جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

موشک ضد هوایی در دست شورشیان سوری

يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 294456
سخنگوي شورشيان تکفيري مورد حمايت خارجيان در سوريه، از تامين تسليحاتي اين گروه با تسليحات سنگين، موشک‌هاي ضدتانک و ضد هوايي از سوي «کشورهاي برادر» خبر داده است.
به گزارش جهان به نقل از پرس تی وی، لوي مقداد هماهنگ کننده گروه تروريستي به اصطلاح « ارتش آزاد سوريه » در گفت و گو با سي ان ان گفت: « ارسال اين تسليحات جديد نقطه عطفي در اين مناقشه خواهد بود و قطعا قوانين جنگ را تغیير خواهد داد.»

لوی مقداد در ۲۱ ژوئن تائيد کرده بود که شورشيان به تسليحات جديدي دست يافته‌اند.

سخنگوی شورشیان تکفیری گفت « ما مقاديري از انواع تسليحات جديد از جمله برخي از تسليحات که تقاضا کرده بوديم، دريافت کرده‌ايم و بر اين باوريم که اين روند معادله ميدان جنگ را تغيير خواهد داد.»

لس آنجلس تايمز نيز درهمان روز گزارش داد، عوامل سيا ماه‌هاست که مخفيانه سرگرم آموزش شورشيان در زمينه استفاده از تسليحات ضد تانک و ضد هوايي هستند.

اين روزنامه گزارش داد، عوامل سيا و نيروهاي عمليات ويژه امريکا از زمان راه اندازي پايگاه نظامي جديد امريکا در جنوب غرب اردن در نوامبر ۲۰۱۲ ميلادي، مخفيانه سرگرم آموزش شورشيان در قالب گروه‌هاي ۲۰ تا ۴۵ نفره هستند.

به گفته يکي از فرماندهان شورشيان در استان درعا سوريه، شورشيان در اين دوره‌هاي آموزشي دو هفته‌اي، طرز کار با سلاح‌هاي ضد تانک ۱۴.۵ ميليمتري روسي، موشک‌هاي ضد تانک و تسليحات ۲۳ ميليمتري ضد هوايي را فرا مي‌گيرند.

شورشيان مورد حمايت خارجيان در سوریه در دسامبر ۲۰۱۲ ميلادي به سوي يک هواپيماي غير نظامي که در حال بلند شدن از فرودگاه بين‌المللي حلب بود، تيراندازي کردند. اين تيراندازي، اولين حمله مستقيم شورشيان به يک هواپيماي غيرنظامي بود.

ارتش به اصطلاح آزاد سوريه قبل از اين حمله هشدار داده بود، هواپيماهاي مسافربري که به داخل و يا خارج فرودگاه‌ها در دمشق يا حلب پرواز ‌کنند با خطر ساقط شدن روبرو خواهند شد.

وزيران خارجه کشورهايي که از شورشيان در سوريه حمايت مي‌کنند، روز شنبه (اول تير) با تامين تسليحاتي تروريست‌ها موافقت کردند.

وزيران خارجه اين کشورها با تشکيل جلسه به اصطلاح « دوستان سوريه» در دوحه پايتخت قطر توافق کردند، « فورا تمامي تجهيزات و وسائل مورد نياز مخالفان را فراهم کنند و هر کشوري به شيوه خود در اين زمينه اقدام کند تا شبه‌نظاميان بتوانند ضمن مقابله با حملات وحشيانه نيروهاي رژيم سوريه و متحدانش از مردم سوريه نيز حفاظت کنند»

اين توافق پس از آن انجام شد که باراک اوباما، رئيس جمهوري امريکا در ۱۴ ژوئن به دولت خود دستور داد تا تسليحاتي از جمله تفنگ، آر. پي .جي و موشک‌هاي ضد تانک در اختيار شورشيان در سوريه قرار دهند. روسيه و سازمان ملل از اين اقدام واشنگتن انتقاد کرده‌اند.

بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در (۱۷ ژوئن، ۲۷ خرداد) گفت: « اگر کشورهاي اروپايي به ارسال تسليحات براي شورشيان ادامه دهند،آن‌ها بهاي آن را پرداخت خواهند کرد.»

از زمان شروع خشونت‌هاي مورد حمايت خارجيان در سوريه در مارس ۲۰۱۱ ميلادي تاکنون، شمار زيادي از مردم از جمله تعداد زيادي از سربازان و نيروهاي امنيتی سوريه جان خود خود را از دست داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *