يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

گفتمان اعتدال باید بین‌المللی شود

يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 308551
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو گفت: باید جریان اعتدالی که رئیس‌جمهور کشورمان مطرح کردند در سطح بین‌المللی پیش برود و ما در دولت یازدهم حضور فعال‌تری در یونسکو خواهیم داشت.
به گزارش جهان، محمدرضا مجیدی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در گفت‌وگو با  تسنیم در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اولویت‌های سیاست‌های خارجی تغییر کرده است، آیا اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در یونسکو نیز تغییر خواهد کرد، اظهار داشت: ما هنوز کار رسمی خود را با دوستانمان در دولت یازدهم آغاز نکرده‌ایم، اما طبیعتا اصول کلی سیاست خارجی ما کاملا روشن است و همان‌طور که رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه دکتر محمدجواد ظریف فرمودند، اصول و مبانی کلی نظام تغییری نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر نیز در دستگاه دیپلماسی با ادبیات جدید ورود پیدا خواهیم کرد، در یونسکو نیز ورود فرهنگی خواهیم داشت و همچنین در دولت یازدهم سعی می‌کنیم با حضور فعال و موثری در یونسکو عمل کنیم و خوشبختانه در سالهای اخیر اقدامات خوبی را آغاز کرده‌ایم که نتیجه بسیار خوبی نیز داشته است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو افزود:‌ هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران، ریاست چند گروه از جمله، ریاست در گروه آسیا، ریاست در ژانویه ۲۰۱۴، ریاست در جنبش عدم تعهد و همچنین ریاست گروه ۷۷ و چین را بر عهده دارد که با کمک برنامه های زیادی و نهادی زیربط همچون وزارت امورخارجه، سازمان گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، سعی کنیم در دوره جدید کارهای بسیار خوبی انجام دهیم.

مجیدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در حال حاضر جهان با گروه سلفی و افراطی روبرو است که این گروهها مظاهر تمدنی در جهان را ازبین می‌برند ولی یونسکو هیچ اقدامی در این مورد انجام نداده است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اقدامات عملی در یونسکو، فرهنگی و تذکر بوده است، به طور مثال مدیرکل یونسکو در مالی با یکی از مقامات اروپایی بازدیدی از یکی از کشورها داشته است و همچنین در حوزه سوریه نیز یونسکو هم اعتراض کرده و هم تذکر داده است چراکه کل آثار فرهنگی در سوریه از بین رفته است و ما در کامبوج، این کشور را در فهرست خطر قرار دادیم(فهرست خطر، فهرستی است که کشورهایی که مورد خاصی دارند مثل مسئله بم،‌در این لیست قرار می‌گیرند.)

وی ادامه داد: کار در یونسکو سخت افزاری نیست یعنی اینکه نمی‌تواند تذکر نظامی و حقوقی بدهد بلکه فقط می‌تواند کمک فنی و تکنیکی برای بازسازی کند و در حال حاضر بحث افراطی‌ها، خاستگاه جهان شده است و این جریان بعد از اشغال عراق و پررنگ تر شدن القاعده در عرصه منطقه و بین‌المللی شده است و در واقع مداخله افراطی‌گری های جهانی موی دماغ خود غرب شده است و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو تاکید کرد: اقدامی که ما در این راستا باید انجام دهیم بحث اعتدال‌گرایی در جهان است یعنی ما باید باب گفتگوها را در حوزه تمدن، ادیان و فرهنگ ایجاد کنیم چراکه امسال آغاز دهه تمدن فرهنگ‌ها است که به پیشنهاد قزاقستان در سال ۲۰۱۰ به وجود آمد و فرصتی شد تا باب این گفتگوها را بیشتر کند.

مجیدی خاطرنشان کرد: در یونسکو باید باب گفتگوها بیشتر شود تا شکاف و فاصله به وجود نیاید چراکه در غیر این صورت، خونریزی در جهان به وجود خواهد آمد لذا در یونسکو باید باب دیالوگ و گفتگو باز شود و ما باید از این موضوع وارد شویم چراکه این گروهها در حال حاضر باب شیعه هراسی و اسلام هراسی را به وجود آورده‌اند.

وی تصریح کرد: علما، دانشمندان باید در کنار یکدیگر نشسته و در این مورد نیز بیندیشند و همچنین سیاستمداران هم باید به حرف این دانشمندان توجه کنند، چراکه هرچقدر حوزه دانش افزایش یابد، منازعات کمتر می‌شود.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو اظهار داشت: ۲۴ خردادماه یکی از افتخارات بزرگ برای کشور ما بود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این حماسه در جهان دیده شد و ۴ روز تمام ما آن را به همگان نشان دادیم و در طی ۲۴ ساعت همه‌چیز را بر روی آنتن آوریم.

مجیدی تاکید کرد:‌ما در حال حاضر گلستانی در دل آتش هستیم و جزیره‌ای با ثبات در بی ثباتی هستیم و باید از این موضوع استفاده کنیم تا باب گفتگوها تقویت شود و افراطی‌گری و سلطه‌گری از بین برود تا یکه‌گری آمریکا در جهان وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید جریان اعتدالی که رئیس‌جمهور کشورمان مطرح کردند نه تنها در سطح ملی، بلکه باید در سطح منطقه‌‌ای و بین‌المللی به پیش برود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *