پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱

رهبر انقلاب: چون اخم مى‏ كنند، تحريم مى‏ كنند، دست‌هايمان را بالا ببريم؟

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 291759
اين روزها و با برگزاري مناظره سوم و بحث‌هاي درگرفته پيرامون مسئله‌ هسته‌اي بين سعيد جليلي و علي‌اكبر ولايتي و حسن روحاني، يكي از مهم‌ترين و چالش‌برانگيزترين مسائل مردم و رسانه‌ها درست و غلط بودن استراتژي هسته‌اي هر يك از كانديدهاي رياست‌جمهوري‌ست.
به گزارش جهان به نقل از رجاء، اينكه بالاخره بايد با تن دادن به تحريم‌ها و مقاومت جلوي زياده‌خواهي‌ها و زورگويي‌هاي قدرت‌هاي غربي از اين پيچ تاريخي عبور كنيم و در مقابل آمريكا و كشورهاي اروپايي عقب‌نشيني نكنيم، يا اينكه مي‌شود با دادن امتيازهايي و متوقف كردن غني‌سازي ۲۰درصد جلوي تحريم‌هاي بيشتر را بگيريم.

در همين زمينه علي اكبر ولايتي در بخشي از سخنانش در مناظره سوم با پيوند زدن مذاكرات هسته‌اي و فشار بر مردم كه ریشه در تحریم‌ها گفت كه: باید افرادی متصدی کار شوند که این تجربه را دارا باشند، تجربه من در مصوبه ۵۹۸ و اجرایی کردن قرارداد ۱۹۷۵ چنین چیزی است. در بحث هسته‌ای نیز باید به صورتی عمل کنیم که با کشورهای دیگر قهر نباشیم زیرا وظیفه دستگاه‌های دیپلماسی کاهش هزینه است و نه صدور بیانیه و اعلام مواضع. بنابراین بنده فکر می‌کنم که دیپلماسی این است که در داخل کشور خودمان طوری رفتار بکنیم که باید بتوانیم یک تعامل با همه دنیا داشته باشیم و قضیه بده و بستان است و هنر دیپلماسی بیانیه صادر کردن نیست و حتما این روند مذاکرات هسته‌ای درست نیست و اگر درست بود وضع ما به این حالت نمی‌رسید.

حسن روحاني هم در بخشي از سخنان خود در مناظره‌ي سوم محتواي اصلي سخنان ولايتي را بگونه‌اي ديگر تكرار كرد و با پيوند زدن مستقيم مذاكرات هسته‌اي و معيشت مردم، در پايان با سخناني مشابه ولايتي، از روند مذاكرات هسته اي ابراز گلايه كرد.

با اين وجود اما سخنان مكرري از رهبر معظم انقلاب وجود دارد كه بر اين نكته تاكيد دارد كه با وجود تحريم‌هاي غرب عليه جمهوري اسلامي نبايد تن به عقب‌نشيني داد و از «مقاوت بر حقوق مسلم ايران» كوتاه آمد. «در مسائلى كه با سرنوشت كشور ارتباط پيدا مى‏كند، حتماً تحليل و موضع داشته باشيد. بيانيه‏ى تهران مسئله‏ى مهمى بود؛ تحليل شما از بيانيه‏ى تهران چيست؟ موضعتان چيست؟ موافقيد؟ مخالفيد؟ قطعنامه‏ى ۱۹۲۹ شوراى امنيت عليه جمهورى اسلامى صادر شده، يا تحريمهاى يك‏جانبه‏ى آمريكا و اروپا عليه ايران شكل گرفته؛ تحليل شما از اين قضيه چيست؟ اين قضيه‏ى كوچكى نيست. موضعتان چيست؟ ايران چه كار كند؟ چون اخم مى‏كنند، تحريم مى‏كنند، دندان نشان مى‏دهند، دستهايمان را بالا ببريم؟ حالا يك قدرى كوتاه بيائيم؟ تحليلتان اين است؟ در داخل كشور ما مجموعه‏ هاى سياسى‏اى هستند كه تحليلشان اين است؛ مى‏گويند وقتى كه طرف خيلى چهره‏ى سگى از خودش نشان مى‏دهد، شما عقب بنشينيد! خوب، شما اين را قبول داريد؟ عقب بنشينيم؟ يا نه؛ معتقديد كه هرگونه عقب‏نشينى، طرف را تشجيع مى‏كند. به مجردى كه ديدند شما با اخم مى‏ترسيد، مى‏گويند آقا اخم كنيد؛ علاج اين آدم اخم است. به مجردى كه ديدند تهديد به كتك يا خود كتك، شما را به عقب‏نشينى وادار مى‏كنند، مى‏گويند دو تا بيشتر بزن تا خوب از همه‏ى حرفهايش دست بردارد. طرف، اين‏جورى است. محاسبات دنيا اين است.»(بيانات در ديدار هزاران نفر از دانشجويان دانشگاه ها- ۰۱/ ۰۶/ ۱۳۸۹)

ايشان همچنين با بيان «غفلت» برخي از خواص در مقابل اين تطميع و تهديدها مي‌فرمايند كه: «ابزار آنان، تطميع و تهديد و فريب است. تجربه‏ها نشان داده است كه درميان خواص، هستند كسانى كه اين ابزارها در آنان كارگر ميشود و ترس و طمع و غفلت، آنان را دانسته يا ندانسته به خدمت دشمن درمى‏آورد. چشم بيدار جوانان و روشنفكران و عالمان دينى بايد بدقت مراقبت كند»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *