جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

خبر خوش رئیس جمهوری برای کشاورزان

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 322088
دو مقام ارشد اقتصادی دولت یازدهم در حالی نسبت به عواقب اقتصادی پرداخت تسهیلات ریالی از صندوق توسعه ملی هشدار دادند که امروز رئیس جمهور خبر خوشی به کشاورزان اعلام کرد:" ۳ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی اختصاص یافته است."
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسن روحانی رئیس جمهور امروز در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز حضور یافت تا از ۸ نفر از تلاش‌گران، فعالان، پيشکسوتان و توليدکنندگان نمونه محصولات کشاورزي کشور با اهداي لوح تقدير، تجليل کرد و در این میان، خبر خوشی هم از پیش بینی اعتبارات جدید دولت یازدهم برای کشاورزان آورد.

رئیس‌جمهور ضمن تشریح اعتبارات تازه تخصیص یافته به بخش کشاورزی گفت: ۳ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی اختصاص یافته است.

این در حالی است که دو مقام ارشد اقتصادی کشور که برای شرکت در همایشی به جزیره کیش رفته‌اند، در اظهارنظری مشترک، نسبت به عواقب پرداخت تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی هشدار دادند.

در این میان، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان سیاست جدید دولت برای استفاده از درآمدهای نفتی، هشدار داد: تبدیل دلارهای نفتی از طریق صندوق توسعه ملی به ریال باعث بیماری هلندی و تورم در کشور می شود.

علی طیب نیا تاکید کرد: باید سعی شود الگوی استفاده از نفت تغییر یابد و منابع صندوق توسعه ملی برای استفاده بهینه از درآمدهای نفتی در حال فعالیت است. نفت یک سرمایه ملی است که متعلق به همه نسل‌ها بوده و ما حق نداریم دارایی نسل های آینده را هزینه کنیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: وجوه حاصل از فروش نفت درآمد نیست بلکه واگذاری دارایی محسوب می شود. سیاست دولت این است که نفت را به عنوان یک دارایی تلقی کند و منابع آن صرف سرمایه گذاری های مولد شود.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه پنجم کسری بودجه دولت باید از طریق مالیات و روش‌های غیر از فروش نفت تامین شود، گفت: از منابع صندوق به هیچوجه نباید در توسعه بخش دولتی استفاده شود.

طیب نیا افزود: تبدیل منابع صندوق به ریال از الگوهای نامناسب بهره برداری از درآمدهای نفتی است که منشاء بروز بیماری هلندی و تورم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه باید از تبدیل وجوه درآمدهای نفتی در صندوق توسعه ملی به ریال و تزریق آن به بودجه خودداری شود، گفت: منابع صندوق توسعه باید به پروژه های مولد و طرح های سرمایه گذاری اختصاص یابد.

همچنین ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز با بیان اینکه در قالب ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم تبدیل تسهیلات ارزی صندوق به ریال تا سقف مشخصی برای برخی از بخش‌ها پیش بینی شده است، هشدار داد: اگر این روند ادامه یابد، صندوق توسعه ملی تنها محلی برای استفاده اعتبارات دولت‌ها می شود و تجربه تلخ حساب ذخیره ارزی در صندوق توسعه ملی تکرار خواهد شد.

وی با تاکید بر این که تا پایان شهریور ماه ۵۵ میلیارد دلار از محل وصولی فروش نفت به صندوق واریز شد، گفت: حدود ۲۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در طرح های گوناگون از منابع این صندوق برداشت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در قالب ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم تبدیل تسهیلات ارزی صندوق به ریال تا سقف مشخصی برای برخی از بخش‌ها پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: اگر این روند ادامه یابد ،صندوق تنها محلی برای استفاده اعتبارات دولت‌ها می شود و تجربه تلخ حساب ذخیره ارزی در صندوق توسعه ملی تکرار خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *