جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

بالاخره ارز مرجع چند تومانی است؟

يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 299147
تخصیص ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی برای واردات کالاهای اساسی همچنان به قوت خود باقی است و تغییری در آن ایجاد نشده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، عضو ستاد تنظیم بازار کشور با بیان این مطلب به فارس درباره ارز مرجع کالاهای اساسی اظهار داشت: در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار که سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد و وزیر دادگستری نیز در آن جلسه حضور داشت، تصمیم گرفته شد تخصیص ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی به کالاهای اساسی همچنان به قوت خود باقی بماند. قاسم نوده‌فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: حرفی در این باره زده نشد، اما تاکید شد برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم این رویه مثل گذشته ادامه داشته باشد.

عضو ستاد تنظیم بازار کشور گفت: از دیگر تصمیمات اخذ شده در این جلسه می‌توان به تخصیص نهاده‌ها به تولیدکنندگان مرغ اشاره کرد که در جلسه تاکید شد، افرادی که طبق روال گذشته جزو شرکت‌های دریافت‌کننده نهاده از پشتیبانی امور دام بوده‌اند، همچنان نهاده به آنها تعلق می‌گیرد اما از آن‌سو عرضه گوشت مرغ ترکیه‌ای در نمایشگاه‌های ضیافت در حالی صورت می‌گیرد که مرغداران تاکید دارند با توجه با بالا بودن تولید گوشت مرغ ایرانی قابلیت ذخیره‌سازی ۸۰ هزار تن از این محصول وجود داشت و نیازی به واردات نیست.

حسین مقدم‌نیا، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در این باره به ایسنا گفت: در سال گذشته به‌رغم بی‌مهری‌ها و مشکلات موجود، مرغداران به وعده خود که همان تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی گوشت مرغ بود عمل کردند و امسال نیز وضع به‌گونه‌ای است که علاوه بر تولید ۱۵۰ هزار تنی گوشت مرغ در هر ماه از ابتدای فروردین‌ تاکنون حدود ۸۰ هزار تن گوشت مرغ مازاد بر مصرف ذخیره شده است. وی افزود: ذخیره‌سازی گوشت مرغ مازاد با هدف تنظیم بازار و برقراری تعادل بین تقاضا و عرضه انجام شد تا برای عرضه فراوان در ماه رمضان به کار آید اما مرغ‌های ترکیه‌ای بدین منظور وارد شده و در نمایشگاه‌های ضیافت عرضه می‌شوند.

مقدم‌نیا ادامه داد: چرا به‌ جای واردات گوشت مرغ، نهاده‌هایی که تشکل‌ها و اتحادیه‌های تولیدی بهای آن را پرداخت کرده بودند وارد نمی‌شود؟ و هنوز تکلیف شرکت‌های وارد کننده نهاده‌های تولید مشخص نشده است؟ از سوی دیگر این شرکت‌ها نمی‌دانند که نهاده‌های مورد نیاز را باید با چه نرخی وارد کنند و قیمت این محصول برای مرغداران باشد؟ مقدم‌نیا تاکید کرد: ذخیره‌سازی گوشت مرغ مازاد بر مصرف برای عرضه در ایامی همچون ماه رمضان با واردات و عرضه گوشت مرغ خارجی در تناقض است و باعث برهم خوردن نظم بازار می‌شود.

در همین حال حمید فاضلی، رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور در پاسخ به اینکه عرضه مرغ ترکیه‌ای در نمایشگاه‌های ضیافت با گفته مسؤولان درباره مازاد تولید داخل و ذخیره‌سازی ۸۰ هزار تن مرغ ‌تناقض دارد، گفت: سال گذشته بعد از کمبود نهاده و کمبود مرغ در ماه رمضان و افزایش قیمت به کیلویی ۸ هزار تومان اقدام به واردات شد.فاضلی افزود: با اعلام واردات مرغ و هجوم واردکنندگان، ثبت سفارش‌های زیادی انجام شد، اما بخش زیادی از این ثبت سفارش‌ها بعد از ماه رمضان و در طول سال وارد کشور شد.

وی تصریح کرد: مرغ‌هایی که اکنون با مارک‌های ترکیه در نمایشگاه‌های ضیافت عرضه می‌شوند مربوط به واردات دیرهنگام سال گذشته است. از آن‌سو اما دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده با بیان اینکه افزایش نرخ ارز مرجع تاثیری در تولید این صنعت ندارد، گفت: در صورت تامین نقدینگی کافی، امکان افزایش تولید پودر شوینده به اندازه ۴ برابر نیاز کشور وجود دارد.

جمشید فروزش اظهار داشت: اخیراً نرخ ارز مرجع افزایش یافته که با توجه به اینکه صنعت پودر شوینده برای تامین نیاز خود از ارز آزاد استفاده می‌کند، این مساله تاثیری در تولید پودر ندارد.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد نیاز صنعت پودر شوینده به ارز از طریق ارز مبادله‌ای و بقیه آن از طریق ارز آزاد تامین می‌شود، افزود: در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز صنعت پودر شوینده از کشورهای چین، کره، مالزی و برخی کشورهای اروپایی تامین می‌شود. وی تصریح کرد: تولید کارخانه‌های پودر شوینده به اندازه‌ای است که جوابگوی بازارهای صادراتی و همچنین نیاز داخل است، اما در صورت تامین نقدینگی و مواد اولیه می‌توانیم ۴ برابر نیاز داخل، تولید داشته باشیم.

فروزش با اشاره به مشکل تأمین نقدینگی در شرکت‌های تولیدکننده پودر شوینده، گفت: برای افزایش تولید باید کشش لازم در بازار وجود داشته باشد که رشد بازارهای صادراتی در این زمینه کمک‌کننده است. وی درباره احتمال قیمت‌گذاری جدید پودر شوینده نیز گفت: تقاضایی برای افزایش قیمت اخیرا نداشته‌ایم و قیمت‌گذاری جدیدی نیز انجام نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *