پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱

عدول آمريكا از پیش شرط‌هایش درقبال ايران

دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب: 318097
احمد توکلی نماينده مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه مهمترين دستاورد سفر رئيس جمهوري به نيويورك، عدول ابرقدرت آمريكا از پیش شرط های بیش از سه دهه گذشته در قبال ایران است.
به گزارش جهان به نقل از الف، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي روز يكشنبه در گفت و گو با برنامه «من طهران» شبكه خبري العالم افزود: اكنون آنها براي اولين بار بدون قرار دادن پيش شرط براي مذاكره ابراز تمايل كردند. البته ما در طول اين سالها مذاكرات مقطعي در مورد مسائل افغانستان و عراق با آنها داشتيم اما به طور رسمي نبوده است. الان در شرايطي هستيم كه مقام های کاخ سفید دريافتند نمي توانند بدون حضور ما مسائل كشورهاي منطقه از جمله افغانستان و عراق و سوريه را حل كنند و محتاج ارتباط هستند و رئيس جمهور امريكا در نطق خود در سازمان ملل با احترام از رهبر انقلاب و فتواي ايشان ياد كرد و ظاهرا حق هسته اي مردم ايران را به رسميت شناخت، تسليم شد و در واقع از عرش به فرش آمد ما هم از اين موقعيت استفاده كرديم تا ظلم هاي امريكا در زمينه هاي مختلف از جمله مساله هسته اي را از طريق مذاكره حل كنيم.

توکلی در ارتباط با شرايط گفت و گو ميان ايران و آمريكا خاطرنشان كرد: درتمام اين سي و اندي سال امريكايي ها وقتي ما را به مذاكره دعوت مي كردند درواقع به محاكمه دعوت مي كردند و دستور جلسه را اين قرار مي دادند كه چرا از حزب الله لبنان كه به زعم آنان مصداق تروريسم است حمايت مي كنيد يا چرا سلاح كشتار جمعي مي سازيد و حقوق بشر را نقض مي كنيد. در سالهاي اخير هم موضوع هسته اي به آن اضافه شده بود. درحالي كه اعتقاد ما اين بود كسي كه رابطه را قطع كرده امريكاست و بايد در مورد دخالت در مسائلي مانند كودتاي ۲۸ مرداد و حمايت از صدام و حمله به هواپيماي مسافربري ما توضيح دهد.

ایران در انتظار حرکت عملی از جانب آمریکاست

وي در چشم انداز رويدادهاي هفته هاي اخير و موضع آمريكايي ها در اين زمينه افزود : طبيعتا عمل مهم است اما هر عملي مسبوق به سخنان و اظهارات است. اگر بخواهيم قبل از هرگونه عمل از سوي آنها برايشان پيش شرط بگذاريم مانند خودشان خواهيم شد. ما اختلافات درون امريكا را هم درك مي كنيم و همين مقدار كه يك ابرقدرت از شرطي كه سي سال بر آن پافشاري مي كرده عدول مي كند و به احترام متقابل تصريح مي كند براي شروع يك فرايند تازه كفايت مي كند؛ اما بايد هشيار و منتظرعمل باشيم. طرفين بايد شرايط يكديگر را درك كنند و اقدام عملي شروع شود.

توكلي در باره مشكلات داخلي اوباما و مخالفت هاي كنگره با وي گفت: ما انتظار معجزه نداريم و مي دانيم در امريكا هم موانعي بر سر راه اوباما هست؛ ولي ما با رئيس جمهور يك سيستم رياستي روبرو هستيم كه در شرايطي حق وتوي مصوبات كنگره را دارد بنابراين نمي توانيم بگوييم چون مخالفان ما در امريكا مانند صهيونيست ها، خواهان سد راه اوباما هستند از اين فرصتي كه ممكن است به نتيجه نرسد استقبال نكنيم. ما از اين فرصت استقبال مي كنيم و آگاهيم كه اين راه بدون مشكل نخواهد بود ولي آزمون هاي عملي روشني وجود دارد .

تحریم های ظالمانه علیه ایران باید حذف شود

وي تصريح كرد: براي اثبات حسن نيت تحريم هاي ظالمانه عليه ملت ايران بايد لغو شود. سياستمداران بر اساس منافع خود ممكن است حرف هاي ضد و نقيضي هم بزنند اما بايد ببينيم در عمل چه خواهند كرد. در ايران هم تعدادي مخالف و موافق وجود دارد كه حق هم دارند نظر خود را ابراز كنند. اما نظام اركاني دارد كه طبق قواعدي خاص تصميم گيري مي كند و هشيارانه به مسائل نگاه مي كند. نبايد بدبين باشيم و نبايد هم زيادي خوشبين باشيم.

توكلي با تاكيد بر لزوم حفظ هوشياري و رصد كردن رفتارهاي عيني و واقعي مقام هاي كاخ سفيد، افزود : در چارچوب معقولي ما مي توانيم به راه حلي برسيم كه با حفظ منافع ملت ايران دنيا روشن كنيم، يعني پرده اي كه جلوي دنيا كشيده اند را كنار بزنيم تا معلوم شود كه ما قصد ساخت سلاح هسته اي نداريم.
وي در باره دليل تعيين زمان بندي در باره مذاكرات از سوي آقاي روحاني گفت: ما كه اشتياق خاصي به ذات مذاكره نداريم، آن هم با كساني كه اين قدر به ما و ملت ايران ظلم و جفا كرده اند. فقط به منظور دستيابي به نتيجه، مذاكره مي كنيم. اگر قرار باشد كه دائما وقتمان صرف شود و معطل بمانيم، به مصلحت كشور نيست. به اين ترتيب اگر طبق ادعاهايشان، آن ها واقعا به دنبال حل مساله باشند و صداقت داشته باشند، آثار اين مساله خيلي زود مي تواند مشخص شود و حتي زودتر از سه ماهه مي توان شاهد آثار آن بود.

نماينده مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: البته سه ماهه همه چيز حل نمي شود، اما آثار آن معلوم مي شود و همين براي ادامه راه كافي است. اما اگر قرار باشد آن ها كار را كش دهند و بهانه تراشي كنند، معلوم مي شود كه مذاكره براي مذاكره و اتلاف وقت است و ما اهل اتلاف وقت نيستيم. وي در باره موضع ايران در صورت به نتيجه نرسيدن مذاكرات خاطرنشان كرد: هر چيزي ممكن است، ما تعهدي نداريم، متناسب با رفتاري كه آن ها پيشه كرده اند، رفتار كنيم؛ ما متناسب با شرايط تصميم مي گيريم. همين احتمالي كه شما مطرح مي كنيد هم امكان پذير است.

نگاه مجلس به دیپلماسی دولت روحانی مثبت است

توكلي در باره موضع مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با سفر رئيس جمهوري به نيويورك گفت :مجلس جاي اختلاف نظر است، اما برداشت عمومي مجلس مثبت است، همان طور كه در جامعه نيز اختلاف نظر هست، مثلا دانشجويان به فرودگاه مهرآباد رفتند و در مراسم استقبال از روحاني، اعتراض داشتند، به نظر من حق آن هاست كه اعتراض كنند. البته مسائلي هم پيش آمد كه قانوني و خوشايند نبود، من آن ها را تاييد نمي كنم و محكوم مي كنم. اما نفس اين كه دانشجويان اعتراض مي كنند، حقشان است. زيرا كشور ما، كشوري چندصدايي است نه كشور تك صدايي. در مجلس هم كه نمايندگان همين ملت هستند، همين شرايط وجود دارد اما فضاي عمومي مجلس، مثبت و به نفع مجموعه حوادث است. در جمع، معدل، مثبت تلقي مي شود.

وي در باره نظر فرمانده سپاه و توصيف «اشتباه تاكتيكي» در باره مذاكره تلفني روحاني و اوباما گفت: سپاه سازماني نظامي است اما بسيار سياسي است، حق هم دارد كه سياسي باشد. براي اين كه نقشي اساسي در بقاي انقلاب داشته است و طبق قانون اساسي هم اين حق را دارد، فقط توي دسته بندي ها شركت نمي كند، آن فرمانده محترم سپاه، اين اقدام را يك اشتباه تاكتيكي دانست، به نظر من چيز غريبي نيست، ولي در نهايت سپاه چون مطيع مقام ولايت است، وقتي كه اصل كار را رهبري قبول دارد، همراهي مي كند، گرچه انتقاد از تاكتيك، اشكالي هم ندارد. آدم مي تواند كاري را قبول داشته باشد، اما تاكتيك اجراي آن را قبول نداشته باشد. به نظر من جاي تعجب نيست و مشكلي پيش نمي آورد.

آثار تماس تلفنی روسای جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مثبت است


توكلي نظر خود درارتباط با تماس تلفني روساي جمهوري ايران و آمريكارا نيز اينگونه بيان كرد: من در مجموع، آن را مثبت ارزيابي مي كنم، فكر مي كنم وقتي كه با آن مقدماتي كه عرض كردم آمريكا از مواضع رسمي چند دهه اي خود كوتاه مي آيد و ابراز تمايل مي كند، بايد به اين تمايل پاسخ داد، در آن صورت، از دو حال خارج نيست، يا اين كه آن ها در عمل نشان مي دهند كه درست عمل مي كنند و پاي كار ايستاده اند تا مشكل را حل كنند، كه در اين صورت، مسلم است كه اين مساله به نفع ايران است و موقع شناسي مسئولان نظام را ثابت مي كند. يا بدجنسي مي كنند و رفتاري جز گفتارشان در پيش مي گيرند كه در آن صورت هم به نفع استدلال ايران است كه تاكيد دارد اين ها قابل اعتماد نيستند.

وي تاكيد كرد: در داخل ايران، عده اي هستند كه به ظاهر زودتر راضي مي شوند، در اين صورت، اين افراد به كساني كه آمريكايي ها را غيرقابل اعتماد مي دانستند، مي پيوندند و اتحاد داخلي را تشديد مي كند و اين مساله به نفع نظام تمام مي شود در نتيجه ما در اين شرايط نمي توانستيم، اين مساله را رد كنيم. واضح است كه چرا اين اتفاق مي افتد، زيرا ايران از نظر داخلي و خارجي در شرايط قدرتمندي قرار دارد.

توكلي خاطرنشان كرد: از نظر خارجي در شرايطي كه در همه منطقه مشكل وجود دارد، ايران همه جا نقش دارد و مجبورند نقش كشورمان را بپذيرند. از نظر داخلي هم درست در شرايطي كه در مصر كه كشور بزرگ و باسابقه عرب است، دولت قانوني با كودتا سرنگون مي شود، در همان زمان در ايران انتخابات برگزار مي شود و افكار مختلف نامزد دارند و اين ها خيلي صريح حرف هاي خود را به يكديگر مي زنند، آخر سر هم مردم به كسي راي مي دهند كه چند دهم درصد از حدنصاب بالاتر است و خيلي راحت بر سر كار مي رود و قدرت را در دست مي گيرد و مردم ابراز خرسندي مي كنند.

وي افزود: وضع مصر را با ايران در اين شرايط مقايسه كنيد، اين نشان دهنده اقتدار ايران در داخل و خارج است. البته به خاطر برخي ضعف داخلي و سوء تدبيرها و مديريت ها و همچنين مشكلات اقتصادي .. ما به خاطر فشارهاي تحريم، دچار مشكلات اقتصادي هستيم، اما آيا كشورهايي كه با آمريكا دوست هستند، مشكلات اقتصادي ندارند؟

وي گفت: سي سال است كه بدون آمريكا زندگي كرده ايم و نسبت پيشرفتمان خيلي بيشتر از برخي كشورها بود كه با آمريكا رابطه داشتند. بنابراين من فكر مي كنم بايد اين فرصت را مغتنم مي شمرديم، حالا اين كه مثلا مقدمات را چه كسي فراهم كرد، من حرف آقاي روحاني را در قبال رايس و مقامات آمريكايي مي پذيرم، اين ها مهم نيست، مهم آن است كه اتفاقي جديد افتاده است كه مي تواند منشا حركتي جديد جديد براي ازسرگيري روابط ايران و غرب با حفظ مواضع و مباني باشد ، شايد هم اين اتفاق تا چند ماه ديگر متوقف گردد و ثابت شود كه همان طور كه ما همواره گفته ايم، رندانه برخورد مي كنند.

تحریم ها در تمایل ایران برای گفت و گو بی اثر بوده است

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در باره اظهارات برخي مقام هاي آمريكايي مبني براينكه تحريم هاو مشكلات داخلي ايران را ناگزير به سمت گفت و گو كشانده است، تاكيد كرد: سياستمداران واشنگتن فكر مي كنند كه تمام مشكلات ايران ناشي از سخت گيري هاي آنهاست و اگر رابطه با آمريكا برقرار شود، همه مشكلات ايران حل مي شود. اگر اين ادعاي سياستمداران كاخ سفيد صحت داشته باشد كه در ايران انقلاب نمي شد زيرا آمريكا در دوران شاه پايگاه و ۴۵ هزار مستشار نظامي در ايران داشت و شاه امر و نهي آنها را اجرا مي كرد ولي فقر، فلاكت، ذلت و بيچارگي در اين كشور موج مي زد، پس صرف رابطه با آمريكا مسائل و مشكلات را حل نمي كند.

وي افزود: مساله ديگر اينكه افرادي در آمريكا فكر مي كنند كه خدا هستند و اگر اراده كنند، همه چيز دگرگون مي شود و اگر تهران را تحريم كنند، ايران بدبخت و بيچاره مي شود و هيچ كاري نمي تواند انجام بدهد كه اين اعتقاد غلط است. توكلي گفت: هدف آمريكا از تحريم منكوب و زمين گير كردن ايران بود و به مرور زمان حلقه تحريم را تنگ تر كرد؛ ولي نتوانست كاري از پيش ببرد و مسئولان تندرو و افراطي آمريكا معتقد بودند كه با تنگ تر كردن حلقه تحريم ها مي توانند ايران را تسليم كنند؛ ولي اين اتفاق نيفتاد.

وي تاكيد كرد: از طرف ديگر برخي مسئولان آمريكا نيز معتقدند حالا كه از تنگ تر كردن حلقه تحريم ايران نتيجه اي نگرفته اند، لااقل فرصت را از دست ندهند. هر دو اين فكر و اعتقاد در آمريكا وجود دارد و باراك اوباما الآن نماينده فكر دوم است و حالا بايد ديد كه كدام فكر بر ديگري غلبه خواهد كرد كه متعاقبا نتيجه نيز متفاوت خواهد بود. مردم ايران نيز مي دانند كه همه مسائل از طريق رابطه با آمريكا حل نمي شود و همه مشكلات ناشي از عدم رابطه با آمريكا نيست. آمريكا يي ها به آرزوي خود در زمين گير كردن ايران نخواهند رسيد و كشورمان قدرت ايستادگي را دارد.

دولت یازدهم امید برای بهبود شرایط اقتصادی را افزایش داد

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با وضعيت اقتصادي و ثبات نرخ ارز در ايران گفت: با روي كارآمدن دولت جديد اميدي براي مثبت شدن شرايط پيدا شده است كه اين اميد در انتظارات اثر مي گذارد و رفتار توليد كنندگان و مصرف كنندگان را تحت تاثير قرار مي دهد. وي افزود: در دولت قبلي گرفتاري ارزي پيدا كرديم كه سوء مديريت و سوء تدبير در اين گرفتاري خيلي دخيل بود، تحريم ها هم به آن دامن زد و ما با انتظارات منفي مواجه شديم يعني مردم فكر مي كردند كه فردا بدتر از امروز خواهد بود.

وي خاطرنشان كرد: انتظارات منفي تورم را تشديد مي كند زيرا اگر مردم فكر كنند كه فردا بدتر از امروز خواهد بود، تقاضايشان را جلو مي اندازند و بدين ترتيب ميزان تقاضا زياد مي شود و فروشنده نيز عرضه را عقب مي اندازد چون اگر فردا بفروشد، بيشتر سود مي كند، لذا شكاف زيادتر و تورم تشديد مي شود. توكلي افزود: وقتي آقاي روحاني دولت را به دست گرفتند، اميد جديدي پيدا شد زيرا اكثرا از دولت قبلي راضي نبودند و همينكه تيم جديدي روي كارآمدند. اين اميد باعث مي شود فردي كه فكر مي كند فردا بهتر از امروز است، تقاضايش را كم مي كند و فروشنده نيز عرضه اش را زياد مي كند تا بيشتر سود كند و نتيجتا شكاف عرضه و تقاضا كم مي شود و نرخ ها كاهش مي يابد. اين اتفاق در بازار ارز افتاد و من در نموداري كه به مردم نشان دادم، نرخ ارز در حال كاهش بود.

وي بيان كرد: آقاي سيف(رئيس كل بانك مركزي) كه مسئول حفظ ارزش پول ملي است، نبايد دخالت مي كرد زيرا آثار رواني حوادث بايد خودش را نشان مي داد و خريداراني كه وارد كننده نبودند، مريض نداشتند، نمي خواستند دارو بخرند و دانشجو نداشتند و در واقع تقاضاي واقعي نداشتند بلكه به بازار ارز مي آمدند تا ارزش دارايي هاي خود را حفظ كنند يا فرار سرمايه انجام بدهند يا سفته بازي كنند.

نماينده مجلس شوراي اسلامی گفت: اين افراد در صورت انسداد مثبت ارز از بازار خارج مي شوند زيرا آينده به نفعشان نيست. حذف اين افراد از بازار ارز ما را به بازار واقعي نزديك مي كرد و ما بايد اجازه مي داديم كه سقوط ارز ادامه پيدا مي كرد و ارز بدون دخالت دولت به ثبات مي رسيد و تقريبا به قيمت بازار مي رسيد با اين حال در آن شرايط نمي توانستيم بگوييم كه ارز به قيمت بازار رسيده است زيرا بازار ارز ايران تحت تاثير اقدامات دولت قرار دارد و بزرگترين عرضه كننده ارز به بازار ايران دولت است و تقريبا بزرگترين مصرف كنندگان نيز شركت هاي دولتي هستند بنابراين وقتي بازار رقابتي نيست و انتظارات كار خودش را انجام مي دهد و نرخ ارز را پايين مي آورد، چرا بايد نگران باشيم.

وي يادآور شد: دولت بايد تقاضاي كاذب و حملات سفته بازانه را حذف مي كرد و وقتي نرخ ارز پايين مي آيد، پس چرا دولت مانع شد اما خوشبختانه نرخ تورم پس از حدود ۱۷ ماه سير صعودي براي اولين بار از ۵ / ۳۹ درصد در ماه گذشته به ۳۶ درصد كاهش يافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقاي توكلي هر روز يك مطلب مي گويد!