینه پولشویی» خوانده و علاوه بر این با ارتباط دادن آن به فعالیت‌های موشکی، حمایت از تروریسم و حمایت از دولت سوریه، این موسسه را در فهرست تحریم قرار دادند.

این گزارش می‌افزاید: «حالا که توافق هسته‌ای تا این حد نزدیک به نظر می‌رسد، ایران خواستار برداشته شدن این تحریم‌هاست.

همچنین مشخص نیست که اگر شرایط بانک مرکزی تسهیل نشود، ایالات متحده و قدرت‌های غربی چطور می‌خواهند امتیازات اقتصادی به ایران را عملی کنند.»

بنا بر این گزارش، لی یو در سخنرانی خود گفته بود که تمامی تحریم‌های ثانویه بخش نفت، بازرگانی و بانکی ایران پس از توافق برداشته می‌شوند.

این در حالی است که بسیاری از این تحریم‌ها، با مسائل غیرهسته‌ای تداخل دارند.

مقامات آمریکایی در حال بررسی تحریم‌هایی هستند تا پس از توافق، برخی موسسات ایرانی را همچنان تحت فشار قرار دهند.

بر اساس این گزارش سپاه پاسداران که به واسطه مسئله اشاعه تحریم شده است، از جمله موسساتی است که واشنگتن تلاش می‌کند فشارها بر آن پس از توافق را حفظ کند.

آمریکا تاکنون مجموعا ۲۴ بانک ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

در این میان، تنها بانک صادرات به بهانه حمایت از تروریسم وارد لیست شده و باقی آن‌ها به بهانه مسئله هسته‌ای و برنامه موشکی تحریم‌ شده‌اند.

آسوشیتدپرس نوشته است که مقامات آمریکایی هنوز نمی‌توانند به این سوال پاسخ دهند که آیا این بانک‌ها از تحریم رها می‌شوند یا نه.

کنگره هم هنوز از سوی دولت فهرستی از بانک و موسسات مالی که پس از توافق از تحریم خارج می‌شوند، از دولت دریافت نکرده است.

آسوشیتدپرس در پایان می نویسد: در صورتی که واشنگتن نتواند به تعهدات خود عمل کند، نهایتا مسئول شکست مذاکرات شناخته می‌شود و ضمنا احتمال وقوع رویارویی نظامی افزایش می‌یابد و همزمان با آن ایران سرعت فعالیت هسته ای خود را دوبرابر می کند و این در حالی خواهد بود که ساختار تحریم های بین المللی علیه این کشور و اجماع جهانی در این خصوص شکست خورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اگر لغو دائمی تحریم ها فقط با کنگره است!
تنفيذ هر گونه توافق با غربي ها هم فقط با رهبري است .
احمد
یغنی 1+5کشک فقط گنگره