چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

چرایی معین نشدن شب قدر

يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 302356
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه نتیجه منزلت شب قدر از یک سو و تقدیر و معین شدن امور از طرف دیگر، تبدیل سیئات به حسنات است که در شب قدر محقق می‌شود، گفت: شب قدر بهترین زمان برای استغفار به درگاه الهی است.
به گزارش جهان، آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی در گفت‌وگو با رسا با اشاره به فضیلت شب‌های قدر، بر داشتن حضور قلب و نیت پاک در شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان و احیای این شب‌ها تأکید کرد و گفت: زمان دقیق شب قدر معین نشده است تا همه بتوانند از آن بهره ببرند.

وی، افزود: از شب‌های قدری که در ماه مبارک رمضان تعیین شده، یک شب به حقیقت شب قدر است و شب‌های دیگر جانشین و بدل آن شب هستند؛‌ اینکه یک شب را به عنوان شب قدر معین نکرده‌اند برای این است که مردم بتوانند با نیت پاک و اخلاص کامل، در هر شب از سه شبی که در ماه مبارک رمضان است قدر و منزلت این شب را درک کنند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه مدارج عالی شب قدر با هم تفاوت دارد، گفت: خداوند شب قدر را طوری قرار داده که همه روزهای سال روز قدر و همه شب‌ها هم شب قدر شود؛ با این توصیف کسی که هشتاد سال عمر می‌کند، همه روزهای سال را در بهار و تابستان، پاییز و زمستان روزه گرفته و فضیلت شب‌های قدر را در همه فصول درک کرده است.

وی تصریح کرد: فضیلت‌های شب قدر را خداوند معین کرده و به حسب عملکرد انسان‌ها عطا می‌کند، بسیاری به این نکته توجه نمی‌کنند که قرارداد شب قدر به حسب امور انسانی تعیین شده است، یعنی لیاقت‌های انسان که خداوند مقدر می‌فرماید.

وی با بیان اینکه قرآن هر سال خدمت حضرت ولیعصر‌(عج) نازل می‌شود و انسان‌ها در زیر سایه آن حضرت از این نزول به درجاتی بهره‌مند می‌شوند، گفت: قرآن محدود نیست که تمام شده باشد، درجاتی و مراتبی دارد که آثارش برای امت پیامبر اکرم‌(ص)، کل مؤمنان و مسلمانان و بلکه همه انسان‌ها نازل می‌شود و این نزول هر سال اتفاق می‌افتد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: از لوح محفوظ و ام الکتاب که بالاتر از لوح محفوظ است تا به درجات نازل‌تر و پایین‌تر که درجه محو و اثبات باشد، یعنی آن مقام محو و اثبات که در شب‌های قدر برای برخی محو و برای برخی اثبات می‌شود، را خداوند برای هر شب قدری معین کرده است تا آنجا که کرام الکاتبین بد و خوب اعمال را می‌نویسند.

وی با بیان اینکه برخی ملائکه از نوشتن اعمال بد انسان دست برمی‌دارند و مهلت به استغفار می‌دهند، گفت: شب قدر بهترین شبی است که انسان می‌تواند خود را برای استغفار آماده کند و هیچ‌چیز بهتر از این نیست که از خدا طلب توبه نماید.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی یادآور شد: زمانی می‌گوییم استغفرالله و اتوب الیه و زمانی از خدا طلب توبه می‌کنیم و می‌گوییم استغفرالله و اسأله توبه یعنی خداوند توفیق کسب مقام توبه را به ما دهد تا بتوانیم توبه واقعی و مقبول داشته باشیم و چه نیکو است که هر استغفار را به درگاه الهی ببریم و از خداوند طلبه توبه واقعی کنیم شاید که از ما بپذیرد.

وی با بیان اینکه نتیجه منزلت شب قدر از یک سو و تقدیر و معین شدن امور از طرف دیگر، تبدیل سیئات به حسنات است که در شب قدر محقق می‌شود، توصیه کرد: غسل کرده و با عمل به دستورات وارد شده، به بهترین روش این شب‌ها را احیا بداریم تا از مناقب و فضایلی که خداوند برای مؤمنان مقدر کرده است، بهره‌مند شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *