جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

خدمت اجباری برای زنان در نروژ

چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 293699
پارلمان نروژ طی اقدامی شگفت‌آور به عنوان اولین کشور اروپایی و عضو ناتو با به خدمت رفتن زنان در نیروهای مسلح موافقت کرده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف، لیلا گوستاوسن، یکی از نمایندگان پارلمان در حزب کارگر در این باره گفت: قوانین و وظایف باید برای همگان یکسان باشد.

وی در ادامه گفت: نیروهای مسلح نیاز دارند تا به بهترین منابع صرف نظر از جنسیت دسترسی داشته باشند.

نروژ که در مبارزه برای تساوی جنسی پیشرو بوده، اقدامات جدیدی را در این زمینه معرفی کرده است مانند الزام حضور بانوان در دست‌کم ۴۰ درصد از جایگاه هیات مدیره توسط تمامی شرکت‌های با مسئولیت محدود دولتی. روز چهارشنبه این کشور یکصدمین سالگرد حق رای بانوان را جشن گرفت.

زنان نیمی از اعضای دولت کنونی نروژ را تشکیل می‌دهند و طبق نظرسنجی‌ها، انتظار می‌رود ارنا سولبرگ، رهبر مخالفان دومین زن نخست‌وزیر در انتخابات آتی نروژ در سال جاری میلادی شود.

نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که حزب محافظه کار سولبرگ و متحدانش اکثریت آرا پارلمانی را به دست بیاورند.

گوستاوسن همچنین افزود: این اقدام تاریخی است.

نروژ که کشوری عضو ناتو است از پایان جنگ سرد نیروهای مسلح خویش را کاهش داده است و با پرداخت هزینه‌های گزافی ارتش خود را کوچک اما پیشرفته ساخته است.

طبق اعلام وزارت دفاع نروژ، زنان پیش از این در ارتش خدمت می‌کردند اما این امر طبق خواسته خودشان بود. زنان یک دهم نیروهای مسلح نروژ را تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *