شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

حکم تاریخی امام درباره عزل بنی‌صدر

شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 294186
بنی‏ صدر که از بازداشت و محاکمه خود هراسان بود، پس از پنج هفته اختفاء، با لباس و آرایش زنانه و با ربودن یک هواپیمای متعلق به جمهوری اسلامی ایران،در ۷ مرداد ۱۳۶۰ از ایران به فرانسه گریخت.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون، مهمترین رویدادهای تاریخی روز اول تیرماه به شرح زیر است:

• تأسیس "سازمان تبلیغات اسلامی" به فرمان "حضرت امام خمینی"(ره) (۱۳۶۰ش)

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیرماه سال ۱۳۶۰، به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه با دستور امام خمینی(ره) و به منظور پرداختن به امر تبلیغات دینی و اشاعه معارف اسلامی به وجود آمد. این نهاد انقلابی در سیر تکاملی خود در ۱۴ فروردین سال ۱۳۶۸ با نظر حضرت امام(ره) به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت.

سیاست‏گذاری، برنامه‏ریزی، هدایت، سازمان‏دهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی مردمی، تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف و فرهنگ اسلامی، تاسیس مراکز اطلاع رسانی تخصصی، تبلیغی و دینی، سازمان‏دهی و اعزام مبلغ به داخل و خارج از کشور، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و انجام فعالیت‏های قرآنی و... از جمله وظایف سازمان تبلیغات اسلامی می‏باشد.

• عزل بنی‏ صدر از ریاست جمهوری با حکم حضرت امام خمینی(ره) (۱۳۶۰ش)

پس از مدت‏ها اختلاف بین مسؤولان انقلابی نظام اسلامی و بنی‏صدر، رییس جمهور خائن و طرفداران او، همچنین سوء مدیریت در جنگ و نیز موضع‏گیری علیه اهداف نظام اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) در ۲۰ خرداد ۱۳۶۰، پس از مشورت با مسؤولان عالی رتبه نظام، وی را از فرماندهی کل قوا، که به نیابت از ولی فقیه در اختیار او بود، بر کنار نمودند. این عمل حضرت امام، واکنش منفی بنی‏صدر را برانگیخت و به جای آن که در صدد اصلاح خود و پایان دادن به کارشکنی‏ها و مخالفت‏های خود باشد، به حکم امام بی‏اعتنایی نمود که این امر بر نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی گران آمد.

از این‏رو در ۲۴ خرداد، درخواست طرح عدم کفایت سیاسی او را در مجلس عنوان نمودند. در این میان هر چند برخی نمایندگانِ هوادار بنی‏صدر و طرفداران او در خارج از مجلس، بر عدم طرح این مسأله در مجلس تلاش کردند ولی در نهایت، نمایندگان پیرو امام خمینی و نظام اسلامی در مجلس شورای اسلامی در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ رأی به عدم کفایت سیاسی بنی‏صدر داده و این حکم را به حضرت امام ارسال داشتند. فردای آن روز در اول تیرماه، حضرت امام خمینی(ره)، طی پیامی این مهره دست‏نشانده اجانب را از ریاست جمهوری عزل کردند.

ایشان در آن پیام فرمودند: "پس از رای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس به عدم کفایت سیاسی بنی‏صدر، ایشان را از ریاست جمهوری عزل نمودم."

بنی‏صدر که از بازداشت و محاکمه خود هراسان بود، پس از پنج هفته اختفاء، با لباس و آرایش زنانه و با هماهنگی عوامل مزدور خویش و با ربودن یک هواپیمای متعلق به جمهوری اسلامی ایران، با کوله‏باری از خیانت به ملت، در ۷ مرداد ۱۳۶۰ از ایران به فرانسه گریخت و در آنجا عملیات ضد نظام را با همکاری منافقین ادامه داد.

• رحلت فقیه جلیل آیت اللَّه "سید حسین طباطبایی بحرالعلوم" عالم برجسته نجف (۱۳۸۰ ش)

آیت اللَّه سید حسین طباطبایی بحرالعلوم در سال ۱۳۰۸ ش (۱۳۴۸ ق) در نجف اشرف در بیت علم و فقاهت به دنیا آمد و از کودکی به تحصیل علوم دینی روی آورد. وی پس از گذراندن مقدمات و سطوح حوزه، در ۲۳ سالگی به درس خارج آیات عظام: سید ابوالقاسم خویی، میرزاحسن بجنوردی، سید حسن حکیم و پدرش آیت اللَّه سید محمدتقی بحرالعلوم راه یافت و به مدارج عالی علمی دست یافت. او همزمان با تحصیل، به تدریس، تالیف و تاسیس مراکز عام المنفعه پرداخت و بنیادهایی برای تحقیق، چاپ و اهدای کتاب‏های شیعی پایه‏گذاری کرد.

آیت اللَّه بحرالعوم پس از وفات آیت اللَّه خویی، با فشارهای گوناگونی از جانب رژیم بعثی عراق مواجه شد تا به عنوان مرجعیت عربی وابسته به رژیم با حزب بعث همکاری کند، اما این فقیه سترگ، هیچ‏گاه سر تسلیم در مقابل آنان فرود نیاورد. وی در نجف و سایر مناطق شیعه‏نشین عراق به عنوان یکی از مراجع تقلید مطرح بود و در مسجد شیخ طوسی به درس و بحث مشغول بود. در این میان تالیفات متعددی از ایشان به چاپ رسید که تحقیق کتاب تلخیص الشافی شیخ طوسی در ۴ جلد، الجهاد فی الاسلام و تحقیق کتاب الفوائدُ الرِّجالیه در ۴ جلد از آن جمله است.

سرانجام آن فقیه خدمتگزار دین در اول تیر ماه ۱۳۸۰ ش برابر با ۲۹ ربیع الاول ۱۴۲۲ ق در ۷۲ سالگی بر اثر مرگ مشکوکی در نجف اشرف درگذشت و رژیم عراق پیکرش را بی‏درنگ و بدون هرگونه تشییع و مجالس بزرگداشت، مظلومانه و غریبانه در مسجد محل درسش به خاک سپرد.

• آغاز هفته قوه قضاییه "هفته عدالت"

جهت ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تکریم از مقام شهید مظلوم، آیت‏اللَّه دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، اولین مسؤول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، بنا به پیشنهاد قوه قضاییه، مبنی بر نامگذاری هفته اول تیرماه، سالروز شهادت آن بزرگوار، به عنوان هفته قوه قضاییه، این پیشنهاد در تاریخ ۲۷ تیر ماه ۱۳۷۳ در شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.

• درگذشت "ابوالحسن فروغی" دانشمند ایرانی (۱۳۷۹ ق)

ابوالحسن فروغی فرزند محمدحسین اصفهانی (معروف به ذکاءُ الملک اول) در سال ۱۳۰۱ قمری در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را در زادگاهش تهران در علوم جدید و معارف اسلامی به پایان رسانید و به تدریس تاریخ و جغرافیا روی آورد. فروغی مدتی ریاست مدرسه‏ی علوم سیاسی را برعهده گرفت و مجله‏ی تربیت را نیز منتشر ساخت. او سفرهای متعددی به اروپا کرد و در کنگره‏های علمی و ادبی شرکت نمود.

این شخصیت علمی، مدتی نمایندگی ایران را در سوئیس و در جامعه‏ی ملل به عهده داشت و فعالیت سیاسی می‏کرد. ابوالحسن فروغی در سال ۱۳۱۶ ش، به استادی دانشگاه تهران در دانشکده‏ی معقول و منقول رسید و به عضویت فرهنگستانِ ایران درآمد. وی دارای مؤلفاتی ارزنده است که تاریخ ادبیات ایران، اوراق مَشوَّش، سرمایه‏ی سعادت و کتابی با نام تمدن و ترکیب به زبان فرانسه از آن جمله‏اند. ابوالحسن فروغی در سال ۱۳۳۸ ش در ۷۹ سالگی بدرود حیات گفت.

• محاکمه "گالیلو گالیله"دانشمند و منجم ایتالیایی در دادگاه تفتیش عقاید (۱۶۳۳م)

گالیلو گالیله فیزیک‏دان و ستاره‏شناس ایتالیایى در ۱۵ فوریه ۱۵۶۴ به دنیا آمد و ضمن تحصیل در دانشگاه، قانون پاندول را کشف نمود و پس از فراگیری علوم متعدد به نجوم روی آورد. وی در سال ۱۶۳۲م، در ردّ عقاید بطلمیوس درباره منظومه شمسی کتابی تحت عنوان "محاوره درباره دو منظومه بزرگ جهان" نوشت و برخلاف جریان غالب فکری مبنی بر ساکن و مرکز بودن زمین، اعلام کرد که زمین به دور خورشید می‏گردد.

انتشار عقاید گالیله مخالفت مقامات کلیسا را برانگیخت و اعتراضات شدید را علیه گالیله به وجود آورد. گالیله نمی‏توانست مخالفین خود را به وسیله تجربه و مشاهده محکوم کند، زیرا آنان هیچ‏گونه استدلال غیرمذهبی را نمی‏پذیرفتند. برای مقامات کلیسا هر چیز غیر از کتاب مقدس و ارسطو بی‏ارزش بود و کلیسا هرگز اجازه نمی‏داد که یک فرد غیر روحانی، کتاب مقدس را مطابق میل خود تغییر دهد. سرانجام، سال بعد، پاپ، گالیله را به رُم احضار کرد و نظراتش را کفرآمیز خواند.

گالیله پس از بازجویى‏های همراه با اهانت، شکنجه، آزار و حبس، برای حفظ جان خود، به انکار عقیده‏اش پرداخت و سرانجام در ۲۲ ژوئن ۱۶۳۳م در کلیسای سنت ماری همانند یک گنه‏کار و مجرم به محاکمه کشیده شد. دستگاه کلیسا، گالیله را وادار کرد که یا عقاید خویش را انکار کند یا با مجازات مرگ رو به رو شود. در نتیجه، وی به ظاهر عقاید خود را انکار کرد و از آن پس به علومی غیر از نجوم پرداخت.

• تولد "جوزْپه ماتْسینی" فیلسوف سیاسی ایتالیایی (۱۸۰۵م)

جوزپه ماتْسینی، نظریه‏پرداز انقلابی ایتالیا در ۲۲ ژوئن ۱۸۰۵م در جِنُوا در این کشور به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود وارد دانشگاه جِنُوا شد و سپس به مبارزین انجمن سری پیوست که برای آزادی ایتالیا از سلطه اتریش تلاش می‏کردند. ماتْسینی در این راه به زندان افتاد و پس از آزادی، نهضت ایتالیای جوان را با سه هدف عمده تشکیل داد: وحدت ایتالیا، ایجاد جمهوری ایتالیا و شکل دادن اروپا به صورت اتحادیه‏ای از کشورهای آزاد و مساوی. وی بار دیگر رنج زندان را به جان خرید اما در همه جا به دنبال برپایى انقلاب بدون خون‏ریزی بود. از این رو به کشورهای فرانسه و سوئیس رفت و چون وی را از آنجا راندند در انگلستان اقامت گزید.

از دیدگاه وی، انقلاب، کار اصول و افکار است نه کار سرنیزه. وی گرچه به ناسیونالیسم و میهن پرستی معتقد بود اما از آرمانی فراتر از ملت دفاع می‏کرد و در حقیقت، ایجاد یک جمهوری متحد از بشریت را مدّنظر داشت. ماتسینی در این‏باره می‏گفت باید بکوشیم از بشریت، خانواده واحدی بسازیم و آرمان‏های ملی را در خدمت آرمان بزرگ‏تر بشریتی واحد، به کار گماریم. هر قوم باید به مثابه نغمه و آهنگی جدا، ولی هماهنگ با سمفونی دنیایى پر آرامش باشد.

ماتسینی می‏گفت: بشریت، وقتی حقیقتاً به وجود خواهد آمد که همه مردمی که سازنده آن هستند، حق انتخاب آزادانه حکومت را به دست آورند و در اتحادیه‏ای گرد آیند که اعلامیه‏ای از اصول و قراردادهای مشترک برای رسیدن به هدفی مشترک یعنی کشف و اعمال اخلاقی جهانی، بر آن حاکم و راهنما باشد. اندیشه ماتسینی از سوی حاکمان کشورها، به عنوان نظریات خطرناک تلقی گردید و او بیست سال آخر عمر خود را در اختفا به سر برد. وی از هر نهضت ترقی‏خواهانه در دنیا پشتیبانی می‏کرد. مع هذا یکی از مردان قرن بود که دائماً تحت تعقیب و شکنجه و آزار قرار داشت.

او به خاطر عشق بزرگش به انسانیت، هر جا می‏رفت رانده می‏شد و تبعه هیچ مملکتی نبود. مردم بسیاری از او متنفر بودند و سرانجام در عین آوارگی و سرگردانی در دهم مارس ۱۸۷۲م در ۶۷ سالگی جان سپرد. با این حال تشییع با شکوهی برای او ترتیب داده شد و هشتاد هزار نفر در این تشییع شرکت کردند.

• امضای قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان در جریان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۰م)

ارتش آلمان پس از اشغال هلند، نروژ و بلژیک در ماه مه ۱۹۴۰، به فرانسه حمله کرد و پس از شکست دادن نیروهای متحد انگلیسی و فرانسوی، در روز چهاردهم ژوئن ۱۹۴۰م، پاریس را به تصرف درآورد. نیروهای آلمانی در مسیر پیشروی سریع خود، روز هفدهم ژوئن، شهرهای مهم فرانسه را نیز تصرف کردند و در جبهه شرق، تا مرز سوئیس و در غرب تا ساحل اقیانوس اطلس پیش رفتند.

در این هنگام، مارشال هانری پُتَن، قهرمان جنگ جهانی اول که برای رهبری فرانسه در زمان جنگ برگزیده شده بود، چون ادامه جنگ را بی‏فایده دید، در روز هفدهم ژوئن ۱۹۴۰م، تقاضای ترک مخاصمه کرد. هیتلر بی‏درنگ این تقاضا را پذیرفت و این قرارداد در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۰م به امضا رسید. با امضای قرارداد ترک مخاصمه عملیات نظامی بین نیروهای طرفین نیز سه روز بعد در روز ۲۵ ژوئن به پایان رسید.

به موجب این قرارداد، نیروهای آلمان، تمام مناطق شمالی فرانسه تا مرز سوئیس و هم‏چنین ایالات غربی فرانسه در طول اقیانوس اطلس تا مرزهای اسپانیا را اشغال کردند و در حدود یک سوم خاک این کشور در جنوب شرقی فرانسه که قسمتی از مرزهای سوئیس، ایتالیا، اسپانیا و سواحل مدیترانه را شامل می‏شد در اختیار حکومت پُتَن قرار دادند. پس از آن، مارشال هانری پُتَن فرانسوی با حمایت آلمان به نخست وزیری فرانسه رسید. با این حال، ژنرال دوگل دیگر فرمانده نظامی فرانسه و این حکومت، با توجه به مرکز آن در شهر ویشیِ فرانسه، حکومت ویشی نام گرفت.

دوگل با حمایت تعدادی از نیروهای فرانسوی، در خارج از این کشور، دولت فرانسه آزاد را تشکیل داد، تا آن که در ماه مارس ۱۹۴۵م، فرانسه از اشغال آلمان خارج شد، دوگل به پاریس بازگشت و ریاست جمهوری فرانسه را به دست گرفت. لازم به ذکر است قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان که در حضور هیتلر به امضا رسید در همان محلی منعقد شد که قرارداد تسلیم آلمان به فرانسه، پس از جنگ جهانی اول، امضا شده بود.

• آغاز حمله بزرگ ارتش آلمان نازی به شوروی در جریان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۱م)

هیتلر تا قبل از حمله به شوروی، بسیاری از کشورهای اروپایى را اشغال کرده بود و با حمله به شوروی قصد داشت تا به طرح‏های توسعه‏طلبانه خود جامه عمل بپوشاند. از این رو، سحرگاه روز بیست و دوم ژوئن ۱۹۴۱م در روز و ساعت تعیین شده برای آغاز عملیات، نیروهای آلمان در سراسر خطوط مرزی خود در خاک لهستان و هم‏چنین در طول مرزهای رومانی با شوروی و دریای بالتیک دست به حمله گسترده‏ای علیه اتحاد شوروی زدند. با اینکه قبل از آغاز جنگ، میان آلمان و شوروی، قرارداد دوستی و عدم تجاوز امضا شده بود، اما هیتلر طبق معمول، گناه آغاز جنگ را به گردن طرف مقابل انداخت و مدعی شد که روس‏ها علی‏رغم قرارداد دوستی و عدم تعرض با آلمان، در تدارک حمله به آلمان بوده‏اند و طی چند هفته گذشته به عملیات اکتشافی در خطوط دفاعی آلمان پرداخته و در چند مورد از خطوط مرزی عبور کرده‏اند.

هیتلر عنوان کرد که سربازان آلمانی نه فقط برای میهن خود، بلکه برای نجات اروپا می‏جنگند. با آغاز این عملیات که "بارباروسا" به معنی ریش قرمز نام داشت، نیروهای آلمان به سرعت در داخل خاک شوروی شروع به پیشروی کردند و در طول سه ماه، در حدود شش‏صد هزار کیلومتر مربع از خاک شوروی را به تصرف خود درآوردند. در این میان، با پیشروی نیروی‏های مهاجم، قوای آلمانی تا حومه مسکو پایتخت شوروی پیشروی کردند اما با فرا رسیدن فصل سرما، ارتش آلمان زمین‏گیر شد. مردم و نظامیان شوروی نیز در شهرهای مختلف به ویژه مسکو، لنین‏گراد و استالین‏گراد مقاومت سرسختانه‏ای از خود نشان دادند و به تدریج سربازان آلمانی را مجبور به عقب نشینی کردند.

این مسئله باعث شد تا هیتلر، سرداران معروف ارتش آلمان را که معتقد به عقب‏نشینی و یا تغییر زمان و محل حمله بودند، از کار بر کنار کند و افسران کم تجربه را به جای آنان قرار دهد که این امر، خود زمینه دیگری برای شکست‏های بعدی آلمان گردید. در نبرد شوروی بیش از یک میلیون نفر از نیروهای آلمان تلف شدند و این تلفات سنگین، آنان را وادار به عقب‏نشینی کرد. در جریان این شکست‏ها و عقب‏نشینی‏ها، هیتلر به مردم آلمان وعده می‏داد که با فرا رسیدن فصل بهار، حمله بزرگ نیروهای آلمان برای درهم شکستن مقاومت روس‏ها آغاز خواهد شد ولی این حمله بزرگ جز باز پس گرفتن قسمتی از مناطقی که در حملات زمستانی به دست ارتش سرخ افتاده بود، ثمر دیگری نداشت.

در اواخر تابستان و اوایل پاییز سال ۱۹۴۳م، حملات ارتش سرخ از سر گرفته شد و آلمانی‏ها در فاصله اواخر سپتامبر تا اوایل نوامبر، سرزمین‏های وسیعی را در جبهه‏های مرکزی و جنوبی روسیه از دست دادند. شکست سنگین آلمان در جبهه روسیه، راه را برای شکست‏های بعدی آلمان در جبهه‏های دیگر هموار ساخت تا اینکه به شکست نهایی آن در سال ۱۹۴۵م انجامید.

• تأسیس جبهه آزادی بخش چاد (۱۹۶۶م)

کشور چاد در قسمت مرکزی قاره افریقا از اواخر قرن نوزدهم، تحت الحمایه فرانسه شد و پس از حدود ۸۰ سال، در سال ۱۹۶۰ رسماً استقلال یافت، اما در عین حال، این کشور به دو قسمت کاملاً متمایز و ناهمگون تبدیل شد.

قسمت شمالی این کشور با خصوصیاتی چون فقر و عقب‏ماندگی اقتصادی و قسمت جنوبی این کشور که امکانات اصلی و محل اداره امور کشور بود در اختیار مسیحیان قرار داشت. در این میان، جنبش ائتلاف با محوریت حزب پیشرو چاد در ۲۲ ژوئن ۱۹۶۰م اعلام موجودیت نمود و هدف خود را رسیدن به وحدت ملی و توسعه اقتصادی اعلام کرد. هم‏چنین ساماندهی اوضاع آشفته چاد، برچیدن پایگاه‏های بیگانگان، پایان دادن به سلطه و نفوذ صهیونیسم در مرکز افریقا، تحکیم روابط دوستانه با کشورهای عربی و آزادی رهبران دینی، از دیگر اهداف این حزب بود.

این حزب در سال ۱۹۷۳ منحل شد و جنبش ملی انقلاب فرهنگی و اجتماعی جای‏گزین آن گردید. حزب پیشرو چاد اگرچه به منظور حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی مناطق شمالی و مسلمانان این کشور شکل گرفت اما در مقام عمل نتوانست از فشار همه جانبه بر مسلمانان و مالیات‏های سنگین و ظلم و بی‏عدالتی در مورد آن‏ها جلوگیری نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *