دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

مقایسه آماری اساتید بازنشسته دولت‌های اصلاحات و اصولگرا

سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 292016
وزیر علوم ضمن مقایسه آماری اساتید بازنشسته دولت‌های اصلاحات و اصولگرا، از افزایش چند برابری فرصت‌های مطالعاتی و شرکت در همایش‌های خارجی دانشگاهیان در دولت دهم خبر داد.
به گزارش جهان، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با فارس با بررسی مقایسه‌ای تعداد اعضای هیئت علمی بازنشسته دانشگاه‌های تهران، شیراز، فردوسی مشهد و تبریز در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ با سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، گفت: تعداد اعضای هیئت علمی بازنشسته دانشگاه‌های تهران، شیراز، فردوسی مشهد و تبریز در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ به ترتیب ۳۸ ، ۲۹ ، ۵۶ و ۴۶ نفر و در مجموع ۱۶۹ نفر بوده است. در حالی که در همین دانشگاه‌ها تعداد اعضای هیئت علمی بازنشسته در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به ترتیب ۳۷ ، ۲۲ ، ۱۹ و ۱۶ نفر و در مجموع ۹۴ نفر است که نشان دهنده کاهش تعداد بازنشستگان است.

به گفته وی در دولت دهم مقررات بازنشستگی اعضای هیئت علمی با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موافقت شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد تجدید نظر قرار گرفت و بین ۵ تا ۱۱ سال به سنوات خدمت اعضای هیئت علمی در مرتبه مربی، استادیاری، دانشیاری و استادی افزوده شد.

وزیر علوم تأکید کرد که تاکنون هیچ کدام از اعضای هیئت علمی بر خلاف مقررات بازنشسته نشده و علی‌رغم تمام جوسازی‌ها و سیاه‌نمایی‌های صورت گرفته حتی یک نفر هم ادله‌ای مبنی بر بازنشستگی غیر قانونی طی سال‌های اخیر ارائه نکرده است.

دانشجو با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور در دولت‌های نهم و دهم، اظهار داشت: بر اساس آمار موجود در پایگاه ISI از سال ۱۳۵۷ تا کنون مجموعا ۱۷۵ هزار و ۳۹۸ سند و مقاله علمی از پژوهشگران ایرانی در این پایگاه ثبت شده است که بالغ بر ۱۵۰ هزار سند و مقاله علمی آن مربوط به سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ است که بیشتر از ۸۵ درصد کل تولیدات علمی ایران پس از انقلاب اسلامی است و جالب آنکه از این تعداد بیش از ۱۰۳هزار سند و مقاله علمی یعنی بالغ بر ۶۵ درصد کل تولیدات علمی ایران در بعد از انقلاب اسلامی در پایگاه ISIمربوط به سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ است.

به گفته وی، کل تولیدات علمی ایران در پایگاه اسکوپوس در بعد از انقلاب اسلامی تا کنون ۲۱۶ هزار و ۱۰۸سند و مقاله علمی است که از این تعداد ۸۸ درصد یعنی ۱۹۲ هزار و ۹۶ سند و مقاله علمی مربوط به سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ است و فقط ۱۲ درصد آن مربوط به سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۴ است.

وزیر علوم ادامه داد: از کل تولیدات علمی ایران پس از انقلاب اسلامی در پایگاه اسکوپوس بالغ بر ۱۴۰هزار سند و مقاله علمی پژوهشگران ایران یعنی ۵۹ درصد کل تولیدات علمی مربوط به سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ است و در مقایسه بین دولت‌های نهم و دهم نیز می‌توان گفت بیش از ۷۳ درصد تولیدات علمی ثبت شده ایران در پایگاه اسکوپوس در چهار سال اخیر صورت گرفته است.

به گفته وی، ادعای جلوگیری از فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری خارج از کشور و محدودیت حضور دانشگاهیان در همایش‌های علمی خارج از کشور که از سوی یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری مطرح شده است، با واقعیت همخوانی ندارد.

دانشجو تصریح کرد: درسال ۱۳۸۳ کمتر از ۲۰۰۰ نفر در فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور حضور یافتند که این تعداد در سال ۱۳۹۱ علیرغم شرایط تحریم و مشکلات ارزی به بیش از ۹۰۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۳ حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از دانشگاهیان برای شرکت در همایش‌های علمی خارج از کشور حضور یافتند، در سال ۱۳۹۱ علیرغم مشکلات ارزی و تحریم بیش از ۱۶ هزار نفر در همایش‌های علمی و خارج از کشور حضور یافته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *