جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۲
۱

پیام ایران اوباما راازحمله به‌سوریه بازداشت

سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 310736
برای بسیاری این سوال مطرح است که چه شد، آمریکا از تهدید خود در حمله به سوریه عقب‌‌ نشینی کرد و ایرانی‌ها توسط جفری فلتمن و سلطان قابوس چه پیغامی برای «اوباما» فرستادند که اینگونه وی را در حمله به سوریه مردد کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» در یادداشتی به قلم «محمد صادق الحسینی» به سفر «جفری فلتمن» و «سلطان قابوس» و تهدیدات «باراک اوباما» در حمله به سوریه اشاره و تاکید می‌کند، هرکس تصور کند، «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس به خاطر احترام به خواست پارلمان این کشور از حمله به سوریه در کنار آمریکا منصرف شده، در اشتباه است!

همچنین هرکس تصور کند که اسرائیل در خصوص عدم حمله به سوریه مقابل خواست آمریکا سر فرود آورده، در اشتباه است!

همچنین کسی که فکر کند که اوباما به خاطر احترام به کنگره و بازی دمکراسی از حمله به عقب نشینی کرده، و کاملا در اشتباه است!

نه، اصلا چنین نیست. در این خصوص باید درباره محتوای پیام‌هایی سوال کنید که ایرانیان به «جفری فلتمن» و «سلطان قابوس» ابلاغ کردند که به صورت تصادفی همزمان به تهران سفر کردند، سوال کنید؟!

ایرانیان به جفری فیلتمن گفتند: اگر رئیس جمهورت درباره کنفرانس «ژنو ۲» جدی است، پس باید به دمشق بروی و با «فیصل المقداد» مذاکره و گفت‌وگو کنی و پس از آن رئیس جمهورت در راس همه از «بشار اسد» برای حضور در این کنفرانس دعوت کند. نقطه سر خط!

ایرانیان همچنین به سلطان قابوس گفتند: اگر می‌خواهی مانع وقوع جنگ‌ شوی و از تبعات و بازتاب‌های آن در آب‌های گرم خلیج فارس دور باشی، همان‌گونه که تا پیش از این چنین بوده، باید به دوستان خود در لندن و واشنگتن بفهمانی که باید دریابند که دمشق نیز به «بنت الجبیل» و به عنوان خط اول دفاع از جبهه مقاومت افزوده شده است.

اینگونه بود که مشورت‌ها و رایزنی‌ها و تماس‌ها از سر گرفته شدند و این زانوهای اوباما را به لرزه درآورده و موجب شدند، در برابر دمشق سرخم کرده و به بهانه دموکراسی تلاش کرد، از این مخمصه راه نجاتی برای خود بیابد.

در زمین هیچ چیز اتفاقی روی نمی‌دهد، چراکه مفهوم تصادفی بودن با قوانین حاکم بر جهان در تعارض است.

اما چرا حرف و حدیث‌ها درباره حوادث سوریه و شکل گیری سایکس – پیکو جدید یا سایکس- پیکو ۲ همچنان ادامه دارد و حتی در این اواخر افزایش نیز یافته است.

و همچنان به تبلیغ بسیار درباره نشست ژنو ۲ ادامه داده و گفتند که ممکن نیست، این نشست با موفقیتی همراه شود، مگر اینکه طرف‌های درگیر در سوریه یعنی معارضان و نظام در کفه ترازوی برابر و مساوی قرار گرفته باشند.

در این میان برخی درباره باقی ماندن «اخضر ابراهیمی»، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه در سمت خود سوال کردند، در حالی‌که وی تقریباً به طور کامل از تاثیرگذاری بر صحنه تحولات سوریه خارج شده بود.

برخی در پاسخ به این سوال می‌گویند که او همچنان بر تحقق رویایش درباره نشست «طائف ۲» شرط بندی می‌کند و آن را تنها راه حل بحران سوریه می‌داند و در این راه از سوی طرف‌‌های بین المللی که در بحران سوریه دخالت دارند، حمایت می‌شود؛ طرف‌هایی که تلاش می‌کنند، به گونه‌ای در سوریه عمل کنند که هیچ یک از طرف‌های درگیر در بحران بر دیگری پیروز شود تا معادله نشست ژنو ۲ همان‌گونه برگزار شود که آمریکا خواهان آن است، یعنی عدم بقای «بشار اسد» در قدرت پس از پایان دوره ریاست جمهوریش در بهار سال ۲۰۱۴ میلادی!

و ناگهان آنچه که جامعه بین المللی خوانده می‌شود و اغلب مقصود از آن آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل است، تصمیم می‌گیرد که به سوریه حمله کند و اعلام می‌کند که هدف از این اقدام وارد آوردن ضربه به ستون فقرات ارتش سوریه است!

آیا این بدین معناست که ما به پایان بن بست میان طرفین درگیر در بحران سوریه رسیده‌ایم، گروه‌های مسلحی که به نمایندگی کشورهای دشمن سوریه در این کشور می‌جنگند و نظام سوریه. این تصمیم به این معنا بود که دشمنان سوریه به این نتیجه رسیده‌اند که باید از دست نشاندگان و مزدوران خود چشم پوشی کنند و خود وارد عمل شوند تا مرحله نفس گیر بحران سوریه برای فراهم کردن مقدمات سایکس – پیکو ۲ آغاز شود؟!

حتی تا این اواخر نگرانی‌های بسیاری وجود داشت، از اینکه مبادا روسیه در دام نیرنگ جدید جامعه بین المللی بیافتد، نیرنگی نه مانند آنچه در عراق یا لیبی شاهد آن بودیم. بلکه از این نوع که روس‌ها بپذیرند، در مقابل حفظ نفوذ خود در سوریه از بشار اسد چشم پوشی کنند و داستان دروغین استفاده از سلاح شیمیایی از سوی نظام سوریه را بپذیرند و به این طریق با نسخه آمریکایی در نشست ژنو ۲ حضور یابند!

و در آن هنگام تصمیم به حمله‌ای محدود به سوریه بگیرند، با توجیه این امر که این ضربه دمشق را ساقط نخواهد کرد، بلکه تنها بشار اسد را در موضع تضعیف شده در کنفرانس ژنو ۲ بنشاند و این چیزی است که ایران هیچ‌گاه به آن راضی نمی‌شد و به همین دلیل تهران اعلام کرد که سوریه (شام) خط قرمز ماست و هرکس بخواهد وارد این سرزمین شود ویا به آن تجاوز کند، گور خود را با دست خود کنده است و این موضوعی است که «ژنرال قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بر آن تاکید کرد!

همزمان «ژنرال علی جعفری»، فرمانده نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در سخناین از تبدیل شدن سوریه به ویتنامی جدید سخن گفت و تاکید کرد که این بار بهای این جنگ محو ونابودی رژیم صهیونیستی است و این بدین معنی بود که ایران تصمیم گرفته با مقوله سایکس پیکو ۲ در ویتنام ۲ مقابله کند!

این قضیه در علم ژئو استراتژیک چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

این بدین معناست که آب‌های دریای مدیترانه درحال حاضر به آب‌های عربی اسلامی محور مقاومت تبدیل شده و همه نعمت‌های آن مانند نفت و گاز و جایگاه استراتژیک آن، به خط مقدم جبهه مقاومت سیاسی تبدیل شده است!

آیا واشنگتن می‌تواند، این تغییر ژئو استراتژیک خطرناک‌تر را پس از اذعان به پای گذاشتن ایرانیان به آب‌های دریای مدیترانه بپذیرد؟!

یا اینکه آمریکا از یک سو تحت فشار ژنو ۲ با نسخه روسی و ایرانی آن است که به معنای تثبیت و افزایش نفوذ ایران در منطقه است و از سوی دیگر خود را در برابر ورود به باتلاق ویتنام ۲ می‌بیند که باعث می‌شود، بزرگ‌ترین و مهمترین بازنده این جنگ باشد و مهمترین پایگاه های نفوذی خود در دریای مدیترانه را از دست بدهد تا از طریق آن پایان اسرائیل را رقم بزند و فعالیت امپراتوری خود در آب‌های دریای مدیترانه را برای همیشه به حالت تعلیق درآورد!

اینجا بود که اوباما همان طور که جمع وسیعی از فعالان در شبکه‌های ارتباط جمعی گفته‌اند، تصمیم به تامل در اقدام خود کرد و این گفته را لاجرم بر زبان آورد که اگر کنگره بپذیرد و موافقت کند، همین الان به سوریه حمله خواهم کرد!

اما واقعیت این بود که «باراک حسین اوباما» در تنگنایی بزرگ گیر کرده بود و به این نیرنگ پناه آورد که «درست است که جنگ و صلح دست من است، اما من دمکراسی را ترجیح می‌دهم و به سوی کنگره باز می‌ گردم و با آن مشورت می‌کنم».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شير مردي هستي حاج قاسم سليماني