جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

ثبت‌نام رایگان اما با پرداخت هزینه مخفیانه

دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 296231
گرفتن وجه در هنگام ثبت‌نام اگر چه چند سالی است که با توصیه‌های آموزش و پرورش ممنوع اعلام شده اما مدارس دولتی که ناچارند به صورت خودگردان اداره شوند چاره‌ای غیر از گرفتن وجه از والدین ندارند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اگر چه آموزش و پرورش هر سال اخذ وجه در هنگام ثبت‌نام در مدارس را ممنوع اعلام کرده و والدین را تشویق به معرفی متخلفان می‌کند اما ظاهرا چاقوی تهدیدهای آموزش و پرورش برای «متخلفان» این قدر تیز و برنده نیست که آنها را از انجام این عمل بازدارد. گرفتن وجه در هنگام ثبت‌نام اگر چه چند سالی است که با توصیه‌های آموزش و پرورش ممنوع اعلام شده اما مدارس دولتی که ناچارند به صورت خودگردان اداره شوند چاره‌ای غیر از گرفتن وجه از والدین ندارند.

این در حالی است که اگر چه ممکن است در روز ثبت‌نامی وجهی طلب نشود اما به فاصله دو تا سه روز بعد از ثبت‌نام والدین «موظف» به پرداخت هزینه تحت عناوینی چون کمک‌های اولیا و مربیان، هزینه‌های تهیه برگه‌های سفید برای اموری چون کپی سوالات امتحانی و خرید گچ و تخته پاک کن،‌ماژیک وایت برد و دیگر ملزومات کلاس هستند که هر مدرسه نیز با توجه به نیازی که دارد مبالغی از ۱۰۰ هزار تومان به بالا را از والدین طلب کرده و آنها را موظف به پرداخت این هزینه می‌کند.

اگر چه با گران شدن تمامی کالاها و وضعیت نامساعد اقتصادی نمی‌توان منکر این موضوع شد که والدین نیز در کنار آموزش و پرورش باید به امر تربیتی فرزندان‌شان کمک کنند و کمک به مدرسه در آسایش بیشتر دانش‌آموزان موثر خواهد بود اما بخشنامه‌های بی‌فایده آموزش و پرورش درخصوص عدم اخذ هزینه از والدین در هنگام ثبت‌نام تنها به لطیفه‌ای تکراری و بی‌نمک تبدیل شده که هر سال در زمان ثبت‌نام به گوش می‌رسد و گوش هیچ مدیر مدرسه‌ای به آن بدهکار نیست.

این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش نیز هر ساله منکر وجود هرگونه رد و بدل شدن هزینه بین والدین و مسئولان مدرسه می‌شوند و درخواست می‌کنند در صورت وجود چنین مسئله‌ای بازرسان آموزش و پرورش در جریان قرار داده شوند. موضوعی که کمتر والدینی تمایل به اجرای آن دارد چرا که در اکثر موارد بازرس آموزش و پرورش برای اینکه صحت و سقم موضوع را به عینه مشاهده کند اقدام به رو در رو کردن والدین شاکی با مسئولان مدرسه کرده و نتیجه این عمل در خوشبینانه‌ترین حالت چیزی جز اختلاف والدین و مسئولان مدرسه تا پایان سال تحصیلی و به تبع آن دامنگیر شدن این موضوع به دانش‌آموز نخواهد بود، موضوعی که در بیشتر مدارس دولتی شاهد آن هستیم.

چندی قبل نیز زهره طبیب‌زاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص دریافت وجه در مدارس، به فارس گفته بود: هزینه مدارس غیردولتی متناسب با نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها تعیین و تصویب می‌شود اما در مدارس دولتی بر اساس قانون نباید وجهی گرفته شود و پس از فصل ثبت‌نام، مدارس «با توافق» خانواده‌ها می‌توانند اقدام به دریافت وجه کنند.

وی با بیان اینکه دولت بارها اعلام کرده است که دریافت اجباری هرگونه وجه در مدارس تخلف است، عنوان کرد: آموزش و پرورش دارای یک ستاد ثبت‌نام است که در صورت تخلف باید با آنها تماس گرفته شود و آنها نیز باید جوابگوی خانواده‌ها باشند.

اما توافقی که طبیب‌زاده از آن صحبت می‌کند «اجباری» است که به خانواده‌ها تحمیل می‌شود و هیچ راه گریزی نیز از آن نیست. شاهد این مدعا هزینه‌های اجباری است که در طول سال و بلافاصله بعد از ثبت‌نام در مدرسه به خانواده‌ها تحمیل شده و در صورت عدم پرداخت آن، خانواده شاهد توبیخ دانش‌آموز خواهند بود. اواخر اردیبهشت ماه سال‌جاری بود که جشن تکلیف برای دانش‌آموز اول ابتدایی در تمام مدارس دولتی برگزار شد.

نکته قابل توجه برای مسئولان آموزش و پروش این است که قبل از برگزاری این جشن در یکی از مدارس منطقه میدان شوش والدین موظف به پرداخت ۳۰ هزار تومان برای برگزاری «جشن الفبا» در مدرسه شدند. البته جواب مدیر مدرسه در مواجهه با والدینی که به نان شب‌شان محتاج بودند و از پرداخت این رقم اظهار عجز کردند تنها یک جمله بود: «در صورت عدم پرداخت هزینه فرزندان‌تان را به جشن نیاورید.» «نداشتن پول» شاید برای مدیر مدرسه و البته دانش‌آموز کلاس اولی قابل توجیه نباشد اما همین نمونه که در دیگر مدارس دولتی نیز اجرا شده می‌تواند شاهدی بر این مدعا باشد که آموزش و پرورش اگر چه در ظاهر مخالف دریافت وجه از والدین است اما در واقع اگر والدینی توانایی پرداخت وجه به مدرسه را نداشته باشند یا باید تحقیر مسئولان مدرسه را به جان بخرند یا هر طور شده هزینه‌های تحمیلی را تقبل کنند تا فرزندشان در کلاس در جلوی دیگر دانش‌آموزان تحقیر نشود.

ابلاغیه‌های آموزش و پرورش درخصوص مسائل مختلف این سال‌ها این قدر بی‌قدر و قیمت شده که هیچ‌کس وقعی به آن نمی‌نهد حتی مدیران مدارس، موضوعی که باید فکر عاجلی برای آن کرد تا شاید درد بی‌درمان آموزش و پرورش در کشورمان درمان شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تکلیف آموزش رایگان مصرح در قانون اساسی چه می شود؟! آیا این قانون نادیده گرفته شده و دیگر اعتباری ندارد؟!