جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۰

دلالی که نماینده ایران در اسکار ادبی شد

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 320639
هیئت انتخاب نامزدهای ایران، پس از بررسی‌های انجام شده، احمدرضا احمدی را در حوزه نویسندگی و علیرضا گلدوزیان را در حوزه تصویرگری کتاب کودک، به عنوان نامزدهای جمهوری اسلامی ایران برای دریافت جایزه «اسرید لینکرن» سال ۲۰۱۴ برگزیده است!
به گزارش جهان به نقل از کیهان، این جایزه جهانی بزرگ‌ترین جایزه جهانی ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبی بعد از «نوبل» است که با جایزه آکادمی اسکار در حوزه سینما مقایسه می‌شود.
به گزارش هفته‌نامه «زن روز» «احمدرضا احمدی» در اواسط دهه ۱۳۴۰ با مدرک دیپلم ادبی به توصیه «احمد شاملو» به استخدام رسمی کانون درآمد و از لحظه ورود به کانون به عنوان کارچاق‌کن و رابط «لیلی امیرارجمند» (ندیمه فرح دیبا و جاسوس سرشناس بلوک شرق) با طیف شبه روشنفکران وظیفه داشت تا شاعران و آهنگسازان و سینماگران را بر سر سفره چرب و شیرین رژیم شاه بنشاند. به همین خاطر بود که او در نخستین قدم با قراردادهایی هنگفت «احمد شاملو»، «اسفندیار منفردزاده»، «فریدون شهبازیان»، «احمد پژمان»، «فریبرز لاچینی» و... را در حوزه ادبیات و موسیقی به کانون وصل نمود و از این بابت حق دلالی‌های هنگفتی دریافت کرد.

در حوزه سینما نیز «احمدی» عناصری چون «امیر نادری»، «عباس کیارستمی»، «ناصر تقوایی»، «بهرام بیضایی» و... را در ارتباط با تشکیلات لیلی امیرارجمند نقش مؤثری داشت که جملگی با سرمایه رژیم شاه فیلم‌های روشنفکری ساختند.

«احمدرضا احمدی» که «رضا براهنی» در کتاب «طلا در مس» اشعار او را با «هذیان‌های یک جنین نارس» مقایسه می‌کند، در حوزه شعر نیز به جز نوشتن اشعار بی‌وزن و قافیه چیز دیگری در چنته نداشته است. تا آنجا که «فروغ فرخزاد» به نداشتن بضاعت ادبی و کم مطالعه کردن یا همان بی‌سوادی وی در مصاحبه‌هایش اقرار کرده است.

حال نامزد کردن وی برای دریافت جایزه «استرید لینکرن» نویسنده سوئدی از سوی شورای انتخاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسیار سؤال‌برانگیز است. نه از آن رو که چنین جایزه‌هایی آش دهان‌سوزی است بلکه نمایندگی کشوری چون جمهوری اسلامی ایران می‌باید نصیب شاعر و نویسنده‌ای بشود که در شأن ارزش‌های اسلام و انقلاب باشد و آثاری گرانسنگ آفریده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *