جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱
۳

بیانیه بسیج دراعتراض به توقف مسکن مهر

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 323024
داشتن مسکن متناسب با نیاز از ابعاد مختلف، لازمه یک زندگی با عزت و کرامت انسانی و اسلامی برای مردم ماست؛ اصول متعدد قانونی اساسی نیز بر داشتن مسکن برای آحاد جامعه و ملت بزرگ ایران تاکید فراوان داشته و حضرت امام(ره) نیز در اولین پیام اقتصادی خود در خصوص افتتاح حساب صد و تشکیل بنیاد مسکن به خوبی اهمیت رفع مشکلات بی خانمانی و حاشیه نشینی را تبیین کرده است.
به گزارش جهان به نقل از رجا، متاسفانه دولتهای پیشین در سالهای گذشته اهمیت چندانی بر این مساله مهم قائل نشده و مسأله مسکن همچون سالهای قبل از انقلاب به عنوان یک مساله حاد و مشکل ساز برای خانوارهای ایرانی ادامه یافت تا حدی که در کلانشهرها بخش اعظم هزینه های یک خانوار را تشکیل می دهد.

خوشبختانه در اواسط دولت نهم، رییس جمهور وقت با بازگشت به ادبیات انقلاب اسلامی و الهام از پیام حضرت امام، «طرح مسکن مهر» را با سه اصل «ارائه زمین های دولتی به صورت اجاره بلندمدت»، «پرداخت تسهیلات بانکی جهت ساخت هر واحد» و «حذف واسطه های مالکیتی و سوداگر از چرخه صاحبخانه شدن مردم» توانست تا حدود زیادی امید به صاحب مسکن شدن را برای مردمی که هیچگاه - با توجه به قیمتهای سرسام آور مسکن – فکر صاحبخانه شدن را نیز نمی کردند، به وجود آورد.

از طرفی دیگر به دلیل آنکه بخش مسکن با توجه به مطالعات جهانی و اقتصادی به عنوان یکی از لوکوموتیوهای اقتصادی توانایی به حرکت در آوردن بخش اعظمی از صنایع پیشین (همچون صنایع سیمان و فولاد و کارخانجات مصالح ساختمانی) و صنایع پسین (همچون صنایع فرش،لوازم خانگی و ...) خود را داراست، یکی از لوازم تحقق حماسه اقتصادی مدنظر رهبری معظم انقلاب است.

مسکن مهر اکنون با ساخت (و یا در حال ساخت بودن) حدود ۴ میلیون مسکن شهری و روستایی، گردش مالی ۸۰ هزار میلیارد تومان (مشارکت دولت و مردم)، گستردگی کشوری پروژه ها و ... تحول عظیمی را در پروژه های اقتصادی و عمرانی کشور ایجاد کرده و از همه مهمتر خانوارهای بدون مسکن را برای اولین بار بعد از انقلاب امیدوار به مسکن دار شدن کرده است.

با توجه به ارتباط مستقیم و غیرمستقیم حداقل ۱۵ میلیون نفر از مردم با مسکن مهر، اظهارنظرهای رییس جمهور محترم در قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین وزیر راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی همگی نشان از حل مشکلات، تکمیل و ادامه مسکن مهر با اعمال اصلاحات لازم داشت که آراء متقاضیان مسکن مهر به رییس جمهور محترم و رأی اعتماد نمایندگان مردم به وزیر راه و شهرسازی تا حد زیادی متأثر از این واقعیت بود.

اما متاسفانه تنها چند روز بعد از استقرار وزیر راه و شهرسازی، علیرغم وعده های داده شده به یکباره صحبت از ناکارآمدی کامل این پروژه و توقف آن در سراسر کشور شد که با وعده های دولت در گذشته در تناقض بود.

همچنین گزارشات مربوط به پروژه های مسکن مهر، میزان جذب منابع بانکی و توقف فروش اقساطی واحدهای تکمیل شده همه نشان از تعطیلی پروژه های مسکن مهر در حال ساخت دارد که این موضوع نیز وعده تسریع در تکمیل پروژه های در حال ساخت و تامین خدمات روبنایی و تاسیسات زیربنایی این واحدها را محقق نکرد.

این مهم با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی در گذشته به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی در دولت سازندگی در تامین مسکن مناسب برای مردم سابقه چندان درخشانی از خود به جای نگذاشته است نگرانی را در این باب دوچندان کرده است.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور، با توجه به اینکه پیگیری دغدغه های مردم را جزئی از وظایف ذاتی و ماهیتی بسیج مستضعفین می داند و همچنین با عنایت به نظر مثبت اکثر مردم و کارشناسان در نظرسنجی های گوناگونی که توسط مراجع معتبر صورت پذیرفته است، ضمن تذکر به وزیر راه و شهرسازی در تصحیح سخنان نگران کننده خود در خصوص توقف طرح مسکن مهر، با اعتقاد به کارآمدی این طرح در عین برخی از ضعفهای آن، پیگیری مطالبات مردم در خصوص تکمیل این پروژه و ادامه آن با اصلاحات لازم را تا حصول نتیجه لازم، ادامه خواهد داد.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ای خدا خیرتون بده، میگن به تعهدات پایبندیم ولی وقتی میریم شرکت عمران و میگیم طبق قرارداد باید الان تحویل بدین، میگن برید از پیمانکار بپرسید و سال دیگه، میریم به پیمانکار میگیم، میگه سازه امادس ولی یکسال طول میکشه تحویل بدیم، میگی چرا؟ میگن چون دولت مجوز نمیده تحویل بدیم، میگیم خسارت طبق قرارداد چی؟ میگن برو از دولت بگیر!!! حالا دولت چه جوری میگه به تعهدات پایبنده ما موندیم!!!
احسان
بنده بعنوان یک فرد مطلع مواردی را بعرض میرسانم.
متاسفانه ساختار ساخت مسکن در کشور مریض و پر هزینه است. ساخت مجتمع های کوچک هزینه های پنهانی دارد که وضعیت را به شکلی که میبینیم درآورده است.این هزینه ها شامل و نه محدود به:
-هزینه های دلالی خرید زمین و یا دلالی قرارداد مشارکت درساخت.
-هزینه های اخذ جواز و خرید تراکم.
- هزینه های پیدا و پنهان کمیسیون ماده صد که هم اکنون بخش تفکیک ناپذیری از ساخت و ساز است. این هزینه ها بصورت نقدی و خواب سرمایه خودنمایی میکند.
-هزینه های مستقیم و غیر مستقیم نظارت
-هزینه های مستقیم و غیر مستقیم اخذ پایان کار.
-هزینه های دلالی فروش واحد های ساخته شده.
- هزینه های مربوط به تک سازی در مقایسه با انبوه سازی.(مانند تفاوت خرید یک کت و شلوار آماده و یک کت و شلوار سفارشی)
بنابراین در طرح های مسکن انبوه مانند مهر ضمن حذف این هزینه ها امکان اجرای برخی طرح های ضمیمه مانند تصفیه فاضلاب مرکزی و یا تولید همزمان برق و گرما که در برنامه های دولت نیز وجود دارد فراهم میشود.
آقای محمد
ضرورت استیضاح و تعویض وزیر راه و شهرسازی بدیهی است و سریعا بایستی نمایندگان اورا برکنار کنند باسابقه بد این وزیر و طرح غیر واقعی خانه دار شدن از راه پس انداز(درشرایط تورمی پس انداز چه معنی می دهد)تجربه تلخ 4برابر شدن مسکن را دوباره تجربه خواهیم کرد.مومن از یک سوراخ 2بارگزیده نمی شود.