دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

امواج موبایل زنبورها را خانه به دوش می‌کند!

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 322060
طرح سرشماری از کلنی‌های زنبورعسل در استان که همزمان در سراسر کشور از ششم مهرماه شروع و تا یازدهم ادامه داشت، به پایان رسیده و هم‌اکنون نتیجه آمارگیری استخراج شده است.
به گزارش جهان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با ایانا گفت: طبق آمار استخراج‌شده از سرشماری اخیر، ۱۴۰ هزار کندوی زنبورعسل در استان وجود دارد که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

برزو هیبتیان افزود: تعداد افرادی که در این شغل مشغول به کار هستند، یک‌هزار و ۴۰۰ نفر هستند که نسبت به سال گذشته ۲۰۰ نفر اضافه شدند و همچنین دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تسهیلات با سود هفت درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله برای تولید زنبورعسل پرداخت شده است، به‌طوری که عمدتاً این تسهیلات با دانش‌آموختگان بخش کشاورزی داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه زنبورداری شغل مستقیم ایجاد می‌کند، چهاربرابر آن نیز به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کنند، به‌طوری که حمل و نقل، کندوسازی، فروش، توزیع و... هرکدام اشتغال‌زایی دارد.

هیبتیان ادامه داد:: به‌دلیل مشکلات طبیعی، تولید عسل در استان معادل سال گذشته بوده است و افزایشی نداشته است که ازجمله می‌توان به خشکسالی‌های پی‌درپی، انقراض و خشک شدن بعضی از گونه‌های گیاهی ازجمله گون و کاهش بارش برف که به‌عنوان پوشش گونه‌های گیاهی و همچنین گرمازدگی می‌توان استفاده کرد.

وی تصریح کرد اثر امواج تلفن همراه نیز باعث فرار زنبورها از کندوها می‌شود و نظم آنها را به هم می‌ریزد و باعث بیماری CCD می‌شود که در جلسه‌ای که با رئیس پدافند غیرعامل داشتیم، این مطلب را عنوان و آنها نیز در حال بررسی و اثبات این مسئله هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: اگر به‌طور متوسط هر کندو ۱۰ کیلوگرم عسل تولید کند، باید یک‌هزار و ۴۰۰ تن عسل در چهارمحال و بختیاری تولید شود، این در حالی است که فقط ۳۵۰ تن عسل تولید شده است که خسارت ۱۸ میلیارد تومانی متوجه زنبورداران کرده است.

هیبتیان تأکید کرد: زنبورعسل نقش بسیار مهمی در گرده‌افشانی دارد، به‌طوری که ۷۰ درصد ارزش زنبورعسل در گرده‌افشانی و ۳۰ درصد به تولید عسل برمی‌گردد و امسال زنبورها نقش بسیار مهمی در افزایش تولیدات باغی ایفا کردند.

وی به مهاجرت زنبورداران اشاره کرد و اظهار داشت: زنبورداران استان از آذرماه تا اواخر فروردین‌ماه به فارس، خوزستان، بوشهر و هرمزگان منتقل می‌شوند. این در حالی است که در فصل تابستان زنبورداران این استان‌ها به چهارمحال و بختیاری مهاجرت می‌کنند.

هیبتیان در پایان گفت: داروهایی که در بین زنبورداران پخش می‌کنند، اثر منفی دارد، به‌طوری که یکی از آفت‌های مهم زنبورعسل کنه است که دامپزشکی باید به‌طور جدی با آن برخورد کند، اما قیمت داروها اخیراً بالا و اثربخشی آنها پایین آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *