چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰

ایران حق دارد به آمریکا بی‌اعتماد باشد

سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب: 305850
یک روزنامه آمریکایی در مقاله‌ای نوشت ایران حق دارد که برای برداشتن گام اول در مقابل گروه ۱+۵ پیشقدم نشود.
به گزارش کیهان، واشنگتن پست دراین مقاله ابتدا به مسئله مذاکره مستقیم میان ایران و امریکا پرداخته و نوشته است: «ماه‌هاست که روحانی می‌گوید آمریکا و ایران می‌توانند ‏اختلافات‌شان را از راه صلح‌آمیز حل‌وفصل ‏کنند و در اولین ‏کنفرانس خبری خود نیز به آن اشاره کرد و به طور تلویحی گفت که ‏این مسئله شدنی است، البته به شرط این که ‏دو طرف از خود حسن‌نیت نشان دهند. اما مشخص بود که ‏نمی‌خواهد ‏خودش را برای انجام مذاکرات مستقیم، بیش از حد ‏مشتاق نشان دهد، زیرا پیگیری این مسئله در گذشته برای ‏مسئولان ‏پیشین ایران گران تمام شد؛ آنها برای انجام مذاکراتی که به هیچ‌کجا ‏نینجامید، دست به خطر زدند.

نویسنده این مقاله سپس به درخواست آمریکا مبنی بر اینکه روحانی باید گام اول را در مقابل غرب بردارد اشاره و تاکید می کند: «مشکلی که در هر مصالحه وجود دارد این است که معمولاً ‏یک طرف باید اولین قدم را بردارد و کسی ‏کوتاه بیاید. اما در این ‏درگیری که اغلب هر طرفی که قدم اول را برداشته، پس از مدتی با ‏عدم همکاری طرف ‏مقابل روبرو شده است، مساله کمی پیچیده‌تر ‏است. بنابراین جای تعجب ندارد که روحانی برای ‏برداشتن ‏‏«گام‌های اول» تا حدی طاقچه بالا بگذارد». این روزنامه آمریکایی درباره علت پیشقدم نشدن آمریکا هم می‌نویسد: «احتمالاً اوباما ‏نمی‌خواهد با برداشتن تحریم‌ها و به جان خریدن ‏خطرات داخلی و ‏بازی با سیاست خارجی، برای خود هزینه بتراشد. علتش هم این ‏است که او نمی‌تواند تضمین ‏کند که روحانی مایل است و ‏حتی معلوم نیست که بتواند در این بده بستان اختیارات کافی داشته ‏باشد».‏
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *