پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۰

بسته اصلاحات را من تدوین کردم نه اوجالان

يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 316413
نخست‌وزیر ترکیه با رد انتقاد مخالفان درباره بسته پیشنهادی اصلاحات دموکراتیک که قرار است فردا، دوشنبه علنی شود، گفت که این اصلاحات توسط عبدالله اوجالان ارائه نشده و پروژه‌ای است که دولت ترکیه آن را پیشنهاد داده است.
به گزارش جهان، رجا به نقل از روزنامه حریت نوشت: رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه از احزاب مخالف به خاطر داشتن "رفتار خصمانه" در قبال هرگونه اصلاحات از زمان روی کار آمدن حزب حاکم عدالت و توسعه انتقاد کرد و گفت: با هرگونه اصلاحاتی که ما طی ۱۱ سال گذشته انجام داده یا طرح کردیم، افرادی بوده‌اند که مخالفت خود را با آن‌ها ابراز کنند. به احتمال زیاد هم آن‌ها با بسته اصلاحات دموکراتیک که فردا علنی می‌شود، مخالفت خواهند کرد. در ۱۱ سال گذشته هرگاه که ما گامی رو به جلو برداشته‌ایم، افرادی بوده‌اند که خواستند مانع فعالیت ما شوند.

اردوغان در ادامه افزود: مخالف ما غرب نیست چرا که آن‌ها از اقدامات اصلاحی ما حمایت می‌کنند و ما هم از این رفتار غرب استقبال می‌کنیم.

نخست وزیر ترکیه با "تاریخی" خواندن این بسته اصلاحات دموکراتیک گفت: علنی کردن این اصلاحات باعث می‌شود تا راه به سوی دموکراسی در ترکیه گشوده شود. ما این بسته را برای این منظور علنی می‌کنیم که دورنمای آزادی را هرچه بیشتر گسترده می‌کند و راه را برای اقتصاد، دموکراسی و برادری می‌گشاید.

پس از آغاز ناآرامی ها در ترکیه از ۵ ماه کذشته ، دولت این کشور تلاش کرد با تدوین بسته اصلاحات دموکراتیک شرایط را برای ایجاد فضای باز سیاسی و اجتماعی فراهم آورد.

البته با اعلام برخی مفاد طرح اصلاحات جدید دولت، علویان و کردهای سوریه مخالفت خود را با سیاست های جدید اردوغان اعلام کردند و آن را ناکافی دانستند.

با این حال رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه در تلاش هستند با انجام این اصلاحات مقدمات پیروزی خود در انتخابات محلی این کشور که قرار است ۶ ماه دیگر برگزار شود فراهم آورند .

این انتخابات از آن جهت مهم است که جهت گیری های سیاسی مردم این کشور را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به تصویر می کشد.

برخی از رسانه های ترک به نقل از نزدیکان اردوغان گفته اند که وی قرار است در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حاضر شود.

رئیس جمهور ترکیه عالیترین مقام سیاسی کشور ترکیه است. البته با توجه به نظام پارلمانی در جمهوری ترکیه مقام ریاست جمهوری ترکیه بیشتر یک مقام تشریفاتی است، اما قانون اساسی ترکیه اختیاراتی همچون حق وتوی مصوبات پارلمان و انتصاب مقام‌های دولتی از جمله قضات و رؤسای دانشگاه‌ها را به او بخشیده است. او در عین حال فرمانده کل قوا نیز محسوب می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *