دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

مردم ايران دعوت رهبري را اجابت کردند

يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 293061
عناصر معارض جمهوري اسلامي با ابراز ترديد نسبت به حسن روحاني مي‌گويند او اصلاح‌طلب نيست و مستقل از اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات آمده و منصوب رهبري در شوراي عالي امنيت ملي است.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، در اين زمينه «محمدرضا-ي» همکار فراري نشريات زنجيره‌اي به صداي آمريکا گفت: روحاني اصلاح‌طلب نيست و هيچ اصراري هم ندارد که خودش را اصلاح‌طلب بنامد. اين در حالي است که آقاي عارف خودش را اصلاح‌طلب مي‌دانست. اما چون در نظرسنجي‌ها حتي نظرسنجي‌هاي اصلاح‌طلبانه او داراي راي بالايي نبود، اصلاح‌طلبان از روحاني حمايت کردند.

مرتضي -ک از همکاران متواري گروهک ملي-مذهبي نيز که در پاريس اقامت دارد به يک رسانه اپوزيسيون (راديو کوچه) گفت: آقاي خامنه‌اي ترجيح داده بود از رقابت‌هاي انتخاباتي دور باشد. آقاي روحاني نماينده ايشان در شوراي عالي امنيت ملي است به ويژه اين که روحاني از معتمدين نظام بوده و بخشي از جريان راست هم او را بر ديگر رقبا ترجيح مي‌دهند.

وي در مصاحبه با راديو فردا نيز تصريح کرد: حسن روحاني به اصلاح‌طلبي شهره نيست هر چند هاشمي و کارگزاران و خاتمي از او حمايت کرده‌اند. او مورد اعتماد رهبري بوده است.از سوي ديگر عليرضا نوري‌زاده به شبکه الجزيره گفت: حسن روحاني به هيچ‌وجه اصلاح‌طلب نبوده و نيست و نماينده رهبري و نزديک به رهبر و همواره ميانه‌رو بوده است.

اصلاح‌طلبان که حامي عارف بودند، در نظرسنجي‌ها دريافتند که عارف حداکثر ۱۰ درصد آرا را کسب مي‌کند.نوري‌زاده گفت: از نظر رهبري اين انتخابات يک همه‌پرسي براي نظام ايران بود، زيرا مي‌خواهد بگويد جمهوري اسلامي وجهه مردمي دارد. نظام زيرکي به خرج داد و انتخابات شوراهاي شهر را با انتخابات رياست‌جمهوري همزمان کرد.(!) مسئولان نظام هر راي‌دهنده را که پاي صندوق‌ها رفت نماد وجهه قانوني و مردمي نظام تلقي مي‌کنند.

گفتني است رجب مزروعي عضو متواري فراکسيون مشارکت در مجلس ششم در مصاحبه با راديو فردا در شب انتخابات گفته بود: روحاني راي بالايي دارد اما اگر هم شکست بخورد، اين مصيبتي براي اصلاح‌طلبان نيست چرا که آنها نيروي اجتماعي خود را دارند و آن بخشي هم که شرکت نکردند، جنبش سبز را مي‌سازند. بنابراين شکست روحاني شکست و مصيبتي براي اصلاح‌طلبان نخواهد بود.

جمهوري اسلامي استاد به بازي گرفتن اپوزيسيون است

حماسه حضور دشمن‌شکن ملت ايران در انتخابات در شرايطي رقم خورد که سردمداران جبهه استکبار وگروه‌هاي اپوزيسيون همسو با آنها تا آخرين روز عليه اين انتخابات سياه‌نمايي کرده و درصدد از رونق انداختن آن بودند.

مقامات آمريکايي، انگليسي و کانادايي از جمله چهره‌هاي غربي بودند که به ويژه طي يک ماه اخير علي‌الدوام مدعي شده بودند انتخابات ايران آزاد و سالم و عادلانه و رقابتي نيست و آن را به مشروعيت نمي‌شناسند. به گزارش العربيه آخرين بار نيز جان کري چهارشنبه گذشته مدعي شد با توجه به رد صلاحيت نامزدها، ما انتخابات ايران را آزاد و سالم نمي‌دانيم و پذيرش چنين ادعايي بسيار سخت است.

همزمان و در حالي که طيفي گسترده از گروه‌هاي ضد انقلاب به تحريم انتخابات پرداخته بودند، شبکه رسانه‌اي ضد انقلاب سياه‌نمايي خود عليه انتخابات را شدت بخشيد. به عنوان مثال ارگان گروهک اتحاد جمهوري‌خواهان روز چهارشنبه در تحليلي تصريح کرد حاکميت روز جمعه حماسه مي‌خواهد و ما راي نمي‌دهيم. ما با راي ندادن خود از موجوديت اپوزيسيون دفاع مي‌کنيم. ما نمي‌توانيم به يکي از اين ۶ نفر که بهترينشان، کليد‌دار شوراي امنيت ملي حکومت بوده، راي دهيم.

اخبار روز همچنين نوشته بود: رژيم هر چهار سال يکبار انتصاباتي تصنعي را مهندسي مي‌کند و متأسفانه برخي از نيروها نيز به خيال روزنه، در سياه چاله مي‌افتند و خواسته رژيم را تکميل مي‌کنند. در اين انتخابات هيچ دگرانديشي اجازه شرکت ندارد. افتادن در دام انتخابات مهندسي شده، نشان از استيصال طيفي از اپوزيسيون دارد.

حافظه تاريخي درباره اکبر رفسنجاني مخدوش نشده است. چطور يک شبه از او و نامزدش حر رياحي ساخته مي‌شود؟ به راستي چرا برخي نيروهاي مستأصل و از تاريخ درس نگرفته، به استقبال فرمان ]آيت‌الله[خامنه‌اي براي خلق حماسه پيش مي‌روند؟ راستي کارشان به کجا کشيده است؟ چرا بايد از عنصر منفوري که در سخنراني‌هايش جنبش دانشجويي سال ۷۸ ]آشوبگران تير ماه[ را اراذل و اوباش خواند، حمايت کرد؟ به کجا مي‌رويم و تا کي بايد خود را سردرگم سازيم؟ اگر ناتوان از امحاء و سرنگوني رژيم هستيم آيا بايد به دامن رژيم و نيروهاي آن پناه ببريم؟

ارگان گروهک اتحاد جمهوري‌خواهان که از ترکيب چند گروهک منحله تشکيل شده تصريح کرده بود: اين انتخابات انتخابات ما نيست. ما در انتخابات مهندسي شرکت نمي‌کنيم راي نمي‌دهيم و مردم را دعوت به تحريم مي‌کنيم. در طول چند ماه مطالبه آزادي زندانيان و موسوي و کروبي و تغيير شرايط انتخابات، تا حد ناديده گرفتن اتفاق سال ۸۸ تنازل کرد و مدعي انتخاب بين بدتر و بدتر شديم!

اخبار روز در ادامه نوشت: روانشناسي استيصال را مي‌شود فهميد اما تمکين به آن را نه!از سوي ديگر وبسايت بي‌بي‌سي فارسي در تحليل مفصلي تصريح کرد مخالفان با شرکت در انتخابات، از موسوي و کروبي و ادعاي تقلب عبور کرده‌اند. بي‌بي‌سي مي‌افزايد: صرف رأي دادن و مشارکت در انتخابات به نظر مي‌آيد کنشي کم هزينه باشد. اصلاح‌جويان ادعا مي‌کنند حتي به شرط عدم ايجاد موجي اجتماعي و يا خوانده نشدن آرا چيز زيادي از دست نداده‌اند اما اين کار فوايد غيرقابل چشم‌پوشي دارد.

تحليلگر بي‌بي‌سي در عين حال نوشت: اين جمله که راه رسيدن به دموکراسي تنها و تنها از صندوق رأي- بخوانيد اين صندوق رأي بخصوص- مي‌گذرد اين روزها بسيار تکرار مي‌شود. اين جمله معنايي ندارد جز به حاشيه راندن و حذف واقعيت جنبش سبز که از صندوق فراتر رفت.

در حالي که در طي جنبش سبز نيروهاي مياني اين جنبش نيروي خود را به جاي مبارزه با بنيان‌هاي مادي و زيربناهاي قدرت در خش انداختن به رويه ايدئولوژيک حاکميت صرف مي‌کردند، همان نيروها امروز در اثبات بي‌فايده بودن عدم مشارکت مي‌گويند «نظام به مشروعيت نيازي ندارد.» مهم‌تر اينکه، در توجيه تقلب نشدن مي‌گويند تقلب حدي دارد و اگر موجي بزرگ به راه بيفتد حاکميت توان اين ميزان تقلب را ندارد.

بگذريم که پروژه تشکيک در تقلب سال ۸۸ از طريق بخش جزواتي در چند ماه پيش در ميان بخش‌هايي از اصلاح‌طلبان کليد خورده بود.

پايگاه اينترنتي اخبار روز نيز معتقد است: «اپوزيسيون کلنگي شده و در حال گدايي رسمي از رژيم و دامن زدن به توهم است.»

واشنگتن‌پست: مردم ايران دعوت رهبري را اجابت کردند

يک روزنامه آمريکايي نوشت رهبر ايران بي‌امان مردم را به شرکت در انتخابات تشويق مي‌کرد و مردم ايران نيز اجابت کرده و روز جمعه همين کار را کردند.واشنگتن‌پست نوشت: تلاش رهبر ايران براي استقبال هرچه گسترده‌تر مردم از انتخابات در عين حفظ آرامش عمومي موفق بود و صف‌هاي طويل مقابل حوزه‌هاي راي باعث شد ساعت‌هاي کار اخذ راي تمديد شود.

اين روزنامه نوشت: آيت‌الله خامنه‌اي صبح جمعه راي خود را به صندوق انداخت. هر ۶ نامزد از وفاداران به وي بودند که اندک تفاوتي در ديدگاه‌هايشان در مسايل داخلي و خارجي به خصوص موضوع هسته‌اي وجود ندارد. رهبر عالي ايران هنگام انداختن راي به صندوق بي‌اعتنا به نظر واشنگتن راجع به مسائل داخلي و انتخابات ايران گفت‌«به تازگي شنيده‌ام که فردي در شوراي امنيت ملي آمريکا گفته است انتخابات ايران را قبول نداريم، به درک که قبول نداريد.» روي اين خطاب،‌«جان کري» وزير خارجه آمريکا بود که ماه گذشته در سخناني گفت، انتظار ندارد، انتخابات ايران محاسبه بنيادين او در مورد سياست‌هاي هسته‌اي اين کشور را تغيير دهد.

روزنامه سعودي الوطن نيز در سرمقاله خود پيرامون انتخابات ايران تأکيد کرد: سياست کلان ايران با تغيير چهره‌ها در انتخابات تغيير نخواهد کرد. پست رياست جمهوري به عنوان هرم قدرت اجرايي در کشور و اداره داخلي و خارجي آن محسوب مي‌شود. به بيان ديگر رئيس‌جمهوري نمي‌تواند از چارچوب کلي سياست‌هاي ايران که از زمان برپايي انقلاب (امام) خميني‌(ره) طي سه دهه گذشته مرسوم بوده است، خارج شود اين مسئله امري قطعي است.

در ادامه سرمقاله اين روزنامه سعودي آمده است: برخي گزارش‌ها حاکيست نفوذ ايران در عراق، سوريه، لبنان و حتي افغانستان، معضلي واقعي براي منافع قدرت‌هاي بزرگ در منطقه به شمار مي‌رود. آمريکا و اتحاديه اروپا در شرايط کنوني عمليات نظامي بر عليه ايران را ترجيح نمي‌دهند و ايران نيز به خوبي از اين موضوع آگاه است.

روزنامه لبناني الاخبار نيز نوشت: انتخابات اين دوره رياست جمهوري در ايران بدون‌کمترين جنجال برگزار شد و هيچ تغييري در سياست خارجي ايران ايجاد نخواهد کرد.

باز هم جوگير شديم و به ساز حاکميت رقصيديم!

شکست فضاي تحريم انتخابات به دست محافل مدعي آن، موجي از سردرگمي را در ميان رسانه‌هاي مجازي وابسته به مخالفان جمهوري اسلامي پديد آورده است.به گزارش دويچه وله اين محافل مي‌گويند که شکست خط تحريم انتخابات و تن دادن به دعوت به شرکت در آن به منزله رقصيدن به ساز حاکميت بوده است.

دويچه وله در گزارشي از اين رسانه‌هاي مجازي نوشت: نويسنده وبلاگ «غوزک پلاتيني» با پوپوليستي خواندن خصوصاً کمپين انتخاباتي حسن روحاني مي‌نويسد: گاه تصور مي‌کنيم پوپوليسم را مي‌شناسيم! اما متأسفانه نمي‌توانيم اين پوپوليسم فراگير و مضحکي را که حول «رأي دادن» به راه افتاده ببينيم. بدون داشتن اصول و منطق متقن جوي راه مي‌افتد و همه بايد جوگير شوند و هر کس جوگير نشود از ترس تنها ماندن دنبال جماعت مي‌افتد.

حال بياييد تصور کنيم حاکميت کساني مانند [...] را وارد معرکه نکرده بود و اکنون همه جا سکوت مرگ برقرار بود و پروفايل‌هاي فيسبوک همه «رأي من در حصر است»، «تا تقلب هست انتخابي در کار نيست» بود و افراد در شبکه‌هاي کاري و خانوادگي‌شان به هم مي‌گفتند در اين انتخابات شرکت نمي‌کنيم و نظرسنجي‌ها همه آمار پايين شرکت را نشان مي‌داد...»

وي سپس مي‌نويسد: «شگفتا که در تئوري از مقاومت منفي دم مي‌زنند و گاندي مثال مي‌زنند اما در عمل کارشان فقط [...] رنگ‌کني و رقصيدن به ساز حاکميت است براي پرشور کردن مراسم».

دويچه وله همچنين از قول‌نوشته يکي از شاهدان کمپين خياباني در فيس‌بوک مي‌نويسد: «براي من خيلي رقت‌انگيز بود فضا. تصويرهاي باشکوه زنجيره انساني چارسال پيش از جلو چشمم دور نمي‌شه و برنامه‌هاي خيابوني اين چند روزه، جلوش يه نمايش خنده‌دار و پوچه براي مني که اون روزها رو ديدم اين برنامه‌ها بيش‌تر از اينکه هيجانم رو زياد کنه، سرخورده‌م مي‌کنه. برنامه‌هاي خيابوني امروز، بيشتر شلوغ‌بازي و جوگيري بود.»دويچه وله از تمسخر طيفي از اپوزيسيون توسط ديگر خبر داده و نوشته که يکي از کاربران توييتر مي‌نويسد روي قبرشان بنويسيد آن قدر رأي داد که مرد(!)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *