جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

درمان‌بیماری‌های کبدی باسلول‌های بنیادی

دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 301015
پژوهش جدید دانشمندان چینی نشان داده که سلول‌های بنیادی کبد که توسط سلولهای بنیادی خود بیمار تولید شده، شاید بتواند در درمان بیماریهای پیشرفته کبد موثر واقع شود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، پژوهش چهار ساله دانشمندان دپارتمان زیست‌شناسی سلولی دانشگاه علوم پزشکی دوم نظامی در شانگهای که در مجله Cell Stem Cell منتشر شده، نشانگر یک دستاورد بزرگ در مطالعه سلولهای بنیادی کبدی است.

به گفته این محققان، بیماریهای مختلف کبدی مانند انواع پیشرفته آن با استفاده از سلولهای بنیادی خود بیمار برای تولید سلولهای بنیادی کبدی و قرار دادن در بدن فرد در صورت پیشرفت اساسی تحقیقات بالینی قابل درمان خواهند بود.

اگرچه تعداد سلولهای بنیادی اصلی در کبد انسان کم است اما از نقش مهمی در حفظ ساختار و عملکرد این عضو برخوردارند.

این تیم پژوهشی در تجربه جدید خود فیبروبلاست‌ها را مجددا برنامه‌ریزی کرده و یک سیستم آزمایشگاهی تولید سلولهای بنیادی کبد را راه‌اندازی کرده‌اند.

سلولهای بنیادی کبد تولید شده به این شیوه در آزمایشگاه قابل تقویت بوده و سپس از آنها می‌توان برای ترمیم کبدهای آسیب‌دیده استفاده کرد.

به گفته محققان، نتایج این مطالعه پایه‌گذار شیوه‌های جدید برای درمان بیماریهای کبدی، تولید داروهای جدید و پژوهشهای مهندسی بافت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *