جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۳
۱

آیا اعدامی نجات‌یافته، مجدد اعدام می‌شود؟

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 320354
آیت‌الله صافی گلپایگانی، در پاسخ به استفتائی، نظر خود را درباره اعدام مجدد یک فرد قاچاقچی که پس از اجرای حکم زنده شده است، اعلام کرد.
به گزارش جهان، متن کامل سوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

«بسمه تعالی
محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مد ظله

با عرض سلام و احترام؛
اگر شخصی به واسطه قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شده و بعد از اجرای حکم، حیات خود را باز یافته باشد، آیا چنین شخصی را می‌توان اعدام نمود؟ خواهشمند است حکم شرعی آن را بیان فرمایید.

باتشکر/جمعی از مؤمنین

بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام و رحمة الله

در فرض سؤال، اعدام چنین شخصی جایز نمی‌باشد.

به گزارش جهان، در روزهای گذشته و پس از زنده شدن یک قاچاقچی مواد مخدر اعدام شده در سردخانه، بحث های زیادی درباره اعدام مجدد وی صورت گرفت که در همین راستا و با توجه به ابهاماتی که درباره این موضوع بود، پنج شنبه گذشت، دفتر استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی پيرامون اعدام مجدد این شخص قاچاقچي  بیانیه ای کوتاه صادر کرده بود.
 
در این بیانیه آمده است:
بسمه تعالي
در پي سؤالات تعدادي از مردم از دفتر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني دامت بركاته در رابطه با اعدام دوباره قاچاقچي، دفتر استفتائات معظم له اعلام نمود:  مسأله‌اي كه در كتاب جامع الأحكام جلد دوم مي‌باشد ارتباطي به موضوع مذكور ندارد و معظم له نسبت به اين مسأله نظر ديگري دارند.

گفتنی است، در جلد دوم جامع الاحکام هم از آیت الله صافی گلپایگانی نقل شده است: «در صورتى که بعد از اعدام و قبل از دفن در سردخانه یا پزشکى قانونى و ... در مجرم علائمى حیاتى دیده شود و با مداوا سلامت خود را بازیابد، ظاهراً حکم اجراى حد و قصاص به قوت خود باقى است.»

همچنین مرحوم ایت الله بهجت نیز در کتاب استفتائات خود (چاپ 1428 قم) آورده است: «اگر پس از اعدام و حلق‌ آویز کردن مُجرم، کشف شود که وى زنده است، باید دوباره اعدام شود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عقل هم همین حکم را می کند که مفسد فی الارض دوباره باید اعدام شود.