سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

رد پای آمریکا در تمام حملات شیمیایی

چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 309410
مجله آمریکایی فارین پالیسی نوشت هرجا سلاح شیمیایی به کار رود رد پای آمریکا دیده می شود.
به گزارش جهان، واحد مرکزی خبر نوشت: پایگاه اینترنتی روسی روس اینفو نت به نقل از مجله آمریکایی فارین پالیسی با اشاره به این موضوع که استفاده از سلاح شیمیایی به مهمترین اتهام مطرح شده علیه مقامات سوریه و بهانه ای برای حمله به این کشور تبدیل شده، چنین می نویسد: صرفنظر از جر و بحثهای پیرامون این مساله و صحت این اتهامات باید یادآور شد متهم کننده اصلی یعنی واشنگتن خودش چندان هم در این زمینه بی گناه نیست و صحبت تنها برسر موارد متعدد استفاده از سلاح شیمیایی در ویتنام نیست. آمریکا نقش بسیار قابل توجهی در حملات شیمیایی عراق به ایران طی سالهای هزار و نهصد و هشتاد تا هشتاد و هشت داشته است. لازم به یادآوری است درآن زمان واشنگتن از عراق حمایت می کرد.

به نوشته مجله فارین پالیسی ، درآن دوران آمریکاییها عملا برای استفاده از مواد سمی علیه ایران به بغداد چراغ سبز نشان داده بودند. براساس این گزارش عراق ابتدا درسال هشتاد و سه ازگاز خردل استفاده کرده است . در سال هشتاد و هفت یعنی زمانی که ایران عملا درحال پیشروی به بصره بود واشنگتن بطور غیرمستقیم در راه اندازی حمله شیمیایی علیه ایران مشارکت کرد. آمریکاییها با تحویل اطلاعات شناسایی درمورد تعداد و محل استقرار نیروهای ایرانی عملا عراق را به ارتکاب جنایت جنگی ترغیب کردند.

فارین پالیسی می افزاید: در مارس هشتاد و هشت بغداد در منطقه حلبچه کردستان از گاز فلج کننده اعصاب استفاده کرد و در آوریل همان سال نیروهای ایرانی در نزدیکی بصره با گاز زارین هدف قرار گرفتند .

ریک فرانکونا سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا که در سالهای هشتاد کاردار نظامی این کشور در بغداد بوده درگفتگو با نشریه آمریکایی اظهار داشته عراقیها طی سال هشتاد و هشت چهار بار از زارین آنهم به مقادیر خیلی زیاد استفاده کرده اند. صحبت بر سر ماههای آخر جنگ است که نظامیان عراقی با تکیه به اطلاعات دریافتی از آمریکا حملات شیمیایی را انجام داده اند. براساس داده های منابع مختلف حدود دویست هزار غیرنظامی ازجمله پنج هزار کرد طی این حملات کشته شده اند. دادگاه ایران این اقدامات را قتل عام نامید و علی حسن المجید پسر عموی صدام را که به خاطر سازماندهی حمله مقصر نامیده شده بود به اعدام محکوم کرد.

علاوه براین آمریکا هر کاری توانسته انجام داده تا مانع محکومیت استفاده عراق از سلاح شیمیایی در سازمان ملل شود و این اقدام با پروتکل سال هزار و نهصد و بیست و پنج ژنو که استفاده از تسلیحات شیمیایی را ممنوع می کند کاملا منافات دارد. علاوه براین اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد آمریکا چهار آزمایشگاه برای تولید مواد سمی به صدام داده است. ولی بعد واشنگتن سلاح شیمیایی را علیه خود عراق به کار گرفت. بر اساس مدارک سری که ویکی لیکس منتشر کرده در سال دو هزار وسه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق حداقل دو هزارو سیصد و هشتاد و شش واحد سلاح شیمیایی دریافت کرده اند. همه اینها نشان می دهد آمریکا برای دستیابی به اهداف خود که بیشترآنها تردید برانگیزند آماده است حتی در قتل عام انسانهای بی گناه هم مشارکت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *