پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

گپ‌وگفت با مرشد ابوالفضل ورمزیار+فیلم

دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 316608
نقال «علی‌نامه» می‌گوید که این نمایشنامه نقطه عطف کارهای من بوده و توانستم آن را در لیالی قدر در کربلا، نجف و حتی آلمان اجرا کنم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مرشد «ابوالفضل ورمزیار» نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر صحنه‌ای با بیش از پانزده اثر نمایشی است که تجربه بد دوران تحصیل باعث شده تا چند سالی کار نقالی و نمایشنامه‌نویسی را دیر آغاز کند، با این حال الان در حوزه کاری خود موفق و برجسته است.

وی طراح هنری و ابداع کننده نخستین ارابه نمایش‌های ایرانی است و می‌گوید بهترین تجربه نقالی‌اش از کشورهای دیگر دنیا مربوط به نروژ و اتریش می‌شود.

«علی‌نامه» یکی از مهمترین کارها و شاهکارهای مرشد ورمزیار است که خودش آن را نقطه عطف کارهایش محسوب می‌کند و آن را در کربلا و نجف و حتی آلمان در ایام لیالی قدر اجرا کرده است.

شاهنامه‌خوان برگزیده مراسم ثبت ملی نقالی (سال ۲۰۱۰) در مشهد مقدس و همایش نقالان سراسر کشور (سال ۲۰۱۱) تهران، دو عنصر مهم پایداری ایرانیان را توجه به ملیت و مذهب می‌داند، این دو بال‌های پرواز ما هستند.

ساز تخصصی «ورمزیار» دف است و می‌گوید که از بچگی پدرش با موسیقی مخالف بوده ولی مادرش مشوق او شده و بنابراین در منزل به طور پنهانی دف می‌نواخته است.

وی که چند اثر نمایشی درباره سلمان محمدی (فارسی)، عمار ، اندلس و ... نگاشته است، کمک‌حال همسرش در منزل نیز هست و می‌گوید که غذاهای خوشمزه‌ای می‌پزد و حتی لباس‌هایش را خودش می‌دوزد.

روحیه بسیار شوخ این مرشد از یک سو اما جدیتش برای داشتن سبک خاص فکری و اندیشه‌ای او بسیار حایز اهمیت است، وی معتقد است که ما اساتید بزرگی در حوزه‌های هنری داریم اما نباید از کسی تقلید کنیم و باید سبک خودمان را داشته باشیم از آنها هم یاد بگیریم.

وی به اجرای نقالی‌ها و شاهنامه‌خوانی در کشورهای اتریش، چک، آلمان، عراق، نروژ، فرانسه، قزاقستان و ... پرداخته و اجرای ابداعی نقالی به همراه ضرب زورخانه‌ای و اجرای نقالی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی داشته و می‌گوید به نسبتی که از انگلیسی‌ها متنفر است زبانشان را به خوبی می‌داند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *