يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

رواج مدگرایی تلفن همراه دربین ‌جوانان

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 320662
زمانی داشتن موبایل آرزوی خیلی از جوانان بود، اما حالا تنوع گوشی‌های همراه به قدری گسترش یافته که دیگر دغدغه جوانان تهیه گوشی نیست بلکه خرید بهترین و با کیفیت‌ترین گوشی آرزویشان شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «یه موبایل دیدم مدلش جدید و کیفیتش هم عالیه، امکاناتش توپ و دوربینش هم ۱۵ مگاپیکسل، فکر نکنم هنوز مدل اون توی بازار اومده باشه بریم یه قیمت بگیریم ببینیم چند؟» این دیالوگ ۲ جوان به قول خودمان عشق موبایل است که یکی از تفریحاتشان گشت و گذار در موبایل فروشی‌های شهر است.

سعید دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی و علی هم فعلاً پشت کنکوری است، تقریباً ۱۹ ساله است و علی عطش و اشتیاق بیشتری برای تعویض و خرید موبایل‌های گران قیمت نشان می‌دهد. او درباره علاقه مفرطش به موبایل می‌گوید: روز به روز مدل‌ها متنوع‌تر و با کیفیت‌تر می‌شوند البته این حرکت طبیعی است چون تکنولوژی هم حرکت رو به جلو دارد.

سعید که گویا در این زمینه حرفه‌ای شده است ادامه می‌دهد: رقابت سر گوشی‌های همراه بسیار زیاد شده است حرف اصلی ما در دانشگاه حول و حوش خرید موبایل می‌چرخد. هر فردی به دنبال بهترین مدل گوشی همراه است، یک جورایی دغدغه همه بچه‌ها همین شده. البته به نظرم بحث در مورد گوشی‌های همراه بهتر از کارهایی است که شاید سلامتی را به خطر بیندازد.

زمانی که بحث به تفریحات کشیده می‌شود می‌پرسم بهتر نیست به جای این وسیله به دنبال سرگرمی‌های سالم‌تر و جذاب‌تر بروید؟ سعید می‌گوید: «ای بابا سن ما دیگه برای بازی‌های بچگانه مناسب نیست در ضمن همین تلفن‌های همراه کلی بازی‌های متنوع دارند که از هزار بازی بهتر است».

وی به تکنولوژی موجود در بعضی گوشی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: اتصال به اینترنت، گوش کردن آهنگ و ضبط صدا و بازی‌های متنوع در گوشی‌های جدید حسابی وقتمان را پر می‌کند.

زمانی داشتن موبایل آرزوی خیلی از جوانان بود، دیدن تلفن همراه در دستان بعضی جوانان وسوسه‌ای را در دیگران ایجاد می‌کرد اما حالا تنوع گوشی‌های همراه به قدری گسترش یافته که دیگر دغدغه جوانان تهیه گوشی نیست بلکه خرید بهترین و با کیفیت‌ترین گوشی آرزویشان شده است.

متاسفانه با ورود پیشرفت و تکنولوژی در کشور شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی شده‌ایم، چشم و هم چشمی در میان جوانان، رواج انتشار عکس‌های مستهجن و غیراخلاقی، دوستی‌های پیامکی و هزاران مشکل دیگر تنها گوشه‌ای از تهدیدات این تکنولوژی نوین است.

یکی از جامعه‌شناسان با اشاره به مقوله مد و مدگرایی اظهار می‌کند: مد در واقع تغییر یک سری حالاتی است که در حال حاضر به گوشی‌های همراه نیز رخنه پیدا کرده و افراد را مورد تاثیر قرار داده است.

فرهاد طهماسبی تاثیر گرفتن دوستان از یکدیگر را مهم می‌داند و می‌افزاید: جوانان در این دوره به جای این‌که از افراد با تجربه تاثیر بگیرند بیشتر از دوستان و همسالان خود تاثیر می‌پذیرند و همین امر در وسوسه کردن آنان برای تعویض و خرید گوشی‌های همراه تاثیر بسیاری گذاشته است.

نقش موثر خانواده در کنترل جوانان

از آنجایی که بیشتر جوانان پول تو جیبی خود را از پدر و مادرشان دریافت می‌کنند خانواده می‌تواند فرزندشان را از تبعات گوشی‌های همراه آگاه کند و تا حدودی بر رفتار آنان کنترل و نظارت داشته باشد.

به گفته این جامعه‌شناس خانواده‌ها می‌توانند با کنترل کردن مخارج فرزندان خود تا حدی از این آسیب اجتماعی کم کنند در عوض می‌توانند با پس‌انداز کردن پول برای آینده‌شان برنامه‌ریزی داشته باشند.

عده‌ای از کارشناسان معتقدند ظهور تکنولوژی در هر کشور در وهله اول تبعات منفی بسیاری بر جا خواهد گذاشت و متاسفانه مسئولان امر هنوز نتوانسته‌اند راهکار مفیدی برای رفع و محو آسیب‌های اجتماعی در این بخش پیدا کنند.

اکبر مولایی صاحب یکی از موبایل فروشی‌های شلوغ است؛ وی می‌گوید: اکثر گوشی‌هایی که می‌فروشم قیمت بالایی دارند و مشتری‌هایم جوانان هستند.

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی با مهم عنوان کردن آسیب‌های اجتماعی ناشی از رواج تلفن‌های همراه اظهار می‌کند: دستیابی به پیشرفت، فناوری، توسعه اجتماعی و تبادل اطلاعات در میان افراد گاهی تاثیرات و بازخوردهای منفی روی جوانان می‌گذارد که متاسفانه روز به روز شاهد افزایش آن در جامعه هستیم.

الهه پورمحمدباقر به سودجویی عده‌ای از افراد اشاره و تصریح می‌کند: فناوری در زمان حال با توجه به نیازهای افراد ایجاد شده است و در همه حال توجه به حال افراد را در اولویت قرار می‌دهد، تکنولوژی که در گوشی‌های همراه به کار رفته با توجه به نیازها و خواسته‌‌های جوانان است.

فرهنگ استفاده از تکنولوژی

شاید بهتر بود قبل از ورود این گونه تکنولوژی در ابتدا فرهنگ استفاده از آن را به افراد آموزش می‌دادند چراکه در حال حاضر استفاده از این وسیله ارتباطی دیگر تنها برای ایجاد مکالمات نیست، استفاده نادرست از این وسیله ارتباطی مشکلات متعددی را هم برای جوانان و هم برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

مشکلات ایجاد شده در استفاده از تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران ریشه تاریخی دارد، شاید ایرانیان تا حدی در استفاده از تکنولوژی آموزش کامل و لازم را ندیده‌اند و تلاشی هم برای این امر نکرده‌اند؛ تلفن‌های همراه همان قدر که برقراری ارتباطات را آسان می‌کند در کنار آن مشکلات و معضلاتی را موجب می‌شود.

مدل‌های جدید تلفن همراه با قیمت‌های سر به فلک کشیده خواب را از برخی جوانان گرفته است به نحوی که همه تلاش خود را برای دستیابی به مدل‌های جدید‌تر گوشی به کار می‌گیرند.

گرچه در حال حاضر با شرایط موجود در جامعه عدم استفاده از موبایل تا حدی غیرممکن شده است از این‌رو با این اوصاف و با استقبال زیاد افراد از این فناوری، وظیفه خانواده‌ها و کارشناسان برای آموزش و آگاه کردن جوانان برای استفاده از این وسیله ارتباطی دو چندان شده است.

اقدامات فرهنگی و اجتماعی در خصوص استفاده از تلفن‌های همراه با همکاری سازمان‌های مسئول می‌تواند به بهره‌برداری صحیح جوانان از این وسیله ارتباطی کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *