يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

روحانی:از حقوق هسته‌ای‌مان کوتاه نمی‌آییم

سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 301329
روحاني گفت: همه باید بدانند که دولت ایران از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نخواهد آمد و بر این مبنا ما آماده‌ایم تنش‌ها کاهش پیدا کند و اگر حسن نیت بود در چارچوب جمهوری اسلامی می‌شود کار کرد.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، حجت‌الاسلام حسن روحانی حالا هفتمین کسی است که ردای ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را بر تن می‌کند. او در ۲۴ خردادماه ۹۲ اعتماد بیش از نیمی از رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را جلب کرد و حالا با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای، می‌رود تا کلید ساختمان پاستور را از محمود احمدی‌نژاد تحویل بگیرد و «دولت تدبیر و امید» را تشکیل دهد.

پس از آشنایی با نظرات و دیدگاه های دکتر روحانی در گذشته و پیش از رئیس جمهور شدن، در این قسمت مواضع وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را با هم مرور می‌کنیم.

حجت الاسلام حسن روحانی در صحبت‌های خود در نخستین نشست خبری پس از پیروزی درباره مسئله مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌ها مطالبی را بیان کردندکه آنها را در ادامه می‌خوانیم.

تحریم‌ها ظالمانه است

مسئله «تحریم»، معضلی است که با آن مواجهیم و می‌دانیم که این تحریم، ظالمانه است. کاری که در خصوص انرژی هسته ای انجام شده است، قانونی و در چارچوب قوانین بین المللی بوده. اساسا می خواهم بگویم، استفاده از ابزار تحریم، یک ابزار ارتجاعی است و دوره اش گذشته است، مخصوصا که جهان امروز، حتی غرب، با معضلات اقتصادی مواجه است و این به ضرر خود غرب است؛ این تحریم، اگر سودی داشته باشد، فقط برای اسرائیل است و اساسا تحریم نمی تواند مبنای درستی داشته باشد.

دو راهکار برای این مسئله وجود دارد: یک، قدم گذاشتن در مسیر شفافیت بیشتر شود. البته برنامه های هسته ای ما، کاملا شفاف است؛ اما ما حاضریم شفافیت بیشتری نشان بدهیم و روشن کنیم برای همه دنیا که اقدامات جمهوری اسلامی ایران، کاملا در چارچوب های بین المللی است. ثانیا، اعتماد متقابل بین ایران و سایر کشورها را ما ارتقا می دهیم و هر جا که این اعتماد بخواهد به آن خدشه وارد شود، ما کاری می کنیم اعتماد سرجایش برگردد. راه حل، اعتماد متقابل و شفافیت در چارچوب موازین و مقررات بین المللی است.

مذاکرات با ۵+۱ را فعال‌تر خواهیم کرد

درباره پنج به علاوه یک، ما مذاکرات را فعال تر خواهیم کرد و معتقدیم موضوع هسته ای، صرفا و صرفا راه های مذاکراتی دارد و بس، و تهدید موثر نیست. راه حل اعتماد متقابل، موثر است. قبلا تجربه شده و از تجربیات قبلی استفاده خواهد شد. آنچه مسلم است، حقوق ملت ایران، مد نظر دولت خواهد بود و همواره تلاش خواهد کرد تحریم ظالمانه را قدم به قدم رفع کند و روابط بهتری با کشورهای دیگر به خصوص همسایگان برقرار شود.

دولت ایران از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نخواهد آمد

هرگونه سخن گفتن با آمریکا علاوه براینکه باید بر مبنای احترام متقابل باشد حتما دارای شرایطی است که آن شرایط باید عمل شود.

همان‌طور که دربیانیه الجزایر قید شده است باید تصریح کنند درامور داخلی ایران دخالتی نخواهند کرد. ثانیا حقوق ملت ایران و حقوق هسته ای را به رسمت بشناسند و ثالثا سیاست های یک جانبه ای و زور مدارانه رو نسبت به ایران کنار بگذارند و البته با این شرایط زمینه آماده می شوه اگر احساس شود حسن نیتی وجود دارد روابط متقابل خواهد بود اما همه باید بدانند که دولت ایران از حقوق هسته ای ایران کوتاه نخواهد آمد و بر این مبنا ما آماده ایم تنش ها کاهش پیدا کند و اگر حسن نیت بود در چارچوب جمهوری اسلامی می شود کار کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *