دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

ولیعهد بعدی‌عربستان باکودتای مخملی‌می‌آید

چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 293678
تصمیم گیری درباره اینکه قدرت کماکان میان فرزندان ملک عبدالعزیز دست به دست شود و یا اینکه به نسل دوم انتقال یابد کار آسانی نیست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دفتر پادشاهی عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که ملک عبدالله از روز جمعه مورخ ۱۰خرداد در یک مرخصی ویژه به مغرب سفر کرده و طی فرمانی سلمان بن عبد العزیز ولیعهد بیمارش را در غیاب خود برای اداره امور کشور تعیین کرده است، خبری که بی حاشیه نبوده و تحلیلگران مسائل عربستان به آن با دیده شک نگاه می کنند.

شاه سعودی که از دشواری در راه رفتن بعد از دیسک شدید که باعث دو عمل جراحی سنگین و درمان طولانی مدت در آمریکا شد، رنج می برد اینک به گفته منابع سعودی نزدیک یک ماه را در مغرب به استراحت همراه با درمان طبیعی قبل از بازگشت به کشورش خواهد پرداخت. این خبر رسمی تنها خبری است که درپی سفر پادشاه سعودی به مغرب منتشر شده است اما برخی ها معتقدند با سفر ملک عبدالله جنگ درون خاندانی دوباره در خواهد گرفت و این بار رسانه های رسمی عربستان تا کجا برای کتمان این حقیقت پیش خواهند رفت.

کهولت سن میان شاهزادگان سعودی (نسل اول ملک عبدالعزیز) و دعوای درون خاندانی میان نسل دوم ملک عبدالعزیز بر سر جانشینی و انتقال قدرت به نسل جوان، حقیقت غیر قابل انکاری است که تا کنون بارها از زبان خود شاهزادگان مطرح شده و حکایت از بحران درون خاندانی دارد.

تصمیم گیری درباره اینکه قدرت کماکان میان فرزندان ملک عبدالعزیز دست به دست شود و یا اینکه به نسل دوم انتقال یابد کار آسانی نیست که خاندان آل سعود به راحتی تن به آن بدهند چراکه ادامه روند کنونی یعنی رسیدن همه فرزندان سالخورده عبدالعزیز به تاج و تخت ممکن است سرانجام به تسویه حساب های خونین میان آنها منجر شود. از سوی دیگر تصمیم درباره سپردن قدرت به نسل دوم عبدالعزیز در شرایطی که باقیمانده فرزندان سعود هنوز در قید حیات هستند کار آسانی نخواهد بود مگر اینکه این موضوع با استفاده از قوه قهریه توأم شود.

تحرکات اخیر ملک عبدالله پادشاه کنونی عربستان نشان می دهد که او در عزل و نصب هایی که می کند تصمیم دارد مقدمات انتقال قدرت به نسل دوم عبدالعزیز و بالاخص به فرزندش «متعب» را فراهم کند. او از اواسط سال گذشته میلادی شروع به اتخاذ تصمیمات و صدور فرمان‌هایی کرد که رهاورد آنها دور کردن شماری از شاهزادگان «شاخه سدیری» و فرزندان آنها از قدرت بود - که در میان آنها می‌توان به افرادی همچون شاهزاده «احمد بن عبد العزیز»، وزیر کشور سابق و شاهزاده «محمد بن فهد»، امیر منطقه الشرقیه و شاهزاده «خالد بن سلطان»، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی اشاره کرد - تا جای آنها را شاهزادگانی از طبقه پایین‌تر بگیرند که به تاکید کارشناسان و صاحبنظران، مطیع‌تر و فرمان‌بردارتر بودند و مهم‌تر از همه اینکه چشم داشت‌های کمتری به تخت سلطنت داشتند.

بنابر تاکید این کارشناسان و صاحبنظران امور عربستان، این امر زمینه انتصاب شاهزاده «متعب» فرزند پادشاه سعودی به مقام ولی‌عهدی این کشور در صورت مرگ «سلمان بن عبد العزیز»، ولی‌عهد کنونی سعودی را بسیار هموار می‌کند که گفته شده در وضعیت سلامتی و جسمانی مناسبی قرار ندارد.

دستور پادشاه سعودی در تبدیل گارد ملی به وزارتخانه مستقل و انتصاب «شاهزاده متعب بن عبدالله» به ریاست این وزارت، اقدامات زیرکانه ای است که ملک عبدالله بدین شکل قصد دارد با آن ابزار لازم را برای بکارگیری قوه قهریه توسط فرزندش در صورت بروز هرگونه تهدیدی، در اختیار او قرار دهد و زمینه را برای ولیعهدی پسرش هموار می‌کند.

در واقع گارد ملی عربستان سعودی یکی از بخش‌ها و دوایر امنیتی این کشور را تشکیل می‌دهد که به وزارت دفاع در زمان بروز بحران‌های خارجی کمک می‌کند و از وزارت کشور سعودی در مقابله با نا آرامی‌ها و نارضایتی‌‌های داخلی حمایت و پشتیبانی می‌کند که نمونه این امر را می‌توان در سال ۱۳۵۹ و در زمان سرکوب انتفاضه شیعیان عربستان در منطقه الشرقیه در این سال توسط گارد ملی ملاحظه کرد.

آنچه در انتصاب شاهزاده متعب به وزارت گارد ملی عربستان سعودی قابل تامل و توجه است، سرعت ادای سوگند شاهزاده متعب در این سمت در برابر پدرش، شاه سعودی بود که تنها چند ساعات پس از صدور فرمان پادشاهی صورت گرفت.

به گفته «عبد العزیز الصقر»، رئیس اندیشکده پژوهش‌ها و تحقیقات الخلیج در جده، شاهزاده متعب در سمت جدید خود نقش مهم‌تری را در عرصه سیاسی عربستان سعودی پیدا خواهد کرد و تبدیل شدن گارد ملی به وزارتخانه مستقل قدرت بیشتری در اختیار شاهزاده متعب خواهد گذاشت چراکه گارد ملی سازماندهی بهتری خواهد یافت و با اختصاص بودجه فزاینده‌‌تری به آن، وزیر (شاهزاده متعب) قدرت بیشتری برای انجام هرکاری به دست خواهد آورد.

ملک عبد الله درحالی نودمین سال زندگی خود را سپری می‌کند که شاهزاده سلمان، ولی‌عهد عربستان در سن ۷۷ سالگی است و با بیماریهایی چون قلب و آلزایمر دست و پنجه نرم می کند اما نسلی که شاهزاده متعب یکی از آنهاست و برای به دست گرفتن قدرت در عربستان مبارزه می‌کنند، در دهه‌های پنجاه یا شصت عمر خود قرار دارند. حال با قرار گرفتن وزارت گارد ملی در دستان شاهزاده متعب بن عبدالله آیا به نظر می رسد رقیبی میان نسل دوم ملک عبدالعزیز که هم وزن شاهزاده متعب باشد، وجود دارد که بر سر تاج و تخت با او بجنگد؟

آنچه امروز ملک عبدالله به آن دست زده است تا نشستن فرزند اش بر تخت پادشاهی تضمین گردد نوعی پیش کودتای مخملی است که از طریق آن راه رسیدن نسل دوّم ملک عبدالعزیز به قدرت را کوتاه و هموار می کند. پادشاهان قبلی عربستان که از برادران ملک عبدالله و از شاخه سدیری به شمار می رفتند هرگز تصور نمی کردند پایان حکومت سدیری ها به دست شاه کنونی رقم بخورد وگرنه در دوران ولایتعهدی عبدالله و پیش از رسیدن اش به تاج و تخت از شر او خلاص می شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *