سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

رودست حزب‌الله به اسراییل چه بود+فیلم

دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 299426
ژنرال "اودی آدام" فرمانده سابق منطقه شمالی ارتش اسراییل از رهبران خود اطلاعات جاسوسی به دست آورده بود که نشان از عملیات قریب‌الوقوع حزب‌الله داشت که در آن سربازان اسراییلی برای بازگرداندن «سمیر قنطار» مورد هدف قرار خواهند گرفت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پس از اینکه اسراییل از آزاد کردن سمیر قنطار سرباز زد حزب الله تصمیم گرفت به هر ترتیب که شده طی عملیاتی این رژیم اشغالگر را وادار به مبادله مجدد کند. سید حسن نصرالله که به هموطنان خود نوید دیدن امیر الاسرای لبنان یعنی قنطار را داده بود تصمیم گرفت این خواسته را در جولای ۲۰۰۶ عملی کند.

آنچه مشاهده می‌کنید روایتی است از آغاز جنگ ۳۳ روزه و نحوه گرفتن دو اسیر اسراییلی «ایهود گولد واسر» و «الداد ریگیف» توسط مقاومت اسلامی:

آرامش تابستان سال ۲۰۰۶ جبهه شمالی دروغین بود. «موتی معرافی» نظامی سابق این زمان را به خوبی به یاد دارد. همان گونه که همکارانشان «ایهود گولد واسر» و «الداد ریگیف» را به خوبی به یاد دارد.



ایهود گولد واسر

موتی معرافی سرباز احتیاط در ارتش اسراییل: در آن زمان مرحله نهایی بازی‌های جام جهانی در آلمان برگزار می‌شد و «الداد» به پیگیری بازی های فوتبال و تمام مسابقات تمایل داشت. ما زمان‌های خود را طوری تنظیم کرده بودیم که بتوانیم تمام مسابقات را ببینیم.

«ایهود» به فوتبال علاقه‌ای نداشت و بازی‌ها را تماشا نمی‌کرد به همین علت معمولا نگهبانی در زمان بازی‌ها را قبول می‌کرد.

این دو نفر قربانی یک حادثه نگهبانی شدند. حتی اجازه ورود به خطوط تماس مرزی به ما داده نمی‌شد. حتی نمی‌توانستیم کنار سیم خاردارهای مرز برویم چون نظامیان حزب‌الله در نزدیکی این خط فعالیت می‌کردند.

ژنرال «اودی آدام» فرمانده سابق منطقه شمالی ارتش اسراییل از رهبران خود اطلاعات جاسوسی به دست آورده بود که نشان از عملیات قریب‌الوقوع حزب‌الله داشت که در آن سربازان اسراییلی برای بازگرداندن «سمیر قنطار» مورد هدف قرار خواهند گرفت. این تهدید را سید حسن نصرالله دبیر کل حزب به صورت علنی مطرح کرده بود.


الداد ریگیف

«موتی معرافی» سرباز احتیاط در ارتش اسراییل: یک هفته تا ۱۰ روز بود که در حالت آماده باش کامل بودیم. سپس از سازمان جاسوسی دستوراتی آمد که از شدت آماده باش کامل یگان بکاهیم. چرا که نگرانی‌ها از وقوع عملیات ربایش سربازان اسراییلی به پایان رسیده است. این اتفاق تنها چند روز پیش از عملیات ربودن سربازان روی داد.

پنج ماه بعد از آماده شدن نیروها دستور اجرای عملیات صادر شد. ساعت ۲۰/۲ بامداد و هدف عبور از دیوار آهنی در نقطه ۱۰۳ مقابل شهرک یهودی نشین «زرعیت» بود. عملیات به منظور اسارت نظامیان اسراییلی بود. نیروهای مقاومت در نیزارها مخفی شدند. صبح چهارشنبه ۱۲ جولای دو خودروی نظامی اسراییل از نوع «همر» به سمت موقعیت «تله الرائب» که مجاور منطقه «عیتا الشعب» لبنان است حرکت کردند. در اتومبیل نخست فرمانده گشتی‌ها «ایهود گولد واسر» و در صندلی عقب دو نظامی به نام‌های «الداد ریگیف» و «تومار وین برگ» نشسته بودند. «وسیم نزال» خودروی دوم را می‌راند و دو نظامی به نام‌های «شانی تورجمان» و «عیال بنین» همراه وی بودند. این دو خودرو در پیچی در پایین این دشت و در منطقه‌ای با نام «خله الورده» که در نقشه نظامی اسراییل نقطه ۱۰۵ شناخته می‌شود ظاهر شدند.




روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با عنوان "جنگ" در روز ۱۲ جولای ۲۰۰۶ (روز اجرای عملیات وعده صادق) است که روی آن عکس ۸ سرباز اسراییلی که در این عملیات کشته شدند چاپ کرده است.

ساعت ۹ زمان اجرای عملیات بود.

اعضای مقاومت در سه تیم راه را برای گشتی‌ها بستند. گروه اول گشتی اسراییل را با بارانی از موشک‌های آر.پی.جی هدف قرار داد. خودروی دوم منفجر شد و راننده آن در دم کشته شد و دو همراه وی نیز که قصد فرار داشتند با گلوله‌های اعضای مقاومت از پای درآمدند. سه موشک به سمت راست خودروی اول شلیک شد. همان جایی که «گلد واسر» و در پشت سر او «ریگیف» نشسته بود. در همان زمان گروه سوم از نیروهای مقاومت با موشک‌ها و توپخانه مواضع اسراییلی را در نزدیکی میدان این عملیات بمباران کردند.

گروه چهارم که به برانکارد مجهز بود «گولد واسر» و «ریگیف» را به داخل لبنان بردند. برای این منظور یک خودروی شخصی نیز منتظر آنها بود. این خودرو مسافتی حدود نیم کیلومتر را طی کرده و سپس دو سرباز اسراییلی را به خودروی دیگری سپرد. این خودرو دو سرباز را سوار کرد و از دیده‌ها پنهان شد. این آخرین مرحله از عملیاتی بود که کمتر از ده دقیقه طول کشید و در آن نظامیان اسراییلی حتی یک گلوله هم شلیک نکردند.

گروه پنجم نیروهای مقاومت با ریختن بنزین روی دو خودرو آنها را آتش زدند. هدف از این کار پاک کردن هر نشانه‌ای از سرنوشت دو نظامی ربوده شده بود. کمی بیش از نیم ساعت گذشته بود که ژنرال «گال هرش» فرمانده یگان ۹۱ تصمیم خود را برای اجرای عملیات «هانیبال» برای آزادی اسرا ابلاغ کرد. «تانک مرکاوا» و به دنبال آن یک نفربر زرهی به راه افتاد. هدف آنان بستن راه ربایندگان سربازان بود.

هدف آنها بازگرداندن «گولد واسر» و «الداد ریگیف» و یا کشتن ربایندگان و دو نظامی اسراییلی با هم بود. این هدف عملیات «هانیبال» بود. تانک مرکاوا بعد از طی مسافتی حدود ۷۰ متر در داخل خاک لبنان بر اثر یک مین زمینی بسیار سنگین منفجر شد و چهار تن از تیم هدایت آن در دم کشته شدند.

سید حسن نصرالله بعد از این عملیات به طرف مقابل پیغامی داد که نشان از موضع بالا بود.

فیلم






ایهود المرت نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶

ایهود المرت نخست وزیر وقت اسراییل در واکنش به این سخنان دبیر کل حزب‌الله گفت: ما از همان آغاز گفتیم که ما تسلیم پیام های باج گیرانه نمی‌شویم و با تروریست‌ها برای تعیین سرنوشت نظامیان اسراییل مذاکره نمی‌کنیم. این موضع ما در گذشته بود و اکنون هم همین موضع را داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *