يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

وزیر علوم چگونه فردی باید باشد...

سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 310700
مدیران دوره اصلاحات نمی‌‌توانند نقطه اتصال و اتحاد اساتید دانشگاه باشند و توان برآورده‌سازی مطالبات عموم دانشگاهیان را نیز ندارند و عزل و نصب‌های عجولانه و جهت‌دار سرپرست فعلی وزارت علوم نیز کاملا مؤید همین مطلب است.
به‌ گزارش جهان، احمد چلداوی رئیس دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت و دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید در یادداشتی به بیان ویژگی‌های وزیر علوم پرداخته است.

متن کامل این یادداشت که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت، به شرح ذیل است:

* دانشگاه؛ عاملی در موفقیت یا عدم توفیق دولت‌ها


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌هایی است که با بیشترین جوانان آگاه و پرشور این مرز و بوم سروکار دارد که همین امر ضمن ایجاد بستر مناسب برای کارهای بزرگ علمی و فرهنگی، پتانسیل هیجانات و رفتارهای مغایر شأن دانشگاهی را در دانشگاه‌ها زیاد می‌کند.

بدون شک این وزارتخانه در تعیین مقدرات آینده کشور و در موفقیت و یا عدم موفقیت هر دولتی نیز می‌تواند نقش تعیین کننده ایفاء کند؛ همه دلسوزان انقلاب و نظام و خدمت‌گزاران مردم بر این نکته متفق هستند که دانشگاه‌ها باید دارای محیطی سالم، پرانگیزه، علمی و دور از هیجانات و دست‌اندازی‌های گروه‌های سیاسی باشند تا توان تربیت انسان‌های خدمت‌گزار، مسئول، متخصص و متعهد مطابق با اهداف عالیه نظام را داشته باشند.

با استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره)، امکان به سرانجام رساندن کارهای بزرگ علمی، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی در کشور تنها هنگامی امکان‌پذیر است که وزارت علوم در جایگاه واقعی خود قرار داشته باشد و از استفاده ابزاری به وسیله صاحبان ثروت و قدرت در امان باشد.

* نگرانی جامعه دانشگاهی از توقف روند پیشرفت علمی کشور


آنچه اکنون همه مریدان و دلسوزان نظام مقدس اسلامی در دانشگاه‌ها اعم از استاد و دانشجو و کارمند را نگران کرده است، احتمال توقف این روند رو به پیشرفت و یا حتی عقب‌گرد در این عرصه است.

نکته مهم این است که در حال حاضر و با توجه به اوضاع بین المللی، کشور اسلامی ما بیش از هر وقت دیگر به آرامش در عرصه سیاسی و وحدت کلمه و اتحاد همه اقشار مملکت نیاز دارد.

با توجه به این شرائط حساس لازم است کلیه اقشار این امت بزرگ با هر گرایش و منش سیاسی، در مسیر حفظ نظام و انقلاب و تحت رهبری واحد مقام معظم رهبری به حرکت بالنده خود برای رسیدن به اهداف مقدس نظام ادامه دهند.

علیرغم ضربه مخربی که فتنه ۸۸ بر جوّ دانشگاه‌ها وارد آورد، خوشبختانه اکنون جوّ دانشگاه‌ها با حفظ آرامش در حال حرکت به سمتی است که در آن برادری و همدلی میان گرایشات مختلف سیاسی در راستای تحقق هدف مشترک که همان سرافرازی نظام و خدمت به امت بزرگ اسلامی و حتی بشریت است، بیش از پیش بارز می‌شود.

اکنون همه دانشگاهیان علیرغم سلایق مختلف سیاسی، در فکر ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها و انجام هر چه بهتر وظایف دانشگاهی خود و تحقق دانشگاهی به‌معنای واقعی اسلامی هستند که این همان مطالبه همیشگی رهبر معظم انقلاب از دانشگاهیان است؛ پس هر گونه خدشه در این حرکت بالنده و پر افتخار از طرف قاطبه دانشگاهیان ناپذیرفتنی است.

* ویژگی‌های موردنظر دانشگاهیان برای وزیر علوم

بنابر مطالب فوق الذکر، لازم است وزیری برای وزارت علوم انتخاب شود که دارای دو ویژگی مهم زیر باشد؛ اول اینکه باید مقبول قاطبه دانشگاهیان و اساتید دانشگاه‌ها باشد تا بتواند نقش نقطه کانونی اتحاد و توحید کلمه را ایفا کند و دوم اینکه بتواند منویات مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران را در دانشگاه‌ها به اجرا درآورد.

یکی از دلایل عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی قبلی وزارت علوم را نیز می‌توان در همین راستا تفسیر کرد؛ جناب آقای دکتر میلی منفرد - علیرغم احترامی که برای ایشان قائل هستم - مقبول قاطبه اساتید و دانشگاهیان کشور و بالطبع دارای ویژگی اول نبودند.

بنابراین با توجه به تاکید و وعده‌های ریاست محترم جمهوری مبنی بر مشی اعتدالی و برای حفظ انسجام دانشگاه‌ها و تداوم حرکت علمی رو به رشد، لازم است حتما یک چهره فراجناحی، مقبول و بدون وابستگی به یک گرایش سیاسی مشخص، برای تصدی این وزارتخانه مهم انتخاب شود.

* وجود مدیران متعهد و شایسته برای تصدی وزارت علوم

بحمدالله برای این مهم گزینه‌هایی که هم با مشی اعتدالی ریاست محترم جمهوری همخوانی دارند و هم دارای دو ویژگی مهم فوق الذکر باشند، در بدنه این وزارت به وفور وجود دارند.

نگارنده در بین مدیران موفق دانشگاهی چهره‌های شاخصی را می‌شناسد که هم از حمایت اکثریت مطلق اساتید و سایر اقشار دانشگاهی با گرایشات سیاسی مختلف برخوردارند و هم می‌توانند دانشگاه‌ها را در مسیر واقعی که مد نظر نظام مقدس است، هدایت کنند که در صورت تمایل رئیس جمهور، می توان اسامی آنها را در اختیارشان قرار دهم تا با تحقیق از دانشگاهیان و اساتید، حداقل گزینه‌های بیشتری برای انتخاب در پیش رو داشته باشند.

*عدم توانایی مدیران دوره اصلاحات در برآورده‌سازی مطالبات دانشگاهیان


به عنوان یک دانشگاهی که سالیان متمادی و در ادوار مختلف در دانشگاه‌های کشور به تعلیم و تعلم مشغول بوده‌ام، با تمام احترامی که برای مدیران دوره اصلاحات در دانشگاه‌ها قائلم و برخی از آنان جزو دوستان من هستند، عرض می‌کنم که سابقه این مدیران نشان می‌دهد که آنها نمی‌توانند نقطه اتصال و اتحاد اساتید باشند و همچنین توان برآورده‌سازی مطالبه عموم دانشگاهیان و علی الخصوص مقام معظم رهبری را ندارند؛ عزل و نصب‌های عجولانه و جهت‌دار سرپرست محترم فعلی وزارت علوم نیز کاملا موید همین مطلب است.

البته ممکن است برخی از این آقایان هم‌اکنون اصلاح شده و تغییر رویه داده باشند - که انشاءالله همینطور هم هست - اما دیگر شانسی برای جلب اعتماد اساتید و دانشگاهیان به دلیل عملکرد گذشته خود ندارند و لذا معرفی مجدد یک نفر با تفکراتی نشأت‌گرفته از همان مبانی - هر که می خواهد باشد - برای وزارت علوم به مصلحت روند علمی موفق جاری در دانشگاه‌ها نیست؛ ضمن اینکه در صورت عدم رای اعتماد مجدد مجلس می تواند یک نقطه منفی را از همین ابتدای کار در تعامل مجلس و دولت تدبیر و امید ایجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *