دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

توصیه آیت‌الله مکارم به هیئت‌های مذهبی

يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 323229
آیت‌‌الله العظمى مکارم شیرازى هیئت‌های مذهبی را به پرهیز از اهانت به مقدسات دیگران و سبک‌ها و شیوه‌های موهن و سبک فرا خواند.
توصیه آیت‌الله مکارم به هیئت‌های مذهبی
به گزارش جهان به نقل از دفتر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در بیانیه‌ای به مناسبت ماه محرم هیئت‌های مذهبی را نیت خالص در عزاداری، برپایی نماز اول وقت و پرهیز اهانت به مقدسات دیگران و سبک‌ها و شیوه‌های موهن و سبک فراخواند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آمادگى‌هایى که هم‌اکنون در هیئت‌هاى مذهبى و مساجد و حسینیه‌ها و تکایا براى استقبال از مراسم عاشوراى حسینى مشاهده مى‌شود، نشان مى‌دهد که ان‌شاءالله امسال این مراسم عظیم بیدارگر و دشمن‌شکن باشکوه‌تر از هر سال انجام می‌شود.

براى بهره‌گیرى هر چه بهتر از این مراسم طبق وظیفه شرعى، نکاتى را خدمت عزاداران عزیز یادآور مى‌شوم:

۱. حادثه عاشورا عللى داشت و رویدادها و نتایجى، خطباى محترم و مداحان عزیز تنها بر رویدادها تکیه نکنند بلکه عللى که این حادثه عظیم تاریخى را به وجود آورد، و نتایج پربار آن براى حفظ اسلام و قرآن و براى مبارزه با ظلم و ستم در سراسر جهان را نیز شرح دهند.

۲. جوانان عزیز که بیشترین شرکت‌کنندگان این مراسم را تشکیل مى‌دهند سعى کنند مفهوم کلام سالار شهیدان «هیهات منا الذلة» را به خوبى بیاموزند و به کار بندند و شعار عاشورایى «الحیاة عقیدة وجهاد» را شعار خویش قرار دهند و مبانى اعتقادى خود را تقویت کرده، در راه حفظ آن جهاد کنند تا مفهوم شعار تحقق یابد.

۳. هیئت‌هاى مذهبى از آمیختن این مراسم باشکوه، به خرافات، جدا بپرهیزند که بزرگ‌ترین آسیب را به عظمت آن وارد مى‌کند و آن را زیر سئوال مى‌برد کارهایى مانند قمه‌زدن و آسیب رساندن به بدن. عزیزانى که به سراغ این امور مى‌روند به یقین به‌خاطر عشق امام حسین(ع) مى‌روند ولى نفس این عمل، آنها را از اهداف مقدس حسینى دور مى‌سازد، زیرا دشمنان از آنها عکس‌بردارى کرده و تحت عناوین بسیار زشت در دنیا منعکس مى‌کنند در حالى که در زمان ائمه هدى(ع) که مراسم حسینى در محضرشان برپا مى‌شد هرگز چنین کارهایى انجام نمى‌گرفت و در هیچ روایتى از روایات عزادارى به آن توصیه نشده و مرضى امام زمان (ارواحنا فداه) نیست.

۴. مداحان به‌ویژه مداحان جوان از شیوه‌هاى موهن و سبک که مناسب مجالس آلوده است، بپرهیزند و شیوه‌هاى زیبا و مؤثر سنتى را احیا کنند تا مراسم آنها منظور نظر ولى عصر (ارواحنا فداه) باشد.

۵. عزاداران عزیز وقت نماز را محترم بشمارند و در وقت نماز عزادارى را متوقف کرده به نماز برخیزند و سپس عزادارى را ادامه دهند، زیرا نماز ستون دین است و تا آن قبول نشود هیچ عملى قبول نمی‌شود.

۶. خطبا و مداحان و عزاداران از آمیختن مراسم عزادارى به مسائل جناحى ـ سیاسى بپرهیزند و از اهانت به این و آن خوددارى کنند و اعمال خود را «خالصآ لوجه الله» انجام دهند تا از برکات آن بهره‌مند شوند.

۷. اهانت به مقدسات دیگران به‌ویژه در شرایط فعلى سبب برافروختن آتش اختلاف بین مسلمانان است، عزاداران عزیز جدا از آن بپرهیزند و به جاى آن تا مى‌توانند از فضائل شهیدان کربلا مجالس خود را عطرآگین و نورانى سازند.

۸. دسته‌جات عزادارى هرگز به فکر رقابت یا کشمکش با یکدیگر نباشند، هر گروهى هر چه در توان دارد براى تعظیم و تکریم این مراسم به میدان آورد تا مشمول عنایات حضرت شوند.

۹. ممکن است در گوشه و کنار «افراد نفوذى» باشند و بخواهند از این مراسم باشکوه براى مقاصد شوم خود بهره‌بردارى کنند، همه باید مراقب آنها باشند.

۱۰. خطبا از متون آیات قرآنى و روایات اسلامى براى تقویت مبانى اعتقادى و آشنایى با احکام و اخلاق اسلامى و «تقویت حجاب و عفاف» حداکثر استفاده را کرده و مردم را به اتحاد و هوشیارى در برابر دشمنان نظام دعوت کنند.

امیدوارم در پرتو این مراسم عظیم دشمنان ذلیل، دوستان و همگان سربلند و حاجت‌روا باشند.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۲ ـ قم ـ حوزه علمیه

ناصر مکارم شیرازى
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *