جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

ایران ارسال سلاح به سوریه را تکذیب کرد

شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 306785
سفیر ایران در سوریه درباره ادعای هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق درباره‌ ارسال سلاح از سوی ایران به دمشق با تکذیب این موضوع گفت: ایران به هیچ عنوان سلاحی به سوریه منتقل نمی‌کند.
به گزارش جهان، محمدرضارئوف شیبانی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: سوریه از نظر توان نظامی در حدی است که نیازی به ارسال کمک‌های تسلیحاتی و ارسال نیرو به این کشور نداشته باشد. ارتش سوریه توانایی لازم را دارد و مجموعه‌ مردمی شکل گرفته که تعداد قابل توجهی را به عنوان عضو پذیرفته که آن‌ها داوطلبانه در مواجهه با گروه‌های تروریستی عمل می‌کنند.

وی گفت: از این بابت نه سوریه نیازمند این کمک‌هاست و نه ایران در این چارچوب اقدامی انجام می‌دهد؛ آن‌چه که ایران انجام می‌دهد حمایت معنوی و سیاسی از سوریه به عنوان رکنی از ارکان مقاومت در منطقه است. سوریه بخشی از تاریخ مقاومت طراحی کرده و ساخته است. طبیعی است که سوریه در حال حاضر مورد طمع کشورهایی قرار دارد که می‌خواهند مقاومت را تضعیف کنند. آن‌چه که ما در حال حاضر در منطقه شاهد آن هستیم ضربه زدن به عناصر اصلی محور مقاومت است و انفجاری که در ضاحیه اتفاق افتاد یکی از اهدافش ضربه زدن به مقاومت اسلامی در لبنان بود و آن‌چه که در سال‌های گذشته از تهدید و توطئه در ایران شاهد بودیم هدفش ضربه زدن به ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی محور مقاومت و ایستادگی و پایداری در منطقه است. در این چارچوب معتقدیم سوریه خود توان ایستادگی و برخورد با شرایطی که در این کشور شاهدیم را دارد.

وی با اشاره به برخی تلاش‌ها برای برگزاری نشست ژنو ۲ پس از پایان ماه سپتامبر گفت: معتقدم آمریکایی‌ها یکی از موانع اصلی برگزاری نشست ژنو ۲ هستند. آن‌ها تعهداتی را برای زمینه‌سازی و فراهم آوردن مقدمات لازم برای برگزاری نشست داده بودند که متاسفانه در جهت تحقق و انجام این تعهدات تاکنون ناموفق بوده‌اند.

سفیر ایران در دمشق خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین تعهداتی که آمریکایی‌ها در گفت‌وگو با مقامات روسی داشته‌اند ایجاد اجماع و اتفاق نظر در بین صفوف معارضه بود که آن‌ها را در زیر یک چتر واحد در اجلاس ژنو مشارکت دهند که تاکنون شاهدیم بیش از گذشته جریان معارضه و گروه‌های مسلح در تشتت و تفرقه به سر می‌برند.

وی با بیان این‌که «درباره‌ برگزاری این نشست همچنان موضوعات دیگر اختلافی نیز وجود دارد» ادامه داد:‌ این اختلافات ناشی از برداشت و تفسیرهای یکجانبه‌ طرف آمریکایی است که در حال حاضر روس‌ها در گفت‌وگو و مذاکره با آن‌ها هستند و تلاش می‌کنند وحدت رویه‌ای را در صحنه‌ بین‌المللی درباره‌ ژنو ۲ ایجاد کنند.

وی افزود: از نگاه ایران افق برگزاری نشست ژنو ۲ نشست مناسب و مفید برای حل و فصل مساله‌ سوریه است؛ زیرا ایران در ابتدای بحران همواره بر ضرورت راه حل سیاسی آن در سوریه تاکید د اشته است و هدایت تحولات به سمت درگیری‌های مسلحانه به نفع منطقه و مردم سوریه نمی‌داند و هرگونه دخالت خارجی در بحران سوریه را باعث ایجاد پیچیدگی در بحران سوریه تعبیر می‌کند. در این چارچوب نشست ژنو ۲ یا هرگونه راه حل سیاسی که به حل بحران سوریه کمک کند مورد حمایت ایران بوده و خواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره‌ شرایط میدانی در سوریه نیز گفت: شراط در سوریه مرحله‌ جدیدی را تجربه می‌کند. در شرایط کنونی شاهد تغییر موازنه قوا به نفع حاکمیت سوریه و ارتش و نیروهای امنیتی سوریه هستیم و پیشرفت‌های قابل توجهی از سوی نیروهای مسلح ارتش و مردمی سوریه علیه گروه‌های ترویستی در سوریه رخ داده است. این تغییر توازن علل و مولفه‌های متعددی دارد.

وی توضیح داد: مهمترین عامل این تغییر موازنه را در درجه اول حمایت از سوریه از سوی جریان مقاومت و کشورهای حامی مقاومت می‌دانیم دوستان واقعی سوریه در کنار مردم سوریه ایستادند و این ایستادگی باعث تغییر موازنه به شکل واضح و روشنی شده است. عامل دیگر ورود عنصر جدید مردمی در موازنه و معادله نظامی و سیاسی در صحنه‌ تحولات است که در حقیقت نیروی مردمی که تحت عنوان کمیته‌های دفاع مردم ینامگذاری شده‌ و مشغول فعالیت هستند عملکرد مشابه عملکرد نیروهای مردمی بسیج در داخل ایران را دارند. ویژگی این نیرو این است که عملا با روش و نوع عملکرد گروه‌های تروریستی آشنایی دارد و با همان روش در میدان و مواجه با گروه‌های تروریستی عمل می‌کند و نقصی که عموما در ارتش‌های‌ کلاسیک شاهد هستیم - که ارتش‌هایی که صرفا برای جنگ‌های کلاسیک آموزش دیده‌اند را دارند - و این اقدام این نقصیه را برطرف کرده است. از این رو موازنه به نفع جریانه‌ای حامی دولت سوریه تغییر کرد.

وی ادامه داد: حمایت‌های مردمی سوریه نیز از عواملی است که در این چارچوب قابل ذکر است. اکثریت مردم سوریه در طول بحران در کنار حاکمیت سوریه ایستادند و بزرگترین دلیل و استدلالی که در این چهارچوب می‌توان ذکر کرد این است که حاکمیتی که حمایت مردمی نداشته باشد امکان ایستادگی به مدت دو سال و نیم در برابر سنگین‌ترین هجمه‌های بین‌المللی را ندارد. در این راستا شاهدیم مردم هم در کنار حاکمیت و ارتش هستند.

شیبانی افزود: موضوع رفتارهای ناهنجار جریان‌ها و گروه‌های تروریستی نیز در این زمینه تاثیرگذار بود. آن‌ها با نمایش این رفتارها شناخت زودهنگام افکار عمومی از رفتار بعدی این گروه‌های تروریستی را بدست آوردند که باعث ایجاد نفرت و دوری مردم از این گروه‌ها شد. شاید این گروه‌ها در ابتدای بحران با عنوان دموکراسی و به دست آوردن آزادی‌های ا جتماعی مردم را فریب می‌دادند و با این رفتار زمینه حمایت مردمی در مناطق مختلف را بدست می‌آوردند. این رفتار آن‌ها پایگاه‌های مردمی و حمایت‌های مردم سوریه را از خودشان سلب کرد. و امروز در شرایطی هستیم که مردم در مناطقی که این گروه‌ها وارد می‌شوند اولین طرفینی هستند که در برابر و حضور نیروهای تروریستی واکنش نشان می‌دهند.

وی درباره‌ انفجار اخیر در ضاحیه بیروت نیز گفت: متاسفانه پدید‌ه‌ای که امروز در منطقه شاهد آن هستیم پدیده‌ حضور پررنگ جریان‌های افراطی و تندرو و تکفیری است. منطقه خاورمیانه ظرفیت‌های متعددی دارد و این گروه‌ها با چشم داشت به دست گرفتن این ظرفیت‌ها در جهت تحقق یافتن اهداف خود حرکت می‌ک نند. منطقه امروز شاهد حضور این گروه‌هاست که خطری برای ثبات و استقرار منطقه مهم خاورمیانه محسوب می‌شود و ثبات و استقرار این منطقه، ثبات و استقرار بین‌المللی را مورد تاثیر قرار می‌هد از این رو خطری است که متوجه جامعه جهانی است.

وی افزود:‌ انفجاری که در ضاحیه شاهد آن بودیم از نوع انفجارهای کوربود که عملا در راستای عملکرد این گروه‌ها شناخته شده است و این اولین تجربه منطقه نیست. بلکه منطقه سرشار از تجربیات ناگواری است که گروه‌های تکفیری و تروریستی به منطقه تزریق کرده‌اند در این راستا تصور ما این است که این انفجار صرفا منطقه ضاحیه‌ای بیروت را تهدید نکرده بلکه کل لبنان و منطقه و ثبات و امنیت جهانی را مورد تعرض قرار داده است و امروز ایران این اقدام را محکوم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *