شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

پرش آهسته مجلس از روی صندلی کنکور

يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 302443
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با تصویب کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، موجبات حذف تدریجی کنکور و آزمون‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها را فراهم کردند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، صد و هفدهمین جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد و با حضور ۱۹۷ تن از نمایندگان مجلس برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمد حسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور جلسه را قرائت و اعلام کرد امروز به مناسبت نوزدهین سالروز شهادت حضرت علی(ع) در ابتدای جلسه آقای حاج مهدی سماواتی مرثیه‌خوانی خواهند کرد و پس از آن گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات وفناوری درمورد طرح یک‌ فوریتی سنجش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، انتخاب یک نفر از اعضاء کمیسیون اقتصادی به عنوان ناظر در شورای مرکزی زکات، گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی درمورد "ایرادات وارده به طرز کار دولت در نحوه احیاء و چگونگی تشکیل جلسات و تصمیم‌گیری شورای عالی حفاظت محیط زیست و رعایت نکردن قوانین"، گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجراز سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در مورد طرح اصلاح تبصره (۵) بند (الف) ماده (۳) قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

***مرثیه‌خوانی ذاکر اهل بیت(ع) پیش از آغاز به کار پارلمان***

جلسه علنی امروز مجلس با تلاوتی از آیات قرآن کریم آغاز شد و حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت ضمن تشکر از حاج مهدی سماواتی مداح اهل بیت(ع) از وی دعوت کرد تا برای دقایقی مرثیه‌خوانی کند.

پس از مرثیه‌خوانی ذاکر اهل بیت نمایندگان مجلس دستور کار امروز را مورد رسیدگی قرار دادند.

***بررسی طرح سنجش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها***

نمایندگان مجلس ابتدا طرح یک‌ فوریتی سنجش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در صحن علنی مجلس مطرح شد.

***فیاضی: طرح سنجش پذیرش دانشجو در راستای مقابله با غول کنکور است***

عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی این طرح با بیان اینکه کنکور در کشور ما به عنوان یک امر خطیر و مهم در طول‌ سال‌های مختلف مطرح بوده است، گفت: طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها در راستای مقابله با غول کنکوری است که همواره برای جوانان و خانواده وحشتناک بوده است.

وی افزود: طرح فعلی محصول ۱۰ ماه تلاش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت علوم، سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و مرکز پژوهش‌های مجلس است و با توجه به اینکه ماه مرداد، ماه تصمیم‌گیری برای کنکور سال آینده است، نیاز به تصویب این قانون به صورت جدی داریم.

سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: براساس این طرح، طی یک برنامه ۵ ساله ۸۵ درصد کنکور حذف خواهد شد و تنها در برخی رشته محل‌ها به دلیل رقابت شدید مانند رشته برق دانشگاه شریف یا رشته حقوق دانشگاه تهران ناگریز از برگزاری آزمون هستند.

فیاضی خاطرنشان کرد: در این طرح، امتیازها و سهمیه‌های قانونی به قوت خود باقی است. در شرایطی که غول کنکور به افکار عمومی فشار می‌آورد، ما به احتساب سابقه تحصیلی بنیاد آموزشی را در طول‌ سالهای متمادی در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم با تصویب این طرح استرس خانواده‌ها کاهش پیدا کند.

***جعفری: کنکور معایب جدی دارد***

همچنین قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس در موافقت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اظهار داشت:‌ باید به منظور عدالت آموزشی مسیری را طی کنیم که استعدادها و توانمندی‌های جوانان کشور به سمت درستی هدایت شود.

وی افزود: در سال ۸۶ مجلس وقت طرحی را تصویب کرده بود که قرار بود کنکور طی ۵ سال حذف شود، اما این کار انجام نشد. ما معتقدیم کنکور می‌تواند معایب جدی به همراه داشته باشد.

نماینده مردم بجنورد ادامه داد: در طرح سنجش و پذیرش دانشجو، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته. همچنین در این طرح سوابق تحصیلی جایگزین کنکور می‌شود که روش خوبی است، البته اگر تست‌زنی‌ها بر اساس معیارهای علمی باشد، بی‌فایده نیست. اما همه حقیقت هم نیست و عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که کنکور به تدریج حذف شود.

***حسینی: کنکور غیرقانونی برگزار می‌شود***

هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر و یکی دیگر از موافقان کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در کشور نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه ۲ سال است که برگزاری کنکور با خلأ قانونی مواجه است، اظهار داشت: باید خلأ قانونی ناشی از نبود قانون پر شود و لذا در طرح فعلی لایحه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کنکور غیرقانونی برگزار می‌شود و ۲ سال است که جوانان تکلیف خود را نمی‌دانند، لذا باید شرایطی فراهم شود که از خلأ قانونی خارج شویم.

علی‌محمد احمدی نماینده مردم دهلران نیز در موافقت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها با بیان اینکه این طرح یکی از طرح‌های مهم و تاثیرگذار برای نسل جوان است، اظهار داشت: اگر ۱/۵ میلیون داوطلب کنکور و مؤسسات فعال در این موضوع را در نظر بگیریم، نزدیک به ۷ تا ۸ میلیون نفر درگیر سازوکار کنکور هستند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری کنکور بدون قانون و سازوکار اجرایی در چند سال اخیر توجیه پذیر نیست، گفت: در این طرح حذف کامل کنکور نیامده است، بلکه حذف تدریجی مطرح شده است. البته در شرایط فعلی دانشگاه آزاد و برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز به سوابق تحصیلی اکتفاء می‌کنند.

نماینده مردم دهلران ادامه داد: طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها دلیل عقلی دارد، چرا که تا وقتی تقاضا برای حضور در کنکور بیش از ظرفیت باشد، باید سطربندی صورت بگیرد. همه ما مخالف این هستیم که در فرایند سنجش علمی موسساتی به دنبال سودجویی باشند، اما آیا فقدان قانون جلوی آن را می‌گیرد یا سازوکاری باید تعبیه شود که با آن مقابل این سودجویی‌ها بایستیم.

***فیاضی: کنکور خواب را از چشم بچه‌های ما گرفته است***

عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بعد از مطرح شدن سخنان نمایندگان در سخنان مجددی با بیان اینکه کنکور به شکل فعلی آسیب شدیدی به سلامت اجتماعی وارد کرده است، اظهار داشت: سال‌ها است که آرزوی حذف کنکور را داریم. چرا که کنکور خواب را از چشم بچه‌های ما گرفته است.

وی افزود: احتساب سوابق تحصیلی هیچ نگرانی ندارد، چرا که امروز بنگاه‌های اقتصادی تحت عنوان کنکور ایجاد شده و اگر امروز کنکور را برداریم، بساط همه این بنگاهها برچیده می‌شود.

سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه می‌خواهیم با احتساب سابقه تحصیلی بی‌توجهی مفرد دانش‌آموزان به درس را کاهش دهیم، افزود: طرح فعلی به دلیل احتساب سابقه تحصیلی از قابلیت بالایی برخوردار است.

***ندیمی: چه کسانی می‌خواهند کنکور بماند؟***

در ادامه مخالفان طرح یک‌ فوریتی سنجش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نظرات خود را ارائه کردند.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مخالفت با کلیات این طرح با بیان اینکه اصرار بر تائید قانون‌گریزی درست نیست، اظهار داشت: ما نباید بدون توجه به ضرورت‌های قانونی شدن اصل کنکور و بدون توجه به سند تحول آموزش و پرورش روشی را تعریف کنیم که کنکور بماند و آن غول کنکور دوباره به آرامش و اقتصاد حمله کند و موجب پردرآمدشدن آموزشگاه‌های کذا و کذا شود و آنها به ثروت‌های عجیب و نجومی دست پیدا کنند.

وی افزود: بسیار جای تعجب است که ما مجلسی‌ها می‌خواهیم عدم اجرای قانون را با چند بند تائید کنیم. سوال این است که چه کسانی می‌خواهند کنکور بماند؟ چه کسانی نفع می‌برند؟ چه افرادی ذینفع هستند؟

نماینده مردم لاهیجان تصریح کرد: ممکن است یک دانش‌آموز در روز کنکور مریض شود یا سردرد بگیرد و در آن زمان زحمات ۱۰ یا ۱۲ ساله او به باد می‌رود. باید یکبار مرور کنیم که چرا قانون حذف کنکور اجرایی نشد و اگر امروز آن را تائید کنیم، چه رفتاری را نهادینه خواهیم کرد؟ بنده شدیدا به قانون‌گریزی ناشی از تصویب این طرح اعتراض دارم و امیدوارم که نمایندگان به این موضوع توجه کنند.

***خسروی: طرح فعلی، بازار دانشجوی پولی و کم‌کیفیت را رونق می‌دهد***

همچنین علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان و مهدیشهر نیز طی سخنانی در مخالفت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها گفت: طرح فعلی از نقاط قوت و ضعف فراوانی برخوردار است که یکی از نقاط قوت آن بازگرداندن جایگاه مشاوران آموزشی به جایگاه اصلی خود است، اما در کنار آن نقاط ضعف فراوانی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: طرح فعلی، بازار دانشجوی پولی و کم‌کیفیت را رونق می‌دهد و کلاس‌های درس مدارس جای خود را به کلاس‌های کنکور می‌دهند. همچنین با تعطیل شدن بازار رسمی و غیررسمی آموزشگاه‌های کنکور، مافیای ۴۰۰ میلیارد تومانی خود را به دبیرستان‌ها منتقل می‌کند.

در ادامه جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه نیز در مخالفت کلیات این طرح گفت: کسی مخالف رعایت عدالت در کنکور نیست یا اینکه از استرس‌ها خودداری کنیم، اما طرح فعلی اشکالاتی دارد.

وی افزود: دوستان معتقدند بعد از ۳ سال نظام ساماندهی شده کنکور در کشور وجود خواهد داشت، اما سوال این است که چه تضمینی برای آن وجود دارد.

نماینده مردم ارومیه همچنین به برخی جزئیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی از افرادی که وارد کنکور می‌شوند در سالهای قبل دیپلم گرفته‌اند، سوال این است که چگونه سوابق آنها لحاظ خواهد شد.

***خدایی: میزان متقاضی مدل سنجش دانشجو را تعیین می‌کند***

همچنین ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش عالی طی سخنانی به عنوان نماینده دولت و در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اظهار داشت: طرح قبلی دارای ۳ محور بود که براساس آن تا سال ۹۰ میانگین سوابق تحصیلی ۳ سال آموزش دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی جایگزین کنکور شود. همچنین براساس آن طرح، افرادی که سابقه آموزشی نداشتند، می‌توانستند سوابق تحصیلی خود را جبران کنند. امتحانات آموزش دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی نیز به صورت نهایی برگزار می‌شد که این محتویات اصلی این قانون بود.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که در این میان وجود داشت، این بود که سوابق تحصیلی برای ۳ سال دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی مطابق تعریف قانون ایجاد نشده و تنها در مقطع سوم متوسطه امتحانات به صورت نهایی برگزار می‌شود. همچنین به دلیل زیاد بودن انباشت نمره در ۱۰ درصد بالای نمرات، ما نمی‌توانستیم پاسخگوی تمایل دانشجویان به سمت رشته‌های پرمتقاضی باشیم. در ضمن مقدور نبود که این رشته‌ها را جدا کنیم و برای آن آزمون مجزا برگزار کنیم. لذا قانون قبلی جامع و کامل نبود و سبب ایجاد چالش بین وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان شده بود.

رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: همچنین اهدافی که در طرح قبلی مدنظر بود، به گونه‌ای تبلیغ شده بود که اگر کنکور حذف شود، هر کس می‌تواند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کند. در حالی که اینگونه نبود و وقتی ۵۰ هزار نفر معدل بالای ۱۹.۷۵ در سال جاری داریم، با این همه رقابت و انباشت نمره در یک سطح، مشخص است که همه این افراد نمی‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند و این از نقاط ضعف بزرگ طرح قبلی بود.

خدایی با تاکید بر اینکه طرح گذشته حتما باید اصلاح می‌شد، گفت: دلیل اصلی مطرح کردن چنین طرحی که زمان زیادی از ۳ وزارتخانه آموزشی و کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس برد، این بود که راهی باز کند تا بتوان قانون قبلی را اجرایی کرد و در واقع با کمک این طرح اشکالات قانون قبلی برطرف شود. لذا در این طرح مدلی که طراحی کردیم براساس میزان تقاضا است و هر چقدر امتحان متقاضی بیشتری داشت، امتحان سخت‌تر خواهد شد و هر چقدر متقاضی برای یک آزمون کمتر بود، امتحان نیز سبک‌تر می‌شود و این هم در آموزش و پرورش و هم در کنکور قابل اجرا است. لذا ما براساس میزان متقاضی در مورد مدل سنجش دانشجو تصمیم می‌گیریم.

وی افزود: اگر آزمون متمرکز قابل مقایسه‌ای وجود نداشته باشد، سبب بی‌عدالتی در کشور می‌شود لذا حتما باید یک آزمونی وجود داشته باشد. البته مهم نیست که این آزمون در کجا برگزار می‌شود و تنها نفس برگزاری آزمون مهم است، چرا که وقتی تعداد متقاضیان برای یک رشته زیاد باشد، ما ناچار به برگزاری آزمون هستیم.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به جزئیات طرح مذکور گفت: ما در این طرح مقرر کردیم که طی ۵ سال، ۸۵ درصد رشته‌های آموزش عالی در کل کشور براساس سوابق تحصیلی انجام شود و برای ۱۵ درصد مابقی تعیین کردیم که اگر سوابق تحصیلی استاندارد و نهایی ایجاد شود، برگزاری امتحانات نهایی تاثیر بیشتری داشته باشد. همچنین در این طرح تمام سهمیه‌های مناطق محروم را حفظ کردیم و در یکی از بندهای این ماده، اصول سند بنیادین و سند جامع علمی کشور را حفظ کردیم.

خدایی در پایان گفت: با توجه به خلا قانونی موجود و از آنجا که داوطلبان از یک سال قبل برای آزمون برنامه‌ریزی می‌کنند، از نمایندگان می‌خواهم تا به کلیات طرح رای مثبت داهند و اگر اشکالی وجود داشت انشاءالله در بررسی جزئیات رفع خواهد شد.

***موافقت نمایندگان با حذف تدریجی کنکور***

در ادامه بهارستانشینان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کل این طرح در نهایت با ۱۴۷ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن علنی با کلیات این طرح موافقت کردند.

پیش از قرائت اسامی ناطقان میان دستور محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که با توجه به درگذشت سید جلال یحیی‌زاده روح‌الله بیگی و محمد رجایی از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس باید یک نفر به عنوان عضو ناظر در شورای مرکزی زکات موضوع بند "ذ" ماده یک قانون زکات انتخاب شوند.

***ایراد نطق ۳۱ دقیقه‌ای نمایندگان***

۳ تن از نمایندگان مجلس در ۷ دقیقه و ۲ تن از نمایندگان در ۵ دقیقه به ایراد نطق میان دستور پرداختند. براین اساس علی مطهری نماینده تهران، شمس‌الله بهمئی نماینده رامهرمز، حسین محمدزاده نماینده درگز، فرج‌الله عارفی نماینده مردم جیرفت و محمود نگهبان سلامی نماینده خواف در صحن علنی به ایراد سخنرانی پرداختند.

*** نقطه قوت احمدی‌نژاد از نگاه علی مطهری***

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در نطق میان‌دستور در صحن علنی مجلس طی سخنانی ضمن تسلیت شهادت حضرت علی(ع) در تشریح نقاط قوت دولت فعلی گفت: از نقاط قوت دولت فعلی تحرک و سرکشی به نقاط مختلف کشور، داشتن صلابت در مقابل تکبر و سلطه‌گری‌ غربی‌ها، توجه به توده مردم و زنده کردن بخشی از شعارهای اولیه انقلاب است. گرچه این دولت برخی شعارهای انقلاب خصوصا در حوزه اخلاق و فرهنگ را میراند.

مطهری همچنین در تشریح نقاط ضعف دولت فعلی تاکید کرد: نقاط ضعف این دولت بسیار است. اول اینکه رئیس جمهور تصور می‌کرد که چون مردم به او رای دادند، باید همه نظریات او در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و اجتماعی اجرا شود، غافل از اینکه رئیس جمهور مجری قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و مصوبات مجلس است، نه مجری نظرات خود.

وی تاکید کرد: بیشترین قانون‌شکنی‌ها در این دولت اتفاق افتاد، تا آنجا که رئیس جمهور به صراحت اعلام می‌کرد قانون را اجرا نمی‌کنم و این یعنی استبداد و متاسفانه مجلس به وظیفه خود به خوبی عمل نکرد. نقطه ضعف دیگر این دولت عدم انضباط مالی بود که گزارشات دیوان محاسبات گواهی آن است.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در این دولت تز مکتب ایران به جای مکتب اسلام توسط آقای مشایی مطرح شد و رئیس جمهور به شدت از آن حمایت کرد. نوعی تلاش برای بازگشت به ایران باستان و ایران قبل از اسلام صورت گرفت که با مخالفت علمای اسلام ابتر ماند و این دولت وظیفه خود در امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم قانون و اجماع فقها است را قبول نداشت.

***بهمئی: رئیس جمهور منتخب مشکلات اقتصادی، گرانی‌ و بیکاری جوانان را حل کند***

شمس‌الله بهمئی نماینده رامهرمز در مجلس به عنوان دومین نماینده در نطق میان دستور با اشاره به مشکلات کشور اظهار داشت: مشکلات اقتصادی، گرانی‌ و بیکاری جوانان و بی‌نظمی در بازار اقشار ضعیف جامعه را تحت فشار قرار داده است لذا از تمام مسئولین به ویژه رئیس‌جمهور منتخب و دولت جدید می‌خواهیم که تمام تلاش خود را صرف حل این مشکلات کند.

***محمدزاده: انتظارات یک نماینده از رئیس جمهور منتخب***

حسین محمدزاده نماینده درگز در مجلس خطاب به رئیس جمهور منتخب اظهار داشت: از آقای روحانی انتظار داریم که در سایه نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های امام و رهبری حل مشکلات اقتصادی با رویکرد توجه ویژه به اقتصاد مولد، حمایت از تولید ملی و کشاورزی در حوزه مسائل داخلی را در اولویت قرار دهد و در صحنه بین‌المللی نیز دفاع مدبرانه از حقوق قطعی ملت ایران مورد توجه قرار گیرد.

***عارفی: همدلی روسای قوا ضامن امنیت کشور است***

فرج‌الله عارفی نماینده مردم جیرفت در مجلس با بیان اینکه مردم از دولت یازدهم انتظار دارند زمینه خلق حماسه اقتصادی را فراهم کند، گفت: همدلی روسای قوا و پیروی آنها از فرامین مقام معظم رهبری ضامن امنیت کشور است.

***نگهبان: رئیس‌جمهور آینده کشور باید اعتدال را سرلوحه خود قرار دهد***

محمود نگهبان سلامی نماینده خواف در مجلس به عنوان آخرین ناطق میان دستور با بیان اینکه رئیس‌جمهور آینده کشور باید اعتدال را سرلوحه خود قرار دهد و از هر افراط و تفریطی بپرهیزد، اظهار داشت: پیگیری مطالبات به حق مردم در خلق حماسه سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری در آراء شکوهمند مردم و حاکمیت جریان اعتدال‌گرا در کشور باید مدنظر دولت آینده باشد.

***بیگی عضو ناظر مجلس در شورای مرکزی زکات شد***

در ادامه رأی‌گیری انجام شد و نمایندگان با ۹۷ رای از مجموع ۱۷۷ آرای ماخوذه، حجت‌الاسلام بیگی را به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای مرکزی زکات انتخاب کردند.

***مجلس آزمون عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجویان را تعریف کرد***

مایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز پارلمان پس از تصویب کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، وارد بررسی جزئیات طرح مذکور شدند.

بهارستان‌نشینان با تصویب ماده یک این طرح، اصطلاحات به کار برده در قانون نحوه سنجش و پذیرش دانشجو را به شرح زیر تعریف کردند:

الف - سابقه تحصیلی: نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

ب - آزمون عمومی: آزمون سراسری از میان دروس عمومی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره آموزش متوسطه است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌گردد.

پ - آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در ۳ سال آخر دوره متوسطه است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌گردد.

ت - رشته محل: رشته‌های تحصیلی که داوطلب در اطراف محل تحصیل (دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی) انتخاب و به ادامه تحصیل می‌پردازد.

وکلای ملت با ۱۳۶ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن علنی ماده یک طرح مذکور را به تصویب رساندند.

پس از آن بهارستان‌نشینان تذکرات شفاهی ۵ تن از نمایندگان را استماع کرده و در ادامه تذکرات کتبی توسط ضرغام صادقی قرائت شد.

***تذکر یک نماینده پیش از پایان جلسه***

مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس در اخطار قانون اساسی خطاب به هیئت رئیسه مجلس از نحوه بررسی سوالات نمایندگان از وزرا انتقاد کرد و گفت: سال ۱۳۹۱ در رابطه با آب دریاچه ارومیه و رودخانه زرینه رود سوالی را از وزیر نیرو مطرح کردم که هنوز این سوال بلاتکلیف است و در دستورکار مجلس قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: نوزدهم خردادماه سال جاری به کمیسیون کشاورزی رفتم تا پاسخ سوال خود را از وزیر نیرو بشنوم، اما متاسفانه به جای جناب وزیر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس جوابی را به بنده داد که سربسته بگویم، چون شما می‌دانید.

این نماینده مجلس بر همین اساس تاکید کرد: وقتی ما خودمان این‌طور هستیم، پس چه تذکری به رئیس جمهور و وزرا بدهیم؟ در حالیکه نزدیک به یک سال است که سوال من بلاتکلیف مانده و رودخانه زرینه‌رود و سیمینه رود در حال خشک شدن هستند.

عیسی‌زاده همچنین افزود: دریاچه ارومیه و این دو رودخانه بسیار کم آب شده‌اند و دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است و اگر این دریاچه خشک شود و ذرات نمک از کف دریاچه بلند شوند، شهرهای دو استان آذربایجان به کویر تبدیل می‌شوند و متاسفانه با این وضع، وزیر نیرو هیچ‌گونه پاسخگویی ندارد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آب دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است، از مسئولان اجرایی و وزیر نیرو خواست تا هرچه زودتر برای این موضوع تدبیری بیاندیشند.

***سوال نماینده خاش از وزیر کشور در مورد زلزله‌زدگان***

همچنین شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلماناعلام کرد که سوال ملی حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش در مجلس از وزیر کشور در مورد علت عدم توجه و رسیدگی به آسیب‌دیدگان در مناطق زلزله‌زده را اعلام وصول شد.

***پایان جلسه علنی مجلس/جلسه بعدی فردا***

جلسه علنی صبح امروز مجلس با اعلام حجت‌‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، به پایان رسید.

وی پیش از به صدا در آوردن زنگ پایان جلسه علنی امروز گفت: نشست بعدی نمایندگان ساعت ۸ صبح فردا (دوشنبه) برگزار می‌شود.

نایب رئیس مجلس تعطیلات پیش رو را دلیل برگزاری نشست علنی روز دوشنبه اعلام کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *