سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

محمدابراهیم امین رئیس‌کل بیمه‌مرکزی‌شد

چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 310935
سخنگوی هیئت دولت، تصویب افزایش سرمایه شرکت ملی نفت و تعیین رئیس بیمه مرکزی را مهم‌ترین مصوبات امروز جلسه هیئت دولت عنوان کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدرضا نوبخت سخنگوی دولت در پایان جلسه امروز و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مصوبات جلسه امروز هیئت دولت گفت: اصلی‌ترین مصوبه امروز جلسه هیئت دولت افزایش سرمایه شرکت ملی نفت بود که با تصمیم اعضای هیئت دولت به تصویب رسید.

وی همچنین از انتصاب محمد ابراهیم امین به سمت ریاست کل بیمه مرکزی ایران خبر داد.

نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به مصوبه دیگر امروز جلسه هیئت دولت گفت: هیئت دولت توانست در خصوص ۲۰ مورد از طرح‌های مطرح در مجلس شورای اسلامی که از سوی نمایندگان محترم ارائه شده بود و یک موضع واحد و کارشناسی نسبت به آنها اعمال می‌کرد، نظر کارشناسی خود را مشخص کند و دستگاه‌های ذیربطی که باید از نظر تعیین شده مجلس در دولت دفاع کنند، آن هم معین شد.

وی درباره ماهیت این طرح‌ها گفت: بیان جزئیات آنها خارج از حوصله است ولی اغلب شامل طرح‌هایی می‌شود که هم‌اکنون در مجلس جاری است و می‌توانید آنها را از دستور کار جاری مجلس بگیرید.

سخنگوی دولت درباره اینکه آیا طرح‌ها شامل لوایحی می‌شود که از سوی مجلس و یا شورای نگهبان خلاف قانون اساسی تشخیص داده شده است، گفت: خیر این طرح‌ها تنها به مسائلی بر می‌گردد که هم‌اکنون در دستور کل مجلس قرار دارد.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات اصلاحیه بودجه سال ۹۲ و اینکه آیا قرار است ما کاهشی در میزان بودجه داشته باشیم گفت: آنچه که در قانون بودجه سال ۹۲ مطرح شده است، قابل تحقق نیست و عملکرد سال گذشته مجلس و بودجه پنج ماهه سال ۹۲ به صراحت آن را نشان می‌دهد.

وی افزود: بر این اساس ما باید یک رقم واقع‌بینانه را در دست داشته باشیم که بتوانیم روی آن حساب کنیم. اگر بر مبنای ۲۱۰هزار میلیارد تومان باشد تمام دستگاه‌های اجرایی می‌رود و تعهد ایجاد می‌کنند و ما در ماه‌های پایانی متوجه می‌شویم که این مقدار تعهد ایجاد شده قابل تأمین نیست و اگر نکنیم مجبور می‌شویم تأمین منابع کنیم راحت‌ترین راه تأمین منابع استقراض از بانک مرکزی است که به معنای وارد کردن پول پرفشار است که تورم و پایه پولی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: این تورم ۴۴درصدی امروز که از کرات دیگر که نیامده است این هم حاصل تصمیم‌گیری‌های سال گذشته است که هیچ فردایی نداشته است غیر از برخی آثار روانی که در کوتاه‌مدت خود را نشان می‌دهد بقیه تصمیمات آثار خود را در درازمدت نشان می‌دهد.

نوبخت گفت: ما تعهد کرده‌ایم که نگذاریم تورم افزایش پیدا کند. از این رو باید تمام تصمیماتی که منجر به کاهش تورم می‌شود را انجام دهیم یکی از آنها همین است اگر مجلس محترم با نظر کارشناسی با این لایحه دولت مواجه شود ما می‌توانیم عوامل ورودی تورم را مسدود کنیم.

وی افزود:‌ آنچه که در اصلاحیه لایحه بودجه سال ۹۲ مطرح شده بود این است که سقف هزینه‌های بودجه را به میزان ۲۱۰هزار میلیارد تومان که منابع قابل اطمینان است پائین بکشیم. البته منابعی که در بودجه است ۱۴۰هزار میلیارد تومان است. ۱۰هزار میلیارد تومان از این بودجه یک منبع اضافه کرده‌ایم تا مجبور نشویم میزان هزینه‌ها را و منابع را از حد معینی پائین‌تر بکشیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد:‌ این ۱۰هزار میلیارد تومان هم صرفاً برای طرح‌های عمرانی است که هم‌اکنون بیش از سه میلیون خانوار از این محل ارتزاق می‌کنند و اگر منابع دولت کاهش پیدا کند از طرح‌های عمرانی این کاهش انجام می‌شود و این به معنای کاهش حقوق و مزایای کسانی که در بخش خصوصی کار می‌کنند و خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است.

نوبخت گفت:‌ اصلاحیه که ما به بودجه داده‌ایم کاملاً منضبط است و سبب می‌شود همه دستگاه‌ها در بحث بودجه کاملاً منضبط باشند. من اطمینان دارم همکاران ما در هیئت محترم وزیران همه هم‌پیمان شدند که منافع ملی را ببینند و نه منابع بخشی خود را و به همین جهت خود آنها پذیرفته‌اند که کاهش سقف منابع بودجه‌ای را قبول کردند.

وی افزود: همه اعضای هیئت وزیران این نکته را قبول کردند که اگر ما می‌خواهیم یک بودجه منضبط داشته باشیم نباید دستگاه‌ها را فراخ کنیم. در هر صورت این کارشناسی قوی‌ای روی این طرح صورت گرفته است و من تردید ندارم با توجه به اینکه نمایندگان خیرخواه اقتصاد کشورند این کار را می‌کنند. به این طرح رأی مثبت می‌دهند و اگر به فوریت آن رأی ندادند کاملاً قابل توجیه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *