سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

لاریجانی: تنفيذ مهر تشريفاتي نيست

يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 303916
لاريجاني با اشاره به ستانت و تجربه عظيم رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف كشور افزود: بايد از اين تجربه گرانبها به بهترين نحو ممكن استفاده كنيم.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، دبير ستاد حقوق بشر در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته گفت: جمهوريت سازوكاري در اسلاميت نظام و نقش اسلام نقش بسيار فراگيري است.

علل توجه دوست و دشمن به انتقال مسالمت آميز قدرت اجرايي در ايران شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور "محمد جواد لاريجاني" دبير ستاد حقوق بشر و تحليلگر و نظريه پرداز سياسي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

وي در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه علت توجه رسانه‌هاي دوست و دشمن بر روند انتقال قدرت در ايران چيست گفت: حماسه سياسي ۲۴ خرداد ميوه شيرين خود را به بهترين نحو ممكن به ثمر رساند.

*تنفيذ، مهر تشريفاتي نيست

لاريجاني با اشاره به اين كه حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني رئيس جمهور فرهيخته با سابقه و پرورش يافته در مكتب اهل بيت(ع) است افزود: تنفيذ، مهر تشريفاتي نيست بلكه حكايت از مسئله مهمي دارد و آن اين است كه مسئله مشروعيت سيطره در نظام ما يك پايه تئوريك قوي دارد.

اين تحليلگر و نظريه پرداز سياسي با اشاره به تجربه ملت شريف ايران در طول ۳۴ سال گذشته اظهار داشت: بناي نظام مدني سياسي ما براساس اسلام است.

لاريجاني با اشاره به اين كه اسلام هم چون صخره بزرگي است كه جمهوريت بر آن سوار شده گفت: نظام مدني ما براساس دو بال نيست كه يكي جمهوريت و ديگري اسلاميت باشد.

وي با اشاره به اين كه جمهوريت يك تكنيك است ادامه داد: در سكولاريسم ليبرال پايش دمكراسي يك متد است.

اين تحليلگر و نظريه پرداز سياسي با اشاره به تجربه جديد كشور در عرصه انتخابات افزود: ما در مقابل جهان گشايي غربي و الگوي سكولار آن‌ها، الگويي كه دمكراسي را در درون عقلانيت بزرگ اسلامي قرار داده است را معرفي كرده‌ايم.

لاريجاني با اشاره به اين كه توطئه سال ۸۸ مي‌خواهد اين الگو را مخدوش كند اظهار داشت: تنها روش زندگي در جهان گشايي غرب، ليبراليزم سكولار است كه ما آن را قبول نداريم.

*اين انتخابات دموكراسي حقيقي را در عرصه‌هاي ملي و بين‌الملل نشان داد

وي با بيان اين كه در انتخابات سال ۹۲ يكي از بهترين و زيباترين مظاهر دمكراسي را تجربه كرده‌ايم گفت: انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري دمكراسي حقيقي را نه تنها در عرصه ملي بلكه در عرصه بين‌المللي را هم نيز نشان داد.

اين تحليلگر و نظريه پرداز سياسي با اشاره به ويژگي‌هاي انتخابات جاري هم چون نظم و شركت وسيع مردم در صحنه و نقش رسانه ملي اضافه كرد: اين انتخابات براي اولين بار در دنيا نشان داد كه نامزدهاي انتخابات نيازي به پول براي تبليغ ندارند زيرا نظام به اندازه كافي براي كساني كه نامزد قانوني انتخابات هستند وقت مي‌گذارد.

لاريجاني با اشاره به اين كه نقش صدا و سيما در برگزاري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري بسيار شكوهمند است خاطر نشان ساخت: در جهان ليبراليستي اگر نامزدي پول نداشته باشد نمي‌تواند به طور مساوي با ديگران رقابت كند زيرا رسانه‌ها در اختيار سرمايه داران هستند.

*تجربه مدني ايران بسيار شكوهمند است

وي با اشاره به اين كه تجربه مدني جمهوري اسلامي ايران بسيار شكوهمند است گفت: اين تجربه حرفهاي زيادي دارد و يكي از مسائلي كه غرب از آن در هراس است آثار بيروني اين تجربه بزرگ است.

اين تحليلگر و نظريه پرداز سياسي با اشاره به اين كه مردم در اين چرخش فعلي خدمت بزرگي به تبليغ تفكر اسلامي كرده‌اند ادامه داد: كشورهاي غربي از ترويج تفكر اسلامي در هراس هستند به طوري كه مردم جهان اسلام دمكراسي تحميلي غرب را رفع كردند و آن را بيرون انداختند.

لاريجاني با بيان اين كه متفكرين مسلمان تجربه كارآزموده و عظيمي را ارائه نكرده‌اند بيان داشت: مدلي كه جمهوري اسلامي براي نظام مدني ايجاد كرد مدلي ارزنده و مهم است.

وي افزود: تجربه ملت ايران در بناي نظام مدني سياسي براساس اسلام كم نظير است.

اين تحليلگر و نظريه پرداز سياسي با اشاره به اين كه غرب از تجربه عظيم ملت ايران در هراس است گفت: سياست غرب سياست جهان گشايي است.

*اين انتخابات امنيت و حيثيت ايران را تثبيت كرد

لاريجاني با تاكيد براينكه اين انتخابات امنيت، حيثيت و آينده ايران اسلامي را تثبيت و گام بلندي در اين زمينه برداشت خاطر نشان ساخت: ايران اسلامي در يك مدار بسيار بلند حركت كرد بنابراين بايد ابعاد مختلف آن براي ملت‌ها و نسل‌هاي آينده ثبت شود.

وي با اشاره به اين كه ان شالله در انتخابات آينده ملت ايران ركورد بالاتري را از خود ثبت خواهند كرد ادامه داد: بايد همه مسئولين دست اندركاران و مردم شكر خاص خود را از اين انتخابات به عمل آورند تا شكر نعمت افزون شود.

اين تحليلگر و نظريه پرداز سياسي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه چگونه در انتخابات ايران تمامي زيبايي‌هاي مردم سالاري در آن لحاظ شده است افزود: فرآيند انتخابات از تبليغات گرفته تا نام نويسي روز اخذ راي تنفيذ و تحليف روندي مبتني بر قانون است زيرا پيوند ناگسستني ميان نظام با حاكميت وجود دارد.

وي با اشاره به اين كه در انتخابات ايران تمامي زيبايي‌هاي مردم سالاري لحاظ شده است خاطر نشان ساخت: نظام سكولار ليبرال به طور طبيعي يك نظام نفع گرا است به طوري كه القه فرد گرايانه دارد و هر كسي نفع خود را مي‌بيند.

لاريجاني با اشاره به اين كه در نظام مدني ما معنويت يعني معنايي گرايي براي هستي گفت: نظام مدني ما براساس اسلام شكل گرفته است و معنويت به اين معنا نيست كه در ظاهر بگوييم دروغ نگو و يا اين كه اخلاقت خوب باشد.

اين تحليلگر و نظريه پرداز سياسي با اشاره به اين كه وقتي مسئولي انتخاب مي‌شود توكلش به خداوند متعال است و عرصه قدرت را ميدان امتحان خدا مي‌داند افزود: بخش عظيمي از مردم زماني كه راي مي‌دهند وضو مي‌گيرند و خالصانه را مي‌دهند و در پاي صندوق‌ها حضور مي‌يابند.

وي با اشاره به اين كه ميان كسي كه راي مي‌دهد و كسي كه مي‌داند پيروز عرصه انتخابات است القه ايجاد مي‌شود ادامه داد: همه بايد در زير چتر مفهوم زيباي ولايت قرار بگيرند.

لاريجاني ولايت را مخ زندگي مدني اسلامي دانست و عنوان كرد: مشروعيت نه زورچپاني و نه قرارداد است.

وي با بيان اين كه معنويت به نظام جمهوري اسلامي روح مي‌دهد گفت: انجام عمل عبادي به مفهوم مشروعيت در اسلام است.

اين فعال سياسي ادامه داد: ملت ايران داراي يك تجربه مدني بي‌نظيري است زيرا همه ملت وارد يك حوزه كاري و رفتاري شده‌اند كه نگاهشان بهتر از فرد است به طوري كه همه به يك كعبه توجه مي‌كنند.

*تجربه ما براي بشريت زيباست

لاريجاني با بيان اين كه تجربه ما براي بشريت زيباست تصريح كرد: تجربه اين ملت به گونه‌اي نيست كه براي ما سرقفلي داشته باشد.

اين تحليلگر و نظريه پرداز سياسي با بيان اين كه رئيس‌جمهور اسلام را به عنوان دين زنده، جامع و جهاني مي‌شناسد افزود: پايه حكومت ما اسلامي است زيرا اسلام جهان شمول است و مختص عرب و عجم نيست.

*مقام معظم رهبري پشتوانه خوب كشور هستند

وي با اشاره به اين كه بايد اسلام را در همه استكبارهاي زندگي پياده سازي كنيم اظهارداشت: مقام معظم رهبري يكي از پشتوانه‌هاي خوب كشور محسوب مي‌شوند به گونه‌اي كه ايشان اهل تحميل نيستند بلكه بسيار پرتحمل عمل مي‌كنند.

لاريجاني با اشاره به ستانت و تجربه عظيم رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف كشور افزود: بايد از اين تجربه گرانبها به بهترين نحو ممكن استفاده كنيم.

اين تحليلگر و نظريه پرداز سياسي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اقتصاد و علم دو اولويت اصلي كشور به شمار مي‌آيند گفت: ايشان بالغ بر دو دهه است كه پرچم دار پيشرفت علمي كشور هستند.

وي با بيان اين كه كشتي علمي ما يك ناخدا دارد اظهار داشت: حجت‌الاسلام حسن روحاني بايد به شكرانه اين پيروزي مسائل اقتصادي كشور را سامان دهد.

لاريجاني با اشاره به اين كه ما به خاطر پول نفت تنبل شده‌ايم ادامه داد: بنده طرفدار بستن مرزهاي كشور نيستم زيرا معتقد هستم كه بايد به تعاملات خود در عرصه‌هاي مختلف ادامه دهيم زيرا تعامل غير از اين نيست كه تنبل شويم.

اين فعال سياسي اضافه كرد: روحاني فرد خوشبختي در مسائل بين‌المللي است و مي‌تواند نماي جديدي را در قالب سياست‌هاي كلي نظام اسلامي در سياست خارجي ايجاد كند.

لاريجاني با اشاره به اين كه روحاني بايد از حال و هواي انتخابات خارج شود و تدبير، حكمت و حماسه را براي انجام مسئوليت خود به كار گيرد خاطر نشان ساخت: اگر ايشان دايره كساني كه مي‌توانند دردولت وي مسئول شوند را بزرگ بگيرد موجب قدرت رئيس‌جمهور خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه رئيس‌جمهور براي تمام آحاد ملت است چه كساني كه راي داده‌اند و چه كساني كه راي نداده‌اند گفت: حجت‌الاسلام روحاني در سخنان خود گفته بود كه وام دار هيچ كس نيست بنابراين وام دار هيچ كس نبودن غير از اين است كه ما به هم بي‌اعتماد شويم.

اين فعال سياسي با اشاره به اين كه امروزه شرايط بسيار فرق كرده است زيرا ديگر نسل درس خوانده بسيار موفق عمل مي‌كند افزود: در كشور افراد متدين و متشرع بسياري وجود دارد كه داراي مدارج عالي در امر تحصيل هستند.

لاريجاني با اشاره به اين كه جوانان كارآمد موتورهاي بسيار قوي در جامعه هستند اضافه كرد: رئيس‌جمهور بايد از توان بالاي نيروي جوان كارآمد به خوبي استفاده كند.

وي با اشاره به اين كه روحاني بايد نسل پرانرژي امروزي را به كار گيرد و از مشورت و كمك فكري قديمي‌ها استفاده كند گفت: نسل جوان كار رئيس‌جمهور را آسان خواهند كرد بنابراين بايد صبور باشيم و رئيس‌جمهور آينده را كمك كنيم.

لاريجاني در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه چگونه مي‌توان اين تفكر و مدل را به ساير كشورها منتقل كرد و آن‌ها هم از اين ثمره انقلاب اسلامي استفاده كنند گفت: بايد اين نظام مدني را به خوبي به جهانيان معرفي كنيم و اين كار با ادبياتي قابل فهم صورت خواهد گرفت.

وي با اشاره به اين كه دمكراسي نوكر عقلانيت نيست بلكه دمكراسي متدي است كه در كشورمان داراي ارزش بسيار زيادي است افزود: متاسفانه گاهي انسان‌ها از اين گوهر تابناك غافل مي‌شوند.

لاريجاني با اشاره به اين كه ما بايد جاي خود را در دنيا بشناسيم افزود: يكي از اركان بصيرت سياسي اين است كه ما وضعيت و شئون خودمان را نه بيشتر و نه كمتر بشناسيم.

وي با اشاره به نقش و اهميت شناختن جايگاه خود در عرصه‌هاي مختلف تصريح كرد: انقلاب اسلامي ايران آغاز تجربه‌اي است كه همه ملت‌ها آن را مي‌شناسند.

دبير ستاد حقوق بشر خاطرنشان كرد: سّر پيشرفت ما سامان دادن به يك زندگي مدني براساس فكر اسلامي به نحو دموكراتيك است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *